Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Jag har köpt online från många olika vinhandlare i många år (inom EU) och aldrig brytt mej om att kolla alkoholskatt. Tror det är fullständigt riskfritt.

Anledningen är, mej veterligen, att det svenska Skatteverkets tolkning av hur alkoholskatt skall betalas inom EU knappast skulle tåla en prövning. Skulle någon åka på straffskatt och sen överklaga så lär skatteverket förlora. Så bättre att ha regeln gömd i byrålådan.

Jag fick börja googla lite och min uppfattning var inte korrekt. Den svenska hanteringen skall tydligen vara förenlig med EU-rätten. Men krånglig är den och det är nog väldigt få ”vinpaket” som det betalas skatt för (mer en samvetes-skatt än något som går att kontrollera?)

I de prisnivåerna som jag handlar spelar 22 kr i svensk alkoholskatt/flaska mindre roll. Men skönt att slippa hanteringen

Toppen