Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2023

Kaptenen

Medlem
Det börjar bli dags att fundera på nästa års inköp. Hur ser era ännu inte krossade inköpsplaner ut? Själv ska jag försöka fokusera på rödviner i prisklassen 300-500 kr från Rhone, champagne från 2015 och 2018 och några prestiger (champagne) från 2013. :)
 

IsKr

Medlem
Mer champagne iaf, alltid bra att ha hemma. Bordeaux har jag typ inget av så ska försöka ta mig i kragen och åtgärda det. Lite annat smått och gott som man ser och blir sugen på får också slinka med.
 

Nyllet

Medlem
Under 2022 har inköpen spårat ur fullständigt. Källaren har vuxit med 50% så fokus för 2023 blir mindre men bättre med inriktning mot Champagne, vita viner (chablis, bourgogne och riesling) samt Barolo och Barbaresco på den röda sidan.
 

Martin F

Medlem
Inflation i kombination med att jag kommer leva på föräldrapenning stora delen av 2023 kommer innebära synnerligen få men kvalitativa inköp i månaden. Fokus på diverse obligatoriska champagneinköp, ett gäng GG från '21 och kanske någon bourgogne om barnen går med på att leva på knäckebröd.
 

tobbe81

Medlem
kommer att göra som jag har gjort iår med inköpen även under 2023 köpa det som jag vill ha både för att dricka på en tisdagskväll men även för långlagring fokus blir odlarchampagne med lite utsvävningar från övriga Frankrike och lite Italien och usa
 
Flyttar till hus i april så först och främst blir det att se över förvaringsalternativen. Hus borde ju innebära mer plats än en lägenhet, men hur man än vänder på det finns det ingen given plats för skåpet. Kanske blir att investera i ordentligt tåliga viner som klarar både vinter och sommar i garaget :rolleyes:
 
Detta är alltid väldigt svårt ju. Jag är mycket nöjd med att under 2022 brutit ett antal vertikaler då det endast känts som en stress.

- Tysk Riesling är alltid huvudfokuset. 2021 har dock inte imponerat överdrivet mycket på mig. Bortsett från kabinetterna som har en otrolig syra.
- Rött från primärt Rhone och Bourgogne (300-600kr)
- Fortsätta att inte köpa Champagne eftersom jag inte vill trilla ner i den brunnen :rolleyes:
 
Inflation i kombination med att jag kommer leva på föräldrapenning stora delen av 2023 kommer innebära synnerligen få men kvalitativa inköp i månaden. Fokus på diverse obligatoriska champagneinköp, ett gäng GG från '21 och kanske någon bourgogne om barnen går med på att leva på knäckebröd.
På förhand är min ambition att ha väldigt få fokusområden och försöka undvika köp utanför dessa i den mån det går:
- Mosel kabinett 2021
- Barolo och Barbaresco 2019
- Några få utvalda '21 GGs , främst från Nahe.

De GGs jag provat från 21 har haft en extremt hög syra och väldigt lite annat. Kommer säkert bli bra på en 15-20årshorisont. Vissa bättre Moselproducenter är lite oroliga för hur markanden ska reagera på färska 21or.
 

Martin F

Medlem
De GGs jag provat från 21 har haft en extremt hög syra och väldigt lite annat. Kommer säkert bli bra på en 15-20årshorisont. Vissa bättre Moselproducenter är lite oroliga för hur markanden ska reagera på färska 21or.
Syratorsk som jag är är för låg syra ett oändligt mycket större problem än för hög, sen måste det naturligtvis finnas frukt som motpol. Med det sagt skippade jag i stort '18 och '20 medan '21 verkar mer intressant. Sen får man väl utvärdera allteftersom.
 
Syratorsk som jag är är för låg syra ett oändligt mycket större problem än för hög, sen måste det naturligtvis finnas frukt som motpol. Med det sagt skippade jag i stort '18 och '20 medan '21 verkar mer intressant. Sen får man väl utvärdera allteftersom.
Absolut! Kommer troligen bli fantastiska på sikt, eftersom frukten finns där bakom. Även mineralen. Håller med om 18 & 20, speciellt 18. Jag kan dock inte minnas att jag testat något mer syratungt än 21.

Sen har jag mest testat Mosel ska sägas.

Man är ju fortfarande lite 19-skadad
 

Mexikanaren

Medlem
Målet blir till stor del att försöka börja dricka mer än vad som köps in.

Men med sikte på inköp så kommer jag försöka köpa på mig mer champagne, speciellt -15 och en del -13 BdB

Sedan blir det som vanligt antagligen en låda eller två av Willi Schaefers Kabinett när han släpper sina 2021.

Annars hoppas jag kunna vara ganska återhållsam med mina inköp även om man alltid hoppas kunna få tag i några roliga flaskor som t.ex Raveneau!
Får hoppas att det är tredje gången gilt med tanke på jag misslyckats med Raveneau de senaste två åren..
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
- Keller Riesling Kabinett 2021
- Willi Schaefer Riesling Kabinett 2021
- Några flaskor champagne.
Dessa skall in i källaren Max 25 st.

Har efter ett par år nu insett att vertikaler, hypade producenter och giftig FW-effekt bara är ett minne blott. Så målet är att köpa en flaska av vardera, coravina och njuta. Vill testa mer Rhône, USA och möjligtvis Australien. Med fokus på Syrah och Mouverdre och viogner.

Har helt hoppat alla de tradiga lotterierna om tilldelning. Bättre att njuta av vin än att svettas!
 

matage

Medlem
Flyttar till hus i april så först och främst blir det att se över förvaringsalternativen. Hus borde ju innebära mer plats än en lägenhet, men hur man än vänder på det finns det ingen given plats för skåpet. Kanske blir att investera i ordentligt tåliga viner som klarar både vinter och sommar i garaget :rolleyes:
En flytt från lägenhet till hus har ju en förmåga att skapa en ordentlig buckla i vinbudgeten.
Minns fortfarande de återkommande turerna till Jula/Bauhaus/Byggmax/IKEA/You-Name-It för "saker man behöver för att hantera husboende"... från min lgh->hus-resa för 4 år sen ;)
 

Merlot

Medlem
De GGs jag provat från 21 har haft en extremt hög syra och väldigt lite annat. Kommer säkert bli bra på en 15-20årshorisont. Vissa bättre Moselproducenter är lite oroliga för hur markanden ska reagera på färska 21or.
Har också provat några GG 21 och delar ditt intryck. Första gången Keller von der fels för mig, men 21 var för mig ett syramonster och i dess ungdom odrickbar.

Samtidigt när man tittar på hur vinkritiker som S Reinhart från WA bedömmer tyska 2021 så pratar han bla om "viner för generationer" dvs i vissa fall mycket lång lagringspotential och bekäftar konsesus om den höga syrahalten. Han delade även ut en del väldigt höga betyg för torra riesling, däribland 100p för Dönnhoff Dellchen (tidigare endast Keller G-max 19 och några få Markus Molitor som fått detta betyg). Svårt förståss att veta hur mycket betygsinflation generellt som ligger bakom. Drabbad av FOMO och min goda erfarenhet av Dellchen 2020 (uppskattade denna mer än både torra Hermannshöhle GG och Felsenberg Felsentürmchen) så kände jag mig tvingad att fylla på med Dellchen 2021. Återstår att se hur lång lagring som behövs och när den går att uppskattas med den syra höga syranivån.
 

Sebran

Medlem
De GGs jag provat från 21 har haft en extremt hög syra och väldigt lite annat. Kommer säkert bli bra på en 15-20årshorisont. Vissa bättre Moselproducenter är lite oroliga för hur markanden ska reagera på färska 21or.

Ja syrorna är inte nådiga i de torra rieslingarna från 2021 och det känns som en rätt ojämn årgång. Dock verkar Nahe ha lyckats ganska bra i jämförelse, så kommer nog bli några GGs från Dönnhoff, S-F och E-S trots allt.

Kabinetterna däremot verkar hålla en sjukt hög nivå nästa överallt. Bara att bunkra
 
Toppen