Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa kylskåp för lagring

dazed99

Medlem
Hej alla, jag har precis fått upp ögonen för att investera lite pengar i vin och har senaste veckorna klickat hem lite vin/champagne från webbsläpp och tillfälligt sortiment. Jag går nu därför i tankarna att investera i något att förvara dom i. Är inte allt för seriös för tillfället och har ingen lust att lägga 30+ på en kyl, hittade en variant som dock var förbluffande billig för sin storlek och undrar om någon har erfarenhet av denna sida eller av produkten. Eller om ni har några andra bra nybörjartips på kylskåp. mvh

https://adexanordic.se/Commercial-Wine-cooler-Single-zone-168-bottles-Adexa-JC310?tag=Vinkylskåp
 

Gargoyle

Medlem
Hej alla, jag har precis fått upp ögonen för att investera lite pengar i vin och har senaste veckorna klickat hem lite vin/champagne från webbsläpp och tillfälligt sortiment. Jag går nu därför i tankarna att investera i något att förvara dom i. Är inte allt för seriös för tillfället och har ingen lust att lägga 30+ på en kyl, hittade en variant som dock var förbluffande billig för sin storlek och undrar om någon har erfarenhet av denna sida eller av produkten. Eller om ni har några andra bra nybörjartips på kylskåp. mvh

https://adexanordic.se/Commercial-Wine-cooler-Single-zone-168-bottles-Adexa-JC310?tag=Vinkylskåp

Härligt! :cigarr: Om du har i syfte att lagra flaskor under flera års tid skulle jag rekommendera ett lagringsskåp istället för vinkyl. Ofta lyckas man bara fylla angiven kapacitet för antal flaskor till 60-70%, i synnerhet om man lagrar champagne. Tips är att investera i ett större skåp, då man ofta underskattar hur pass snabbt man fyller upp det när klickdjävulen tar över :ängel:
 
Trådskapare
D

dazed99

Medlem
Härligt! :cigarr: Om du har i syfte att lagra flaskor under flera års tid skulle jag rekommendera ett lagringsskåp istället för vinkyl. Ofta lyckas man bara fylla angiven kapacitet för antal flaskor till 60-70%, i synnerhet om man lagrar champagne. Tips är att investera i ett större skåp, då man ofta underskattar hur pass snabbt man fyller upp det när klickdjävulen tar över :ängel:

Tack för svar! Jag förstår. Hur skiljer sig lagringskåpen från kylarna rent tekniskt? Och hur många år syftar man på att lägga undan dom för att dom ska klara sig bättre i ett sådant kontra en kyl exempelvis? Tanken är nog som du säger att slå till på ett lite större med en gång
 

Gargoyle

Medlem
Tack för svar! Jag förstår. Hur skiljer sig lagringskåpen från kylarna rent tekniskt? Och hur många år syftar man på att lägga undan dom för att dom ska klara sig bättre i ett sådant kontra en kyl exempelvis? Tanken är nog som du säger att slå till på ett lite större med en gång

Den största skillnaden är att lagringsskåp reglerar luftfuktighet, annars finns risken att korkarna torkar ut vid längre lagringstid. Dem hanterar även en annan absorptionsteknik för att minska vibrationer (även om det är svårt att veta exakt hur mycket det skiljer sig mot en vinkyl) men den största skillnaden är reglering av luftfuktighet. Vet inte om det finns någon exakt tidsram men man brukar väl generellt säga att viner i en vinkyl konsumeras inom 1-2 år, längre än så är nog ett lagringsskåp att föredra.
Beror också på vad du tänkt köpa, bättre årgångsviner kräver ofta flera års lagring innan drickfönstret öppnat sig.
Lagringsskåp är märkbart dyrare än vinkylar tyvärr, men väl värt investeringen! ;) Håll utkik under black friday/week för prissänkta skåp, alternativt hitta nått begagnat på blocket eller dyl.
 
Toppen