Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpråd utav chablis och montrachet för lagring

tobbe81

Medlem
Hej vinvänner
som sagt så är jag lite sugen på att köpa in lite vita viner också för lagring i mina skåp. Har inte allt för bra koll inom detta område har druckit le clos chablis och moutonne och gillade de båda skarpt . Och de gångerna jag har fått pröva montrachet på krogen har även dessa fallit mig väll i smaken. Prisklassen per flaska får ligga mellan 400-800kr. Lagrings tiden för flaskorna är tänkt mellan 0-10 år. Så ös på med eran kunskap och köpförslag till mig.
 

Gurto

Medlem
En Montrachet (grand cru) får du dessvärre inte för de pengarna. Däremot kan du få bra premier cru från Puligny- eller Chassagne-Montrachet (dessa byar har tagit tillnamnet Montrachet av det berömda läget. Men ingen av dem är någon Montrachet). En som jag gillade mycket är:
http://www.systembolaget.se/72005

Ang. Chablis brukar Fèvre leverera bra men då får du söka utanför Sverige då det inte verkar finnas några av de bättre lägena kvar på SB.

http://www.wine-searcher.com och sök på Fèvre le Clos. Bra årgångar är t.ex. 2008 och 2010.

Sen har säkert @Per Stade lite fler Chablistips då han dricker mer av den varan än vad jag gör.
 

Michael.S

Medlem
Ruvar inte på mycket vitt vin. Men i somras lusläste jag forumet på jakt efter bra chablis. Slutade med att jag under en resa till Paris provade Chablis Premier Cru La Forest 2009. Blev helt enkelt förälskad. Dofter utav citrus,lime och grönt äpple tillsammans med en perfekt syra. Och en längd som inget annat vitt vin jag druckit. Nu var ju det som sagt under en semesterresa, så upplevelsen kan ju vara lätt överdriven. Men helt klart ett toppvin. Köpte med mig två flaskor som jag sparar. :rolleyes::D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Köp inte vit Bourgogne från Côte de Beaune för lagring i 10 år om du inte är mycket riskbenägen. Risken för premox är för hög! Och som sagt, den prisnivå du anger räcker till bra byviner och inte alltför dyra premier cru (samt någon enstaka Corton-Charlemagne), inte till någon Montrachet eller dess grand cru-grannar.
 

Silenos

Medlem
Köp inte vit Bourgogne från Côte de Beaune (min fet) för lagring i 10 år om du inte är mycket riskbenägen.

Frågan är om inte Chablis ska med i samma riskkategori, eller är situationen där så mycket bättre? Mycket Chablis dricks ju av olika skäl yngre än CdB-vitingarna och sålunda kanske problemet framstår som mindre, men jag själv hade definitivt aktat mig för att bunkra Piuze eller Fevre grand cru:er, t.ex.
 

Gurto

Medlem
Ruvar inte på mycket vitt vin. Men i somras lusläste jag forumet på jakt efter bra chablis. Slutade med att jag under en resa till Paris provade Chablis Premier Cru La Forest 2009. Blev helt enkelt förälskad. Dofter utav citrus,lime och grönt äpple tillsammans med en perfekt syra. Och en längd som inget annat vitt vin jag druckit. Nu var ju det som sagt under en semesterresa, så upplevelsen kan ju vara lätt överdriven. Men helt klart ett toppvin. Köpte med mig två flaskor som jag sparar. :rolleyes::D

Vilken producent är ju en fråga som är relevant i sammanhanget. Verkar inte finnas jättemånga som äger del i la Forest men några alternativ finns det väl och man får inte anta att det BARA är själva plättens (la Forest alltså) kvalitet som avgör hur bra vinet som härstammar därifrån blir.
 

kayaker

Cyklist
Frågan är om inte Chablis ska med i samma riskkategori, eller är situationen där så mycket bättre? Mycket Chablis dricks ju av olika skäl yngre än CdB-vitingarna och sålunda kanske problemet framstår som mindre, men jag själv hade definitivt aktat mig för att bunkra Piuze eller Fevre grand cru:er, t.ex.
Chablis ska nog räknas in om man läser på http://oxidised-burgs.wikispaces.com/Which+Producers+are+Most+and+Least+Affected?
Dock är ju eftersläpningen ganska stor så de årgångar som är enkla att hitta idag finns det ju inte mycket statistik för.
Jag ska nog ändå se till att dricka mina Jean-Paul&Benoît Droin relativt snart.
 
Trådskapare
T

tobbe81

Medlem
Jag ställde nog min fråga lite fel för att göra det hela lättare för alla att ge mig tips söker bra vita chablis och premier cru från Puligny- eller Chassagne-Montrachet för konsumtion inom 24månader flaskorna för kosta mellan 400-800kr.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Pröva någon av dom tre premier cru (Morgeot,Maltroie,Boudriotte) från Fontaine-Gagnard som finns på bolaget, såg att dom 2011 som fanns kvar var nedsatta i pris.
Mycket bra producent som har en tillgänglig stil redan i unga år.
 

Per Stade

Lege artis
@vintomas och @Kostjan är betydligt kunnigare än jag. Först och främst bör du veta om du gillar stålhård chablis eller om du föredrar ekad. Sedan är frågan om vill dricka ungt och friskt vin eller mera moget. Det är ju en fråga om tycke och smak.
Personligen föredrar jag oekad och inte allt för ålderstigen chablis, eken tar lätt överhand och de lagrade får en oxiderad ton, som finosherry. Vill jag dricka sherry så köper jag sherry.
Fèvre finns ibland att få tag på bolaget men jag skulle föreslå att du kontaktar Terrific Wines och hör om du får beställa Clotilde Davenne Grand Cru Les Preuses 2010. Det finns en del, bland andra @vinifierat.se, som tycker att Les Preuses piskar Les Clos. Väl värd att prova! De har också enligt uppgift 1ere Cru Montmains 2006 så att du kan testa en chablis med lite mognad.
 
Toppen