Känns som jag lyckats rätt bra, och framförallt jag har färre flaskor idag än för ett år sen, det ni.Mitt fokus är att inte samla på vare sig vertikaler eller horisontaler, köpa det jag tycker låter gott utan att försöka få in i något tema.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Känns som jag lyckats rätt bra, och framförallt jag har färre flaskor idag än för ett år sen, det ni.Mitt fokus är att inte samla på vare sig vertikaler eller horisontaler, köpa det jag tycker låter gott utan att försöka få in i något tema.
Har också lyckats hålla mej till planen. Nåväl, har blivit en himla massa andra onödiga inköp också, men planen med finare, dyrare och äldre viner har lyckats. På det hela är jag nöjd.Känns som jag lyckats rätt bra, och framförallt jag har färre flaskor idag än för ett år sen, det ni.
Problem solved, nya regler i plan- och bygglagen från 1 december 2025, "Vitrinskåpet på tomten" kan bli 30 kvm eller än bättre 30+15 kvm!Fler Spiegelau Definition, kanske några Riedel Veloce och Zalto Balance. Förmodligen även ett vitrinskåp, men allra helst fler kvadratmetrar.![]()
Tydligen finns det ingen begränsning vad gäller källare till Attefallshus, så de de där kvadratmeterna kan lätt dubbleras (eller mer)!Problem solved, nya regler i plan- och bygglagen från 1 december 2025, "Vitrinskåpet på tomten" kan bli 30 kvm eller än bättre 30+15 kvm!![]()
Vitrinskåp ovan mark och vinkällaren under mark.Tydligen finns det ingen begränsning vad gäller källare till Attefallshus, så de de där kvadratmeterna kan lätt dubbleras (eller mer)!Vitrinskåpet ovan mark och vinkällaren under mark.
Köpte rätt mkt NV champagne för snabb konsumtion under året. Men ingen årgångschampagne från 2018 eller 2019.Köpfokus blir:
- Champagne, framförallt i lägre prisklasserna runt 350-500 kr. Gärna lite 2018 & 2019. Behöver fylla på med drickfärdig champagne
- Nebbiolo 2020 & 2021, mest langhe nebbiolo, men även lite alto piemonte och säkert någon barolo och barbaresco
- Bourgogne 2022 & 2023 (skörden är ju sen dålig 2024). Har redan köpt rätt mkt 2022, så ska försöka att hålla mig lite. Ska köpa främst bourgogne rouge och blanc för att dricka, men kan säkert bli någon 1:er cru och grand cru också om tillfälle ges
- Bordeaux 2023, om de släpps, kanske blir först 2026. Ska vara bra priser på 2023 (till skillnad från 2020-2022)
- chateauneuf du pape borde jag verkligen köpa mer av. Någon som vet hur 2020, 2021 eller 2022 var som årgångar?
Hoppas verkligen kunna spendera mindre, men det är svårt!
En port beställd/köpt, idag 5/12. Bra jobbat!Jag hoppas på sött i år. Port samt söt Chenin blanc i första hand.
På röda sidan tänker jag leta Spätburgunder. Avseende vita är jag lite kluven. Det kan absolut bli så att Sancerre får ett uppsving i vinskåpet.
Ändå Lyckats skapligt med punkt 1 och 3, men andra punkten med att köpa färre har kanske inte funkat. Källaren har växt.Fokus 2025:
-Fortsätta dricka upp/sortera bort/ge bort billiga skitviner som man köpte på sig när man började fylla källaren.
-Bara köpa färre och bättre
-Inte hoppa på en massa skräp för att "prova ngt nytt".
- Färre inköp, framförallt mindre fokus på ”prova nya saker”
- 10-12 barolo 2021
- 10-20 kvalitetslange för vardagskonsumtion
- 6 PdB
- Utöver det fylla på med chardonnay ca 10-20 st, prova en hel del instegschampagner när andan faller på samt köpa vintage, 2-4 lådor, när forumet skickar fomo-signaler
- Lite riesling, 5-7 st, främst kabinett & spätlese
- Liten mängd rött/vitt från sydafrika, australien och möjligen usa om roliga saker dyker upp på TS
- Upp till 6-8 flaskor bordeaux el bordeauxblend
På en höft. Har säkert glömt nåt.
Just det, cavistesläppen får jag köpa fritt efter känsla och plånbok.
Tog dig på orden och skapade en samma lika tråd för 2026Lyckats skapligt bra, särskilt med att inte köpa så mycket ”prova nytt”. Det har inte blivit så mycket barolo som jag tänkt men desto mer langhe nebbiolo. Vad som definitivt hänt under året är att jag både köpt och druckit mycket mer champagne än tänkt. En hel del NV men även investerat i årgångs samt prestiger, särskilt krug.
Dags att börja slipa på nästa års planering!
Jag följde planen till punkt och pricka förutom en punkt - jag köpte betydligt, betydligt mer än jag drack eller sålde. Betydligt.Alltså jag klarar inte av att sätta ett fokus på förhand baserat på någon slags rationalitet. Jag kan möjligen försöka hålla igen på köpen (hur många gånger har jag sagt det) och då finns det vissa saker som är lättare att avstå än andra. Just nu känner jag att jag har tillräckligt med Brunello, Barolo och Barbaresco så det lär bli få inköp av dessa, även om det finns vissa producenter som jag kommer vilja köpa några flaskor av om jag får tag på dem. Champagne har jag märkt att jag dricker sällan, dessutom är jag bara intresserad av odlare och dessa har i många fall blivit så dyra att jag tappat en del av intresset. Syrah dricker jag inte ofta, så även fast jag gillar det känns det på förhand inte så svårt att hålla nere på köpen där. Samma sak gäller piemontes "små" viner, barbera, dolcetto, freisa osv. Jag gillar dem men det blir inte så ofta att jag dricker så känns inte så svårt att avstå.
Chardonnay har jag väldigt mycket av, och det bör jag försöka hålla nere köpen på - åtminstone så att jag inte köper fler än jag dricker. Men jag gillar verkligen chardonnay och de många uttrycken som finns av druvan så detta kan bli ett misslyckande nästa år.
Började köpa en del Loire i år, Chenin Blanc och Cabernet Franc. Det kan jag nog köpa ytterligare lite mer. Har också blivit mer sugen på klassiska Rhone-blends, men vill att det ska vara en sval stil. Detta kommer jag nog tillåta mig köpa lite av också, men tänker mig inte att det ska bli för längre lagring så därför ska jag inte köpa några stora mängder. Alsace kanske kan få bidra med några flaskor också.
På det hela taget så måste jag verkligen ha en balans i in och ut. Som de flesta av oss tänker. Sen om jag kan uppnå den med färre inköp eller om jag kommer behöva sälja av, det får vi se.
Se upp för att du slipper ifrån att vara tvungen att flytta ut ur huset/lägenheten, om du inte har kvar utrymme för vinförvaring …Jag följde planen till punkt och pricka förutom en punkt - jag köpte betydligt, betydligt mer än jag drack eller sålde. Betydligt.