Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Klara övervåningen vikten på vinlagringsskåpet?

Flytt till radhus på g. Byggt under de senaste 10 åren, så relativt modernt.

I och med detta så planerar jag att flytta hem vinsamlingen igen och kollar nu på ett fullstort vinlagringsskåp. Rent säkerhets och inredningsmässigt skulle skåpet bäst vara placerat på tredje våningen. Men när man räknar lite på det så blir ju ett vinlagringsskåp samt 220-240 flaskor rejält med vikt (ca 400 kg) på en liten yta. Hur vet jag att huset håller? Vill ju inte att skåpet ska rasa ner på sovrummen under...

katho27

Medlem
Har inte oroat mig för detta hittills..
Kanske borde gjort?
Nån med faktisk kunskap får därför gärna svara också!

Har ett hus som är över 100 år.
Inga moderna bärande konstruktioner i källaren direkt.
Och golven gungar lite lätt när man går.

Har två skåp nominellt 200 resp 220 flaskor (i realiteten snarare typ 130 resp 150 flaskor cirka).
De står dock i bottenvåning och i hörn nära yttervägg resp murstock, inte bredvid varandra.
Skåpen har stått där i 1 1/2 år utan problem eller ras (hittills).

Borde gå bra är alltså en förhoppningsfull gissning..

Hardolph

Medlem
Har inte oroat mig för detta hittills..
Kanske borde gjort?
Nån med faktisk kunskap får därför gärna svara också!

Har ett hus som är över 100 år.
Inga moderna bärande konstruktioner i källaren direkt.
Och golven gungar lite lätt när man går.

Har två skåp nominellt 200 resp 220 flaskor (i realiteten snarare typ 130 resp 150 flaskor cirka).
De står dock i bottenvåning och i hörn nära yttervägg resp murstock, inte bredvid varandra.
Skåpen har stått där i 1 1/2 år utan problem eller ras (hittills).

Borde gå bra är alltså en förhoppningsfull gissning..
Skulle det gå åt aset så lär du märka det. Jag tänker att du inte behöver köpa dyra bluetooth-rörelse-sensorer. Det hela kommer att yttra sig helt analogt om det skiter sig.

katho27

Medlem
Skulle det gå åt aset så lär du märka det. Jag tänker att du inte behöver köpa dyra bluetooth-rörelse-sensorer. Det hela kommer att yttra sig helt analogt om det skiter sig.
Analogt ftw alltså? Kör på det och lägger om det läckande taket istället då. Thx!

Toppen