Såg att Vinatis var med på listan. Är det någon som brukar handla där?
Jag har upptäckt att vinerna från Huet inte går att få skickade till Sverige. Har man ställt in Sverige som leveransland så dyker de inte upp i sökningarna. Går man bakvägen och lägger till dem i varukorgen innan man väljer Sverige, så får man ett meddelande om att "den produkten skickas inte till det landet". Någon som vet varför? 2024 gick det att köpa Huet från Vinatis.
Ingen aning, men jag kan försöka att reda på den saken på sikt. Kan inte lova dock, att det ska lyckas …
Ett bra tips annars är att kika på den här sajten:
https://petersolberg.com/
De säljer precis sådana viner som många borde vara ganska intresserade av. Det handlar inte om totalt så jättemånga viner, men de som finns ligger verkligen ofta på topp och tyngdpunkten ligger på relativt kostsamma artiklar, som nästan alla uppfyller med råge definitionen för forumets namn.
Vad tycks?
PRODUCER
Château Lafite Rothschild
Château Margaux
Château La Fleur-Pétrus
Château de Beaucastel
Marchesi Antinori
Massolino
Ornellaia
Giacomo Conterno
Domaine Hubert Lamy
Krug
Keep up the good work, Patrik!

Om du skulle ha behov av något annat jag kan göra, så är det bara att höra av sig, helst direkt på privat meddelande.
Detta gäller alla vänligt sinnade medlemmar. Jag är snabb att skriva maskin, men det är inte så kul att vara tvungen att läsa korrektur också …
P.S. Apropå om man har nytta av min lista, så hände detta bara i går: Det var en nätförsäljare som påstod att de betalar alkoholskatten till Sverige, men det gjorde de INTE just nu, det fick jag reda på genom att ringa för säkerhets skull till Skatteverket, och då erkände även säljaren på Facebook att de hade hamnat i svårigheter med vissa betalningar, men han lovade att komma tillbaka.
”Vår banksäkerhet har löpt ut och vi väntar på nytt. Tillsvidare säljer vi inga viner i Sverige!!
Snart tillbaka och meddelar då så ni vet.” Firmanamnet berättar jag inte.
Lyft upp handen ni alla som visste det här!!! Nej, det gjorde ni inte, men jag tog reda på det.
Det finns tiotals andra fördelar med att kunna se vilka aktörer som säljer vin till Sverige och betalar också alla behövliga skatter. Jag menar hur många av er kände alla namn på listan?
Zero skulle jag våga slå vad på ganska mycket pengar … Men som ni ser, är listan levande, och det kan ändras nästan från dag till dag. Det är nog orsaken också, att
Skatteverket ger inte ut listan digitalt.
Frågor på detta??