Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2019

LeChat

Medlem
Vilka viner, områden ska ni fokusera lite extra på under 2019?

Områden som jag själv kommer köpa på mig av blir 2016 från både Bordeaux och södra Rhone, då främst CndP. Lite mer viner från Toscana skulle också behövas, även lite enklare i bra årgångar. Har lite dålig koll t.ex på vilka rosso Montalcino som är säkra kort. Kom gärna med tips! Sen finns fortfarande några 2008 från Champagne som jag vill ha men annars kommer nog champagneinköpen minska drastiskt fr.o.m nu.

Har ni börjat planera inköpen för 2019?:)
 

Pontus

Medlem
Vilka viner, områden ska ni fokusera lite extra på under 2019?

Områden som jag själv kommer köpa på mig av blir 2016 från både Bordeaux och södra Rhone, då främst CndP. Lite mer viner från Toscana skulle också behövas, även lite enklare i bra årgångar. Har lite dålig koll t.ex på vilka rosso Montalcino som är säkra kort. Kom gärna med tips! Sen finns fortfarande några 2008 från Champagne som jag vill ha men annars kommer nog champagneinköpen minska drastiskt fr.o.m nu.

Har ni börjat planera inköpen för 2019?:)
2016 från södra Rhone ligger bra till (Clos des Papes, Pegau, Vieille Julienne mfl). Behöver fylla på med bra halvsöt riesling för framtiden. Prestigechampagner från 2008. 2015 Lalala, Ex Voto, Ex Voto Blanc, d'Ampuis.

Jag ska köpa färre än 50 flaskor och dricka fler än jag köper. Jag önskar mig själv lycka till.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Områden som jag själv kommer köpa på mig av blir 2016 från både Bordeaux och södra Rhone, då främst CndP.
Du är härligt otrendig i dina områdesval! Bordeaux har fortsatt att vara ute i Sverige trots att jag i flera år har väntat på en comeback (eftersom vinerna är bättre än någonsin), och Ch9dP är av många "finvinnäsor" avskrivna som för spritiga.

Jag tänker i vanlig ordning försöka upprätthålla mitt köpstopp, men räknar med att jag kommer att lyckas ungefär lika bra som vanligt. ;) Troligen blir Champagne 2008 det som kommer att kosta mest under 2019, för de som kommer nu är de dyra varianterna. Sena släpp/restposter av 2015 på den röda sidan kan det också bli en del av.
 

Silenos

Medlem
Volnay och Monthélie.
Röd bourgogne mer generellt från 2014, när de dyker upp i realådorna (för det kommer de göra).
Och aldrig acceptera oskäliga priser. Nyckeln till att handla röd burgunder i dessa tider är att rata 19 av 20 erbjudanden. Nästan allting är för dyrt, men de fem skäliga procenten som blir kvar räcker långt.
 

lukastollig

Pudelfantast
Mitt enda och allt överskuggande mål är att dra ned på inköpen, med några väl valda undantag. Kommer fylla på med pinot från Enderle & Moll, GG från Schäfer-Fröhlich och om Comtes de Champagne 08 släpps under kommande år blir det minst ett 6-pack. Lite spridda flaskor pinot från resten av världen kommer säkert ticka in också, för att dryga ut den totala bourgognedominansen. Så vi får se hur bra jag lyckas med neddragningen...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
CdP och Gigondas från 2016 och de bättre husen som ej släppt 2015 ännu från Norra Rhone. Några flaskor 2008 Champagne men inte jättemycket. Ska försöka hitta mer Garnacha från Madrid-trakten och lite mer modern Rioja och Ribeira blir det också. Samt lite mer blandat från nya världen fra USA? Thats it!
 

jrick

Medlem
Försöka köpa färre än jag dricker/säljer/ger bort. Kommer klippa lite 2016-viner som är dotterns årgång. Blir en resa till bourgogne och champagne till våren så åtminstone första halvåret blir det kanske extra mycket från de områdena.

Kommer inte gå all in på Barolo 2015 men lite blir det, desto mer från 2016 dock året efter. Barbaresco 2016 släpps ju dock 2019 så lite såna blir det. Kommer nog också foka på vita viner som inte är chardonnay då det mesta vita jag har i källaren är av den druvan - så blir nog lite albarino, kanske riesling, kanske lite chenin blanc, italienska Vermentino/Verdicchio etc.
 

Fredrik L

Medlem
För övrigt ska jag köpa lite Barolo 2015, kanske försöka få tag på lite billigare Bordeaux 2015 om det dyker upp några på bolaget. I övrigt blir det nog en del Taurasi och Toscana, och sedan försöka dricka en hel del från nya världen, men kanske inte köpa för att lagra. Och så förstås några flaskor bra riesling så att förrådet hålls på rätt nivå. Någon prestigeflaska champagne 08 kanske det också blir.
 

jeps

Medlem
Främst Barolo 2015 som för många andra, dock inväntar jag 2016 som både är ett bättre år och dotterns årgång - 2020 kan bli svettigt.
Kan nog bli lite Barbaresco 2016 under året som kommer också.

Annars lite gott och blandat i form av champagne/riesling/Etna/Toscana.
 
V

Vincent H

Vilka viner, områden ska ni fokusera lite extra på under 2019?

Områden som jag själv kommer köpa på mig av blir 2016 från både Bordeaux och södra Rhone, då främst CndP. Lite mer viner från Toscana skulle också behövas, även lite enklare i bra årgångar. Har lite dålig koll t.ex på vilka rosso Montalcino som är säkra kort. Kom gärna med tips! Sen finns fortfarande några 2008 från Champagne som jag vill ha men annars kommer nog champagneinköpen minska drastiskt fr.o.m nu.

Har ni börjat planera inköpen för 2019?:)

Baricci gör enligt många en av de bästa Rosso di Montalcino, vilket även jag håller med om.
Jag besökte Baricci medan jag bodde i Siena i somras och jag kan inte annat än hålla med, De har en ganska liten produktion på runt 20 000 flaskor och säljer slut det mesta väldigt fort. Andra producenter jag kan rekommendera är Casanova di neri (Ligger i BS tror jag), Donatella colombini, La fornace (väldigt rustik och tung rosso som behöver lagras), Mastro Janni samt San polino. Många av dessa går att hitta på Bolaget! :)
 
Trådskapare
LeChat

LeChat

Medlem
Jag besökte Baricci medan jag bodde i Siena i somras och jag kan inte annat än hålla med, De har en ganska liten produktion på runt 20 000 flaskor och säljer slut det mesta väldigt fort. Andra producenter jag kan rekommendera är Casanova di neri (Ligger i BS tror jag), Donatella colombini, La fornace (väldigt rustik och tung rosso som behöver lagras), Mastro Janni samt San polino. Många av dessa går att hitta på Bolaget! :)
Tack Vincent! Casanova di neri är en producent jag gillar men har inte provat övriga producenter som du nämner. Blir till att kolla upp.
 
Toppen