Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köksbänkar "sten"

Mexikanaren

Medlem
Hallå i stugan ni när det börjar dra sig mot jul och allt.

Det jag tänkte fråga rent allmänt var att med tanke på att jag köpt in mig i en nyproduktion och ett av valen är av köksbänkar.
Så det jag undrade var om det finns någon som har lite tips?

Att det ska vara "sten" känns självklart (i min värld) men frågan är natursten vs. kompositsten för mig.
Det jag spontant antar är att kompositstenen är mycket tätare och kanske lämpar sig bättre för köksbänkar generellt medan natursten (i detta fall granit) kanske hade varit roligare av estetiska skäl.

Så om ni har lite tips på vad man ska tänka på eller lite råd rent allmänt så skulle det vara intressant att läsa.

MVH
 

Håkan

Medlem
Hallå i stugan ni när det börjar dra sig mot jul och allt.

Det jag tänkte fråga rent allmänt var att med tanke på att jag köpt in mig i en nyproduktion och ett av valen är av köksbänkar.
Så det jag undrade var om det finns någon som har lite tips?

Att det ska vara "sten" känns självklart (i min värld) men frågan är natursten vs. kompositsten för mig.
Det jag spontant antar är att kompositstenen är mycket tätare och kanske lämpar sig bättre för köksbänkar generellt medan natursten (i detta fall granit) kanske hade varit roligare av estetiska skäl.

Så om ni har lite tips på vad man ska tänka på eller lite råd rent allmänt så skulle det vara intressant att läsa.

MVH
Hej, vi byggde hus 2007 och satte in granit, en väldigt mörk granit som 14 år senare ser ut som ny. Jag oljar in den med granitolja 2 ggr per år. Jag har varit noga med att inte ställa jättevarma saker (typ direkt från ugnen eller stekpannor) på den.
 

Robbes

Medlem
Är också nyfiken om någon har erfarenhet av kvartskomposit?
Vi satte in kvartkomposit av Silestone (tror det är namnet på tillverkaren) i våras. Blev rikitgt bra, skönt när det ej är känsligt för syror mm. Vi har haft Carreramarmor i våra senaste 2 kök, blir en del fläckar framför allt när man har barn, eller vuxna som spiller vin ;)
 

Jos

Medlem
Vår plan är att köra sten/keramikskiva från Dekton. Finns massa fina mönster/färger och vad jag förstår så är den till skillnad från de flesta stenkomposit etc helt utan lim- och bindmedel vilket gör att den även tål heta kärl och stekpannor direkt på. Extremt tålig mao
 

Esko

Medlem
Har en dekton(komposit) skiva i köket, är otroligt skönt att inte behöva oroa sig för fläckar eller värme. Den är dessutom hyfsat snygg men är en kompromiss då min sambo vägrade en rostfri diskbänk.
 

matage

Medlem
Vår plan är att köra sten/keramikskiva från Dekton. Finns massa fina mönster/färger och vad jag förstår så är den till skillnad från de flesta stenkomposit etc helt utan lim- och bindmedel vilket gör att den även tål heta kärl och stekpannor direkt på. Extremt tålig mao
Jag var inne på Dekton just pga tåligheten. Den kan man köra brülee-brännaren rakt på utan att riskera skada.
Det landade dock på Cosentino Sensa till slut med en lös Dekton-skiva för "heta arbeten" som en kompromiss mellan pris/utseende och prestanda.
Om jag minns rätt är Silestone känsligast och Dekton tåligast med Sensa som den gyllene medelvägen ;)
 
Toppen