Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa några röda 500 kronorsflaskor till källarn

JonasN

Medlem
Vill köpa in 10-12 flaskor som ska vara spännande i framtiden.

Gillar vin men har inte druckit så mycket över 350kr och inte så mycket lagrat heller.
Har sedan vi köpte hus med källare börjat bygga upp med 50-talet flaskor som jag gillar men ändå inga riktiga premiumviner.

Drack en Cornas domaine de st-pierre, Paul Jaboulet från 98 och tyckte den var riktigt god och spännande.

Jag har tänkt fylla på med något roligt som ska lagras i 5-20 år och skulle gärna lyssna på era åsikter.

Jag har sökt lite på nätet och jämfört i CT och har lagt ihop den här listan.
Har ni något tips på ändringar eller andra synpunkter så skulle jag vara glad.

  • Corton Grand Cru Clos des Cortons Nr 99596
  • Faiveley ,
  • frankrike.gif

    Aloxe-Corton , Corton
  • 1 295:-
  • 2014

    • Sassicaia Nr 95333
    • Tenuta San Guido ,
    • italien.gif

      , Toscana , Bolgheri Sassicaia
    • 1 095:-
    • 2013
    • Barolo Rocche dell'Annunziata Nr 91298
    • Renato Ratti ,
    • italien.gif

      , Piemonte , Barolo
    • 579:-
    • 2012
    • Hermitage Domaine des Tourettes Nr 90461
    • Delas ,
    • frankrike.gif

      , Rhonedalen , Côtes du Rhône , Hermitage
    • 566:-
    • 2013
    • Delas Domaine de Tourettes Nr 75456
    • Hermitage ,
    • frankrike.gif

      , Rhonedalen , Côtes du Rhône , Hermitage
    • 479:-
    • 2011
    ,
    • Château Fleur Cardinale Nr 92191
    • frankrike.gif

      , , Saint-Emilion , Saint-Emilion Grand Cru Classé
    • 427:-
    • 2012
    • Henschke Nr 90395
    • Keyneton Euphonium ,
    • australien.gif

      , , Barossa
    • 399:-
    • 2012


    Tänkte köpa 2 av varje, vet att jag borde prova mig fram och det ska jag göra och sen köpa ännu mer men är lite ivrig och vill komma igång:)

 

Mattias Schyberg

Administratör
Vill köpa in 10-12 flaskor som ska vara spännande i framtiden.

Gillar vin men har inte druckit så mycket över 350kr och inte så mycket lagrat heller.
Har sedan vi köpte hus med källare börjat bygga upp med 50-talet flaskor som jag gillar men ändå inga riktiga premiumviner.

Drack en Cornas domaine de st-pierre, Paul Jaboulet från 98 och tyckte den var riktigt god och spännande.

Jag har tänkt fylla på med något roligt som ska lagras i 5-20 år och skulle gärna lyssna på era åsikter.

Jag har sökt lite på nätet och jämfört i CT och har lagt ihop den här listan.
Har ni något tips på ändringar eller andra synpunkter så skulle jag vara glad.

  • Corton Grand Cru Clos des Cortons Nr 99596
  • Faiveley ,
  • frankrike.gif

    Aloxe-Corton , Corton
  • 1 295:-
  • 2014
    • Sassicaia Nr 95333
    • Tenuta San Guido ,
    • italien.gif

      , Toscana , Bolgheri Sassicaia
    • 1 095:-
    • 2013
    • Barolo Rocche dell'Annunziata Nr 91298
    • Renato Ratti ,
    • italien.gif

      , Piemonte , Barolo
    • 579:-
    • 2012
    • Hermitage Domaine des Tourettes Nr 90461
    • Delas ,
    • frankrike.gif

      , Rhonedalen , Côtes du Rhône , Hermitage
    • 566:-
    • 2013
    • Delas Domaine de Tourettes Nr 75456
    • Hermitage ,
    • frankrike.gif

      , Rhonedalen , Côtes du Rhône , Hermitage
    • 479:-
    • 2011
    ,
    • Château Fleur Cardinale Nr 92191
    • frankrike.gif

      , , Saint-Emilion , Saint-Emilion Grand Cru Classé
    • 427:-
    • 2012
    • Henschke Nr 90395
    • Keyneton Euphonium ,
    • australien.gif

      , , Barossa
    • 399:-
    • 2012


    Tänkte köpa 2 av varje, vet att jag borde prova mig fram och det ska jag göra och sen köpa ännu mer men är lite ivrig och vill komma igång:)
Välkommen till forumet! Tycker det ser ut som en intressant och välblandad första premiumlista av lagringsbara viner du har plockat ihop. Har inga konkreta synpunkter, men är tämligen säker på att andra kommer att överösa dig med förslag och alternativ. :)

Möjligen saknas det något vitt, sött och bubbel...
 
Trådskapare
JonasN

JonasN

Medlem
Välkommen till forumet! Tycker det ser ut som en intressant och välblandad första premiumlista av lagringsbara viner du har plockat ihop. Har inga konkreta synpunkter, men är tämligen säker på att andra kommer att överösa dig med förslag och alternativ. :)

Möjligen saknas det något vitt, sött och bubbel...
Tack!
Vitt och bubbel har jag ett tiotal av båda men sött har jag inte gett mig in i än, kanske skulle ha nån sån flaska också:)
 

Magikern

Medlem
Såg att Terra Di Lavoro 2010 finns kvar i beställningssortimentet. Den årgången har en rätt unik karaktär som jag tror på för långlagring. Mattias S och jag var dock de enda som diggade vinet på en blindprovning. Hög syra, lite rök och kryddiga toner och en rejäl intensitet.
 
Vilken härlig situation: att köpa en låda blandade premiumviner! I rubriken skriver du 500 men i sann finewines-anda har du ett spann mellan 399-1295 kr på ditt eget grymt goda stickprov. Bara på SB BS blir det mer än 800 viner. Och i det spannet hittar du ju oerhört mycket bra viner. Vet faktiskt inte var jag ska börja :) - men du får mycket vin för de pengarna! Nedan några jag själv prövat och gillat. OBS jag har absolut inte koll på årgångarna som nu gäller (och oklart om SB har det heller för den delen...).

Södra rhone: Pegau, beaucastel, vieux telegraph (min egen södra rhone-favorit), saint cosme (gigondas) - har ju mycket oomph för pengarna.

Norra rhone: t ex yann Chave hermitage för 599, i den lägre delen av prisspannet hittar du t ex guigals bas-cote rotie brune et blonde (399 kr) om man gillar litet snygga ekfat, ferratons två hermitage, Domaine du tunnel cornas brukar vara fin, elegant och lagringsduglig och en favorit hos Jonathan Livingstone Learmonth om jag inte missminner mig.

Bourgogne: Lafarges clos d ch de ducs är nog ett av de mest krävande - och belönande - lagringsvinerna på bolaget. Spara minst 10 år(885 kr). En riktig klassiker och långlivad men mycket större och kraftfullare i stilen än Lafarge Volnay-viner är clos de la Marechale 739 kr för 2014, som sedan ett par år tillbaka återigen görs av ägarna till vingården, J-F Mugnier. För 998 kr kan du få Hudelot-Noellats Beaumonts.

Lycka till!
 
Trådskapare
JonasN

JonasN

Medlem
Tack för bra svar!
Fast nu blev det ju lite svårare, la till vieux telegraph och Domaine du tunnel kornas i listan.

Funderar på om jag ska ta bort nån eller minska antalet, kanske bara ta en av de två-tre dyraste flaskorna.
Ingen av dom jag nämnt som ni tycker jag kan vara utan eller som inte känns prisvärd?
 
Trådskapare
JonasN

JonasN

Medlem
skickade in en yann chave hermitage nu också..

Jag tänker att man gärna vill ha två av varje, i en perfekt värld såklart många fler men vad säger ni är det försvarbart att köpa en flaska av vissa viner? Hur många brukar ni köpa av en flaska som ni inte har testat innan?
 
Trevligt! Allt är ju till slut en fråga om utrymme och stålar. Och framför allt tycke och smak. Jag tror många här på forumet gjort samma resa som jag, att vinsmaken sakta förändras över tid. Så ur det perspektivet bättre att inte köpa för många flaskor av samma i början utan prova sig fram. På frågan innan skulle jag ha svårt att avråda från att köpa Sassicaia eller Faiveleys clos du corton - det är fantastiska och stilbildande viner. Men det är klart, du kan ju få typ två-tre flaskor av de andra på listan för samma pris.
 

Silenos

Medlem
Funderar på om jag ska ta bort nån eller minska antalet, kanske bara ta en av de två-tre dyraste flaskorna. Ingen av dom jag nämnt som ni tycker jag kan vara utan eller som inte känns prisvärd?

Årgångsmässigt så är väl 12 tveksamt i Barolo (varmt) och 11 i norra Rhone, därmed inte sagt att alla viner i regionerna som gjordes dessa år är dåliga, dina exempel vet jag inget om. När det kommer till Bordeaux, så går det ofta att få ett mer eller mindre stort försprång på lagringen genom att köpa äldre årgångar än ditt exempel. Slotten i St.-Émilion och Pomerol är ju dock oftast mindre och kanske mer svårhittade senare, hur det ligger till med just Fleur Cardinale vet jag inte. Men om det var lagringsduglig bordeaux i allmänhet du var ute efter så är ett tips att hitta nåt med mer ålder. Lagring är trögt nog som det är, ta de genvägar som finns.

Jag tänker att man gärna vill ha två av varje, i en perfekt värld såklart många fler men vad säger ni är det försvarbart att köpa en flaska av vissa viner? Hur många brukar ni köpa av en flaska som ni inte har testat innan?

Köp tre, du måste ju testa en flaska nu också. Annars kommer du bara bryta ihop efter ett par år och korka upp flaskor allt för unga för att det ska ha varit någon vits med lagrandet. Eller så köper du en testflaska av varje och lägger undan av de som du gillade bäst. Att stoppa undan flaskor blint, baserat på endast renommé, tror jag är en dålig idé.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tre till sex flaskor av varje så att du kan följa dem på resan!
Antagligen vill du testa en ganska direkt som Silenos säger.

Välkommen :)
 
M

Mouton

Som bdx fantast skulle mina rek gå åt det hållet.. Om du vill ha verkliga långlagringsviner har du ch Montrose 2010, enligt rp mogen typ 2050. Enligt slottet tidigast år 2100. Annars efter plånbok, ch lafite, cheval blanch eller latour. Men dessa betingar löjliga priser.. Om bdx årgångar som 04, 06 08 mer pang för pengen.. The best 2010, men det svider i Skinnet.. Lycka till.. PS.. 2009 överskattad årgång och svindyr..
 
M

Mouton

Men mest för investerad krona får du om du investerar i Barolo, årgångar som 01, 04, 06, 08, och speciellt 2010 är otroliga.. Långlivade, 30-50 år och löjligt billiga i Sverige. Satsa på Conterno, Sandrone Pio Cesare
 
M

Mouton

Men om du går på bdx, så är dom billiga men långlivade årgångarna 01,04,06,08,12.. Inga som blir hundråringen, men prisvärda... Min smak säger en bdx i dessa årgångar dricker vid 15-30 års ålder... Självklart beroende på slott och kommun.. Lycka till
 

Pontus

Medlem
Vill köpa in 10-12 flaskor som ska vara spännande i framtiden.

Gillar vin men har inte druckit så mycket över 350kr och inte så mycket lagrat heller.
Har sedan vi köpte hus med källare börjat bygga upp med 50-talet flaskor som jag gillar men ändå inga riktiga premiumviner.

Drack en Cornas domaine de st-pierre, Paul Jaboulet från 98 och tyckte den var riktigt god och spännande.

Jag har tänkt fylla på med något roligt som ska lagras i 5-20 år och skulle gärna lyssna på era åsikter.

Jag har sökt lite på nätet och jämfört i CT och har lagt ihop den här listan.
Har ni något tips på ändringar eller andra synpunkter så skulle jag vara glad.

  • Corton Grand Cru Clos des Cortons Nr 99596
  • Faiveley ,
  • frankrike.gif

    Aloxe-Corton , Corton
  • 1 295:-
  • 2014
    • Sassicaia Nr 95333
    • Tenuta San Guido ,
    • italien.gif

      , Toscana , Bolgheri Sassicaia
    • 1 095:-
    • 2013
    • Barolo Rocche dell'Annunziata Nr 91298
    • Renato Ratti ,
    • italien.gif

      , Piemonte , Barolo
    • 579:-
    • 2012
    • Hermitage Domaine des Tourettes Nr 90461
    • Delas ,
    • frankrike.gif

      , Rhonedalen , Côtes du Rhône , Hermitage
    • 566:-
    • 2013
    • Delas Domaine de Tourettes Nr 75456
    • Hermitage ,
    • frankrike.gif

      , Rhonedalen , Côtes du Rhône , Hermitage
    • 479:-
    • 2011
    ,
    • Château Fleur Cardinale Nr 92191
    • frankrike.gif

      , , Saint-Emilion , Saint-Emilion Grand Cru Classé
    • 427:-
    • 2012
    • Henschke Nr 90395
    • Keyneton Euphonium ,
    • australien.gif

      , , Barossa
    • 399:-
    • 2012


    Tänkte köpa 2 av varje, vet att jag borde prova mig fram och det ska jag göra och sen köpa ännu mer men är lite ivrig och vill komma igång:)
Många bra råd ovan. Mina lite mer generella tips:
  • Ha inte så bråttom, särskilt när du nu vill lagra under längre tid. Det kommer alltid nya köplägen. Kika in här på forumet för att få värdefulla tips vid t ex nyhetslanseringar på SB.
  • Lägg inte alla ägg i samma korg. Tro mig, smaken ändras efterhand.
  • Köp helst minst tre flaskor av allt du köper. Man lär sig väldigt mycket på att följa ett vins utveckling. Konsumera gärna en flaska relativt omgående och följ den under några dagar efter öppnande. Det ger ofta en fingervisning om vad lagringen leder till och du kan besluta dig för att fylla på med fler flaskor.
Lycka till! :)
 
Trådskapare
JonasN

JonasN

Medlem
Men mest för investerad krona får du om du investerar i Barolo, årgångar som 01, 04, 06, 08, och speciellt 2010 är otroliga.. Långlivade, 30-50 år och löjligt billiga i Sverige. Satsa på Conterno, Sandrone Pio Cesare

Men hur går man till väga för att köpa lite äldre viner då? På SB så hittar jag ingen av de årgångarna du nämner från Conterno eller Pio Cesare.
Känns krångligt att importera från utlandet
 

chambertin

Medlem
Men hur går man till väga för att köpa lite äldre viner då? På SB så hittar jag ingen av de årgångarna du nämner från Conterno eller Pio Cesare.
Känns krångligt att importera från utlandet
Inte alls krångligt. Hitta en butik som skickar till Sverige bara.
Här är en i Ty som har bra sortiment av Bdx där man hittar en del från -09 och -10 t.ex.
http://www.gute-weine.de/
För Barolo/Barbaresco och Brunello så tittar du förslagsvis här: http://www.barolobrunello.de/
 
Toppen