Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa, lagra och sälja om 40 år

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vilket eller vilka viner skulle ni köpa i dagsläget och varför, runt 500kr - för att sälja om ca 35-40 år med en målsättning och göra en så bra ekonomiskt vinst som möjligt?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Den som påstår sig kunna överblicka vinmarknaden på 35-40 års horisont!!! med den precisionen att det går att förutse vilka "bättre mellanklassviner"(*) som är mest värdefulla då, betraktar jag som en charlatan. Den som har en sådan kristallkula kan garanterat få en årsavkastning på flera tusen procent på börsen (framför allt via derivathandeln) istället.

Jag påminner om att det ännu inte gått 35 år sedan Parker etablerade sig som den inflytelserikaste vinskribenten. Hans genombrott kom med Bordeaux årgång 1982, som en primeur-provades 1983, men det var först några år senare (efter att vinerna fanns släppa fysiskt, från 1984) som den amerikanska "marknaden" började hålla med honom istället för de amerikanska bedömarna som höll 1981 högre (idag en totalt bortglömd årgång som inte anses bra) och tyckte 1982 var atypisk.

För 15 år sedan kunde t.ex. trenden mot mer balanserande viner knappast anas, utan då var det fortfarande "more is more" som gällde.

Har du den placeringshorisonten ska du nog sätta pengarna i en indexfond istället.

(*) Du får knappast vad som idag är klassiska investeringsviner för 500 kr/flaskan. Däremot får du riktigt bra saker som är trevliga att dricka själv om 10-15 år. Köp sådana istället, och då ska du helt enkelt gå på din egen smak snarare än min, för jag vill ha mina champagner och bourgogner i fred... :)
 

Trydebull

Medlem
Vilket eller vilka viner skulle ni köpa i dagsläget och varför, runt 500kr - för att sälja om ca 35-40 år med en målsättning och göra en så bra ekonomiskt vinst som möjligt?

Vintomas har helt säkert rätt för sig, men om jag ändå skulle svara dig, så skulle jag välja något sött. Kanske en årgångsport, kanske något från Frankrike eller tom Tyskland (vem vet - Trockenbeerenauslese kanske är det nya Sauternes om 35 år)...
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Glöm inte att räkna med lagringskostnaden i den totala slutsumman för vad vinet kostat. Om du inte har bra lagringsmöjligheter hemma utan måste förvara vinet på ex Grappe så blir det en extra kostnad per år.

Jag skulle som @Trydebull satsa på något sött, helst i ett set med flera årgångar.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
men om jag ändå skulle svara dig, så skulle jag välja något sött. Kanske en årgångsport, kanske något från Frankrike eller tom Tyskland (vem vet - Trockenbeerenauslese kanske är det nya Sauternes om 35 år)...
De flesta sauterner har gått ner i pris de senaste åren! Jag har fortsatt att fylla på lagret av den fantastiska årgången 2001 till lägre priser än jag betalade för några år sedan! Ingen bra investering för säljaren, direkt...
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Meningslöst med den händelsehorisonten pga avtagande avkastning. Rent investerngsmässigt är det prestiger på magnum som gäller och kortare horisont. Kan inte gå fel. Flaskorna är bara obetydligt dyrare per cl men betydligt färre till antal. Lägg därtill att det är ett mer eftertraktat format så har du ekvationen för framgång. Alternativet är att pricka en kommande kultodlare som du kanske antyder men det skulle jag avråda från rent vinstmaximeringsmässigt.

Alltså hoppa flera billiga småflaskor och köp snordyra magnum av toppårgångar och sälj minst dubbelt så dyrt 10 år senare enligt 70/antal år-regeln.

Nu tar det emot enormt att ge ekonomiska tips för vin då det är till för att drickas...har därför Inga problem med att säga att du är helt fel ute i din ansats.;)

Själv köper jag vin för aktieutdelningen med motiveringen att det är en bra investering så länge jag inte dricker upp det...:rolleyes:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om man idag vill köpa vin som i framtiden ökar substantiellt i värde så gäller det att ha känsla för vilka producenter och regioner som blir heta (alternativt ännu hetare) i framtiden. Att förutspå vad som klarar 40 år på rygg är ännu svårare om man inte utgår från starkvin och sött som dock inte brukar nå några högre värdehöjder mer än i undantagsfall.

Enklast är att satsa på sådant som är snuskigt bra och rimligt billigt idag samtidigt som "vinvärlden" ännu inte har upptäckt storheten och hoppas på att vinden vänder. Skulle man nu bli ensam om sin åsikt i framtiden så har man massor med gott att dricka som inte kostat skjortan som plåster på såren. :)
 

Magikern

Medlem
Man kan hoppas på att Madeira och dyl. går upp i värde om man ser så långsiktigt

Tror knappt röda viner som Malartic-Lagraviere 2010 eller ens Domaine De Chevalier från samma årgång och dyl. är någon bra idé att lagra så läge ur investeringssynpunkt men Chevalier kanske är det.

Hade nog valt Markus Molitor ürziger würzgarten riesling auslese*** på helflaska eller något i den stilen.

500 kronor kommer man inte långt med tyvärr.
 

Mmm

Medlem
Jag kan tänka mej att Domaine Leroy från en bra årgång kan komma att få helt astronomiska priser längre in i framtiden.
- Damen är en en legend och en redan en historisk person i Bourgogne + har en mycket liten production
- Hon är gammal och kommer enligt naturlagarna att göra vin på hög höjd inom din tidshorisont. Och då är det slut på nya flaskor!

Tyvärr har hennes viner redan astronomiska priser för en löneslav dock...
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag kan tänka mej att Domaine Leroy från en bra årgång kan komma att få helt astronomiska priser längre in i framtiden.ng
Det kommer nog inte ens behövas bra årgång. Glad att jag fått chans att dricka lite från damen, för det kommer nog vara förpassat till miljonärer i framtiden.
Tyvärr har hennes viner redan astronomiska priser för en löneslav dock...
Galna! Village börjar på ca 3500-4000:-, OM man får köpa
 

Magikern

Medlem
Jag kan tänka mej att Domaine Leroy från en bra årgång kan komma att få helt astronomiska priser längre in i framtiden.
- Damen är en en legend och en redan en historisk person i Bourgogne + har en mycket liten production
- Hon är gammal och kommer enligt naturlagarna att göra vin på hög höjd inom din tidshorisont. Och då är det slut på nya flaskor!

Tyvärr har hennes viner redan astronomiska priser för en löneslav dock...

Leroy bourgogne rouge brukar väl kosta under 400 men den är rätt trist oavsett årgång och knappast långlivad heller.
 

Pontus

Medlem
De enda viner jag skulle köpa på så lång sikt är fortifierade och andra söta viner. Kan finnas några undantag. I övrigt skulle jag ha en kortade placeringshorisont, typ 10-20 år beroende på. Ett hyfsat säkert kort, som skrivits om här i tråden, är magnumformat (eller större för den delen), eftersom utbudet är så begränsat. Det gäller inte bara Champagne!

Precis som när det gäller andra investeringar bör man ha en strategi och följa strategin utan att blanda in för mycket känslor. Generellt skulle jag säga att det svåra är att sälja vid rätt tidpunkt. Köpa är, som vi alla vet, inte så svårt (givet att man har pengarna eller tar sms-lån).

Sen hade jag definitivt följt Mattias inlägg och, åtminstone som krydda i portföljen, handlat sånt som du gillar själv och som inte är alltför dyrt (ännu). Välj att behålla om priserna drar iväg, annars drick och njut.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kul med så många svar, tack!
Känner att jag behöver förtydliga lite varför jag skapade tråden.

Det är så att en kollega och jag har börjat prata mycket om aktier på jobbet, och efter att ha lyssnat på Champagnepodden där Karl-Jan gästade podden, så sa han ungefär en liknande kommentar. "Jag tänker inte att jag dricker ett 30,000kr vin, jag gav ju ändå bara 500kr för det på -70 talet."

Detta fick oss att börja diskutera vad man med dagens medel egentligen borde köpa, för att sedan sälja när man är pensionär.
Självklart är det en komplex fråga som inte har något tydligt svar, och jag förstår själv svårigheterna med att spå i framtiden.

Själv hade jag nog gjort som ni är inne på, först undersökt marknaden på vad som är bra.
Gärna någon producent som man vet inte kommer fortsätta att göra viner efter att hens tid är över.
En bra årgång är givet.

Sen är det väl bara att slänga in dem i någon källare med rätt förutsättningar och hoppas på det bästa - men visst känns det som att risken är stor för att det blir en flopp. Så sitter vi där i framtiden och har inte fått någon avkastning alls. Då är jag inte säker på att vinet kommer smaka gott i våran gom, när vi egentligen köpte dem för ekonomisk vinst.

Ack denna ljuva framtid som är så oviss.
 

Ekdahl

Medlem
Här kommer min trendspaning.
Leta upp den bästa kinesiska producenten och stoppa undan. Gissar att kinesernas vindrickande kommer utvecklas enormt närmaste 30-40 åren och även deras produktion. Då kommer deras få äldre viner (som också klarat sig) sannolikt vara väldigt eftertraktade där.
 

Gradin

Medlem
Såg precis att två st 75cl Tignanello 2006 såldes på bukowskis för 3205:- och kan väl skjuta från höften att dessa kostade runt femhundringen då de släpptes så det kan ju vara en enklare investering, 609:- på bolaget nu för årgång 2013.
 

Silenos

Medlem
Vin som vehikel för investeringar är ingen vidare idé. Tillgångsslaget bjuder ju på nitar som höga förvaltnings- och transaktionskostnader, samt framförallt: inget kassaflöde överhuvudtaget, det är ren spekulation*. Innan man ger sig på nåt sånt här så bör man åtminstone se till att man förstår konceptet alternativkostnad. De flesta ryggar nog tillbaka efter det. Den enda fördelen jag kan se med vin som investering är om man betraktar det som en smarrig konvertibel!

*Lagringen kan förvisso ses som en tjänst man erbjuder marknaden.
 
Toppen