Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

katho27

Medlem
Nej då, inte alls. Det mesta handlar om vin, faktiskt. Jag tog det bara som ett exempel.
Har du mer att klaga på eller har du vaknat på fel sida i sängen i dag …?
När andra människor gör någonting som är till nytta för de allra flesta, så finns det alltid sådana som bara gnäller.
Men bäste @Bastardo kunde du inte bara ha njutit av all den värme och uppskattning du fick för din lista idag?
Undrar av omtanke om du kände dig tvungen att sabotera för dig själv direkt genom dessa i mitt tycke usla formuleringar mot @buteljen (även om du har redigerat bort den sista där du uppmanar henne att sluta skriva i tråden).
Trist, och mest trist för dig tänker jag.

Bastardo

Medlem
Men bäste @Bastardo kunde du inte bara ha njutit av all den värme och uppskattning du fick för din lista idag?
Undrar av omtanke om du kände dig tvungen att sabotera för dig själv direkt genom dessa i mitt tycke usla formuleringar mot @buteljen (även om du har redigerat bort den sista där du uppmanar henne att sluta skriva i tråden).
Trist, och mest trist för dig tänker jag.
Jag är döless på att få ta emot kritik hela tiden, oavsett vad man gör och jag behöver inga applåder av kollektivet. Varför ska man komma med så negativa kommentarer när någon försöker göra lite nytta som är till gagn för alla?
P.S. Citera helst bara sånt, som finns med på sidan, inte sånt som inte finns!

katho27

Medlem
Skärmavbild 2026-01-15 kl. 20.39.19.png

Så.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Såg att Vinatis var med på listan. Är det någon som brukar handla där?
Jag har upptäckt att vinerna från Huet inte går att få skickade till Sverige. Har man ställt in Sverige som leveransland så dyker de inte upp i sökningarna. Går man bakvägen och lägger till dem i varukorgen innan man väljer Sverige, så får man ett meddelande om att "den produkten skickas inte till det landet". Någon som vet varför? 2024 gick det att köpa Huet från Vinatis.

Bastardo

Medlem
Såg att Vinatis var med på listan. Är det någon som brukar handla där?
Jag har upptäckt att vinerna från Huet inte går att få skickade till Sverige. Har man ställt in Sverige som leveransland så dyker de inte upp i sökningarna. Går man bakvägen och lägger till dem i varukorgen innan man väljer Sverige, så får man ett meddelande om att "den produkten skickas inte till det landet". Någon som vet varför? 2024 gick det att köpa Huet från Vinatis.
Ingen aning, men jag kan försöka att reda på den saken på sikt. Kan inte lova dock, att det ska lyckas …

Ett bra tips annars är att kika på den här sajten: https://petersolberg.com/
De säljer precis sådana viner som många borde vara ganska intresserade av. Det handlar inte om totalt så jättemånga viner, men de som finns ligger verkligen ofta på topp och tyngdpunkten ligger på relativt kostsamma artiklar, som nästan alla uppfyller med råge definitionen för forumets namn. :)

Vad tycks?
PRODUCER
Château Lafite Rothschild
Château Margaux
Château La Fleur-Pétrus
Château de Beaucastel
Marchesi Antinori
Massolino
Ornellaia
Giacomo Conterno
Domaine Hubert Lamy
Krug

Keep up the good work, Patrik! 🎖️ Om du skulle ha behov av något annat jag kan göra, så är det bara att höra av sig, helst direkt på privat meddelande.
Detta gäller alla vänligt sinnade medlemmar. Jag är snabb att skriva maskin, men det är inte så kul att vara tvungen att läsa korrektur också … ;)

P.S. Apropå om man har nytta av min lista, så hände detta bara i går: Det var en nätförsäljare som påstod att de betalar alkoholskatten till Sverige, men det gjorde de INTE just nu, det fick jag reda på genom att ringa för säkerhets skull till Skatteverket, och då erkände även säljaren på Facebook att de hade hamnat i svårigheter med vissa betalningar, men han lovade att komma tillbaka.
”Vår banksäkerhet har löpt ut och vi väntar på nytt. Tillsvidare säljer vi inga viner i Sverige!!
Snart tillbaka och meddelar då så ni vet.”
Firmanamnet berättar jag inte.

Lyft upp handen ni alla som visste det här!!! Nej, det gjorde ni inte, men jag tog reda på det.
Det finns tiotals andra fördelar med att kunna se vilka aktörer som säljer vin till Sverige och betalar också alla behövliga skatter. Jag menar hur många av er kände alla namn på listan? Zero skulle jag våga slå vad på ganska mycket pengar … Men som ni ser, är listan levande, och det kan ändras nästan från dag till dag. Det är nog orsaken också, att Skatteverket ger inte ut listan digitalt.
Frågor på detta??

Last edited:

Stefan J

Medlem
Har man råd att köpa vin för stora summor pengar, men vill inte betala vinskatten, så kan jag inte förstå vad sådana människor tänker på över huvud taget.
Ok, låt vara, att risken att åka fast är mycket liten, men varför ska man ens ta sådana risker?

Om jag skall spekulera kan ett skäl vara att de vill få tag på viner som ej finns att köpa hos de handlare som som betalar punktskatten och/eller handlare som erbjuder bra priser, volymrabbater osv. Jag tror ingen inte har råd att betala punktskatten som du spekulerar om men det är bara en gissning.

Bastardo

Medlem
Jag har handlat från dem två gånger. Har också upptäckt det du pratar om, specifikt när jag kollat på Huet också. Fråga dem? De har bra support. :)
Wow! Mycket bra tips av Patrik och dig. När jag får lite bättre ordning på finanserna ska jag beställa därifrån, om de har även viner som inte kostar för mycket.
Man ska gynna pålitliga vinförsäljare och speciellt dem, som har även bra kundtjänst också. :D
Jag är själv oerhört nöjd och glad för Atomwine. Där är det ett nöje att handla vin.

Stefan J

Medlem
Det finns tiotals andra fördelar med att kunna se vilka aktörer som säljer vin till Sverige och betalar också alla behövliga skatter. Jag menar hur många av er kände alla namn på listan? Zero skulle jag våga slå vad på ganska mycket pengar … Men som ni ser, är listan levande, och det kan ändras nästan från dag till dag. Det är nog orsaken också, att Skatteverket ger inte ut listan digitalt.
Frågor på detta??

Vilka är fördelarna ?

Bastardo

Medlem
Vilka är fördelarna ?
Du får tips med cirka 146 nätsäljare där du kan söka och botanisera utbudet. Hur skulle du annars komma ens i kontakt med så många olika firmor?
Bara en mycket liten del var kända här på forumet förut. Sen slipper du själv betala in alkoholskatt, när nätfirman redan gör det för dig.
Jag skulle i alla fall beställa 100 gånger hellre från en firma, där jag vet att jag själv slipper att betala alkoholskatten till Sverige, (fast det är relativt enkelt att göra det numera digitalt), men det är fritt val. Tillhör du i kategorin som gärna tar risken att i värsta fall åka dit, så be my guest … men det gör inte jag.

I övrigt är det bra, om man hittar sådana viner man vill ha, men då ska man även ha civilkurage att betala in alkoholskatt, eller i värsta fall kan man riskera att få betala dyrt för ’skattesmitning’ … ;) Men som sagt, gillar man att ta risker, så det är upp till var och en. Och i ärlighetens namn är det inte så stor risk att åka dit, vad jag har förstått.

Last edited:

Johan L

Medlem
I övrigt är det bra, om man hittar sådana viner man vill ha, men då ska man även ha civilkurage att betala in alkoholskatt, eller i värsta fall kan man riskera att få betala dyrt för ’skattesmitning’ … ;) Men som sagt, gillar man att ta risker, så det är upp till var och en. Och i ärlighetens namn är det inte så stor risk att åka dit, vad jag har förstått.

Så vitt jag vet är det säljarens ansvar att betala skatten vid distanshandel från annat EU-land där säljaren ordnar transporten. Som kund har man inget ansvar för vad säljaren gör och inte gör och kan inte bli betalningsskyldig eller "åka dit för skattesmitning". Det som kan hända är väl att paketet fastnar.

Arvid

Medlem
Handlarna på den här listan gör rätt för sig vid försäljning av alkoholhaltiga drycker med leverans till Sverige. Övriga handlare som säljer mot Sverige gör inte det, antar jag. För vissa är det värdefull information, för andra är det inte det.

Njae, som vinhandlare i utlandet kan jag ändå tillåta mig att uttala mig här. Vi är inte registrerade som distanshandlare till Sverige av rent administrativa skäl - man ska ställa ett visst belopp i pant, men det största hindret är att eventuell försäljning ska registreras varje vecka till Skatteverket (och vi ska naturligt även registrera i Danmark i vårt fall, fast då månatligen retroaktivt), även om ingen försäljning skett. Det är helt enkelt inte en administrativ börda som vår ordervolym till Sverige kan berättiga. Min to-do lista är full nog som den är. Om svenskar hör av sig och vill handla kan det så klart lösas, men det är på eget ansvar att skatta för vinerna, och vi hänvisar dem till rätt formulär hos Skatteverket etc. Konstigare än så behöver det inte vara. För handlare som är mer inriktade på online-försäljning och speciellt de som marknadsför sig mot Sverige kan det så klart försvaras. Kanske i framtiden!

I övrigt, det intressantaste på listan är nog att Ficofi är registrerade... smidigt! om man nu har en miljon eller tre om året att shoppa för!

Last edited:

Botri

Medlem
Hur gör ni med beställningar när det är så pass kallt som det är senaste tiden, med minusgrader hela dagarna och ner mot -10 på natten (i Stockholm)? Har inte beställt från näthandlare när det är såhär kallt förut, men tänkte göra en beställning från Peter Solberg. Någon ordentlig risk med att göra det nu eller är det relativt problemfritt? Bör man satsa på UPS Express så det inte blir stående för länge någonstans?

MarkusJ

Medlem
Hur gör ni med beställningar när det är så pass kallt som det är senaste tiden, med minusgrader hela dagarna och ner mot -10 på natten (i Stockholm)? Har inte beställt från näthandlare när det är såhär kallt förut, men tänkte göra en beställning från Peter Solberg. Någon ordentlig risk med att göra det nu eller är det relativt problemfritt? Bör man satsa på UPS Express så det inte blir stående för länge någonstans?
Jag fick hem leverans från Solberg drygt ett dygn efter order var lagd, med UPS standard. Leverans till Stockholm.

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör

Jag undviker extrem kyla och värme. Många seriösa handlare avstår från att skicka om de tror att vädret kan skada vinerna. Vid snabb leverans så hinner det nog inte hända något men jag har faktiskt varit med om att en vinkork tryckts upp ca halvvägs vid vinterleverans (flerdagars transport), Enda rimliga förklaringen är att vinet stått i minusgrader och börjat expandera och därför tryckt upp korken.

Toppen