Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa från vingård i Italien

MB1973

Medlem
Har en god vän som har vingård lite söder om Vicenza i Italien. Är intresserad av att kunna njuta av hans viner här hemma.
Är det någon som vet hur man kan lösa det praktiskt utan att bli utfattig eller för hårt straffad av staten?
Läste om privatimport via Systembolaget. Det går bort.
 

FredrikC

Medlem
Har en god vän som har vingård lite söder om Vicenza i Italien. Är intresserad av att kunna njuta av hans viner här hemma.
Är det någon som vet hur man kan lösa det praktiskt utan att bli utfattig eller för hårt straffad av staten?
Läste om privatimport via Systembolaget. Det går bort.
Bara be han skicka direkt till dig. Nemas problemas.
 
Trådskapare
M

MB1973

Medlem
Tack för snabbt svar. Funkar det i praktiken?

Det är viktigt att det inte finns någon risk att han drabbas negativt om han gör så.
Vad finns det för risker och fördelar att inte gå via Systembolagets kanaler?
 

Sonderlese

Medlem
Den enda risken han kan drabbas av är att försändelsen stoppas vid gränsen och åker i retur tillbaka.
För att minimera den risken be honom packa i omärkta lådor/kartonger med varken text eller bild som kan indikera vin eller andra alkoholhaltiga dricker, eller härleda till en vingård. Han kan skriva ”samples” eller ”glass and wood samples” på deklarationen.
 
Trådskapare
M

MB1973

Medlem
Den enda risken han kan drabbas av är att försändelsen stoppas vid gränsen och åker i retur tillbaka.
För att minimera den risken be honom packa i omärkta lådor/kartonger med varken text eller bild som kan indikera vin eller andra alkoholhaltiga dricker, eller härleda till en vingård. Han kan skriva ”samples” eller ”glass and wood samples” på deklarationen.
Är detta något du provat och vet att det funkar? Låter för lätt när jag läser det. :)
Fattar att tullen inte har tid att gå igenom allt som kommer in men att ange "falskt" innehåll borde kunna slå tillbaka på säljaren tänker jag
 

Sonderlese

Medlem
Är detta något du provat och vet att det funkar? Låter för lätt när jag läser det. :)
Fattar att tullen inte har tid att gå igenom allt som kommer in men att ange "falskt" innehåll borde kunna slå tillbaka på säljaren tänker jag
Vet och vet..
”Samples” kan knappast bötas. Skulle tullen beslagta försändelsen, får du troligen en inbetalningsavi för punktskatten, moms och en straffavgift.
 
Trådskapare
M

MB1973

Medlem
Vet och vet..
”Samples” kan knappast bötas. Skulle tullen beslagta försändelsen, får du troligen en inbetalningsavi för punktskatten, moms och en straffavgift.
Ja det kan jag leva med. Man blir inte "prickad" eller åtalad alltså?
Har du någon uppfattning om hur stor risken är att fastna i tullen?
 

zippan

Medlem
Ja det kan jag leva med. Man blir inte "prickad" eller åtalad alltså?
Har du någon uppfattning om hur stor risken är att fastna i tullen?
Vad är "prickad"?

Du kommer få betala x kronor i skatt och avgifter. Eller så returneras försändelsen. Om den stoppas. Precis som @Sonderlese skriver.
 
Trådskapare
M

MB1973

Medlem
Då kör vi på det. Bara att börja leta fraktalternativ :)
och se om det kan vara ekonomiskt försvarbart också. Tack alla som hjälpt mig i detta ämnet. Önskar er en fortsatt fin helg!
 

Johan L

Medlem
Vill ni göra det by the book så reggar de sig som distanshandlare och betalar in svensk skatt för försändelsen. Alternativt ombesörjer du att anordna frakten och då är det du som ska betala in skatten.
 
Trådskapare
M

MB1973

Medlem
Vill ni göra det by the book så reggar de sig som distanshandlare och betalar in svensk skatt för försändelsen. Alternativt ombesörjer du att anordna frakten och då är det du som ska betala in skatten.
Det låter ju intressant! Vet du mer om hur man går tillväga?! Det brukar inte vara så enkelt
 

Sonderlese

Medlem
Toppen