PinotGringo
Medlem
Vinatis är registrerade för distansförsäljning, också.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag undrar detsamma! Finns en del roliga flaskor till enligt mig rimliga priser. Jag har personligen handlat där ett antal gånger, alltid fått snabb leverans, väl paketerat med mera. Men jag har sökt runt lite här på forumet och dom verkar gå under radarn?Är det någon som har handlat från https://petersolberg.com/ ?
Verkar ha ok priser på en hel del saker.
Kul att du svarade och tack för recensionen (om jag nu tolkade dig rätt, att du HAR handlat där), jag har en korg med villhöver viner som jag adderat till under hela julledigheten!! Får dunka iväg den ikväll!Jag undrar detsamma! Finns en del roliga flaskor till enligt mig rimliga priser. Jag har personligen handlat där ett antal gånger, alltid fått snabb leverans, väl paketerat med mera. Men jag har sökt runt lite här på forumet och dom verkar gå under radarn?
Ja, det är sant att alkoholskatten är försumbar gällande bordsviner och är inte så himla stor kostnad ens för starksprit, tycker jag. För om man hittar något ställe som säljer en mycket åtråvärd flaska för någorlunda vettigt pris, så bryr man sig inte om några hundringar hit och dit.Jag fick börja googla lite och min uppfattning var inte korrekt. Den svenska hanteringen skall tydligen vara förenlig med EU-rätten. Men krånglig är den och det är nog väldigt få ”vinpaket” som det betalas skatt för (mer en samvetes-skatt än något som går att kontrollera?)
I de prisnivåerna som jag handlar spelar 22 kr i svensk alkoholskatt/flaska mindre roll. Men skönt att slippa hanteringen
Tack för tipset PinotGringo, det ska jag göra.Är ju lätt att be Skatteverket att posta hem en sån lista till en. Jag har en liggande i bokhyllan. Men förstår inte varför den i offentlighetsprincipens namn inte skulle kunna ligga ute digitalt.
Du kan väl lägga upp den på forumet när du har fått den.Tack för tipset PinotGringo, det ska jag göra.![]()
Vilket bra förslag Vingubben!Du kan väl lägga upp den på forumet när du har fått den.
Absolut, Vingubben, om det är bara tekniskt möjligt.Du kan väl lägga upp den på forumet när du har fått den.
Jag fick listan i dag, men i och med att Skatteverket inte delar ut den i digitalt så är det i pappersform. Jag ringde till Skatteverket och frågade om det var tillåtet att lägga ut informationen, men de kunde inte riktigt svara på det, så hur ska jag göra. Jag vill inte hamna i onåd hos myndigheter etc. så finns det någon som kan berätta hur jag skulle göra.Vilket bra förslag Vingubben!
Det är ju offentlig information, vem som helst kan begära ut den, så det ska inte vara några problem att dela den utan vinstsyfte.Jag fick listan i dag, men i och med att Skatteverket inte delar ut den i digitalt så är det i pappersform. Jag ringde till Skatteverket och frågade om det var tillåtet att lägga ut informationen, men de kunde inte riktigt svara på det, så hur ska jag göra. Jag vill inte hamna i onåd hos myndigheter etc. så finns det någon som kan berätta hur jag skulle göra.
Jag är ganska snabb med tangenterna, så det kommer inte att ta så lång tid att knappa in alla namn osv. men det är kanske lite onödigt att nämna precis var och en som finns på listan. Det kanske finns någon som har vissa listor om alla nätsäljare som är intressanta ur vår synpunkt och som man är osäker om de är registrerade som distanssäljare i Sverige, skicka gärna in då en sådan lista hit, så kan jag kontrollera vilka som betalar alkoholskatt och vilka som inte gör det. Det är inte så himla många ändå, cirka 160 namn får jag fram.
Jag vill inte ta bild eller PDF på det hela, för om Skatteverket inte delar ut listan i digital form, så kanske de inte vill att någon annan gör det heller.
Svaret från någon som kan juridiken bland sådana frågor vore extra värdefull och är mycket välkommen att svara.
Tack LeroyHilarious! Jag nästan anade att det skulle vara så, men jag har enorm respekt för vissa myndigheter …Det är ju offentlig information, vem som helst kan begära ut den, så det ska inte vara några problem att dela den utan vinstsyfte.
De flesta mobiler idag har väl antingen funktionalitet inbyggt direkt i kamera-appen eller nedladdningsbara alternativ för OCR om du vill slippa knappa...Jag fick listan i dag, men i och med att Skatteverket inte delar ut den i digitalt så är det i pappersform. Jag ringde till Skatteverket och frågade om det var tillåtet att lägga ut informationen, men de kunde inte riktigt svara på det, så hur ska jag göra. Jag vill inte hamna i onåd hos myndigheter etc. så finns det någon som kan berätta hur jag skulle göra.
Jag är ganska snabb med tangenterna, så det kommer inte att ta så lång tid att knappa in alla namn osv. men det är kanske lite onödigt att nämna precis var och en som finns på listan. Det kanske finns någon som har vissa listor om alla nätsäljare som är intressanta ur vår synpunkt och som man är osäker om de är registrerade som distanssäljare i Sverige, skicka gärna in då en sådan lista hit, så kan jag kontrollera vilka som betalar alkoholskatt och vilka som inte gör det. Det är inte så himla många ändå, cirka 160 namn får jag fram.
Jag vill inte ta bild eller PDF på det hela, för om Skatteverket inte delar ut listan i digital form, så kanske de inte vill att någon annan gör det heller.
Svaret från någon som kan juridiken bland sådana frågor vore extra värdefull och är mycket välkommen att svara.
Tack för tipset, Uncle_Bob, jag tänkte faktiskt även själv den möjligheten, men det kan ändå bli så att jag knappar in alla firmor för hand. Fast i ärlighetens namn vore det en utmärkt idé för gubben att lära sig också hur man skannar varor och ting … Det skulle kunna vara mycket användbart i många andra sammanhang också.De flesta mobiler idag har väl antingen funktionalitet inbyggt direkt i kamera-appen eller nedladdningsbara alternativ för OCR om du vill slippa knappa...
Lägg upp eller lägg inte upp. Nog snackat.Tack för tipset, Uncle_Bob, jag tänkte faktiskt även själv den möjligheten, men det kan ändå bli så att jag knappar in alla firmor för hand. Fast i ärlighetens namn vore det en utmärkt idé för gubben att lära sig också hur man skannar varor och ting … Det skulle kunna vara mycket användbart i många andra sammanhang också.Till exempel kunde man skanna CD, för att få lättare fram exakt, vilken utgåva den är. Det är ganska viktigt att veta det, för att jaga efter bäst låtande utgåvor när man köper begagnad musik. I regel har de CD bästa ljud, som är tillverkade i slutet av 80-talet eller i början av 90-talet, men de, som är super noga med att få bästa kvalitet, köper ändå bara vissa specialversioner, som kostar ganska mycket pengar. Jag har inte så stora ambitioner på den fronten heller …
![]()
Tack för tipset, Uncle_Bob, jag tänkte faktiskt även själv den möjligheten, men det kan ändå bli så att jag knappar in alla firmor för hand. Fast i ärlighetens namn vore det en utmärkt idé för gubben att lära sig också hur man skannar varor och ting … Det skulle kunna vara mycket användbart i många andra sammanhang också.Till exempel kunde man skanna CD, för att få lättare fram exakt, vilken utgåva den är. Det är ganska viktigt att veta det, för att jaga efter bäst låtande utgåvor när man köper begagnad musik. I regel har de CD bästa ljud, som är tillverkade i slutet av 80-talet eller i början av 90-talet, men de, som är super noga med att få bästa kvalitet, köper ändå bara vissa specialversioner, som kostar ganska mycket pengar. Jag har inte så stora ambitioner på den fronten heller …
![]()
Jag har ignorerat alla, som jag inte vill ha något som helst att göra med, speciellt dig. Skyll er själva.Lägg upp eller lägg inte upp. Nog snackat.