Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2026

Nyllet

Medlem
2025 års köpfokus gick inte alls vägen. Tanken var att köpa lite Langhe Neb och torr riesling för närtida konsumtion och utöver det "färre men bättre" med fokus på Bourgogne, halvmogen Bordeaux och 2021 Barolo/Barbaresco. Slutade dock med lika många inköpta flaskor som 2024 och att källaren växte med ohållbara 8%.

I år tänkte jag testa en stenhård flaskbegränsning. Max 50 pavor! Ska det vara så svårt att nöja sig med lite drygt 4 flaskor per månad? Mitt rationella jag tycker ändå att det är rimlig mängd. Fokus blir torr riesling, ett fåtal 2021 Barolo/Barbaresco och Bourgogne samt några halvmogna Bordeauxer. De enskilda vinerna ska vara så dyra att jag skäms lite, då kanske det iallafall kan ta några veckor innan det rycker i klickfingret på nytt...

Håkan

Medlem
2025 års köpfokus gick inte alls vägen. Tanken var att köpa lite Langhe Neb och torr riesling för närtida konsumtion och utöver det "färre men bättre" med fokus på Bourgogne, halvmogen Bordeaux och 2021 Barolo/Barbaresco. Slutade dock med lika många inköpta flaskor som 2024 och att källaren växte med ohållbara 8%.

I år tänkte jag testa en stenhård flaskbegränsning. Max 50 pavor! Ska det vara så svårt att nöja sig med lite drygt 4 flaskor per månad? Mitt rationella jag tycker ändå att det är rimlig mängd. Fokus blir torr riesling, ett fåtal 2021 Barolo/Barbaresco och Bourgogne samt några halvmogna Bordeauxer. De enskilda vinerna ska vara så dyra att jag skäms lite, då kanske det iallafall kan ta några veckor innan det rycker i klickfingret på nytt...
Jag har för fjärde året i rad negativt saldo, har på fyra år lyckats banta källaren med 8 flaskor. Får hålla på några hundra år för att komma ned till noll.

Toppen