Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kolsyrejästa viner?

Kangeye

Medlem
Ibland kan det ju vara så otroligt läskande och smaskigt med ett kolsyrejäst (carbonic maceration) vin! Speciellt nu när värmen smyger sig på är det fint med nåt lite lättdrucket och aromatiskt!
Slänger med tips på en Beaujolais i stilen som finns tillgänglig i BS från Jean Claude Lapalu, 'Eau Forte', (75342)

Så vad har ni för tips av det som finns på SB? Eller tillgängligt från utomrikes webshoppar? Hit us up!
 

jrick

Medlem
Alltså det är ju mycket i Beaujolais det görs goda kolsyrejästa viner - Lapierre, Foillard, Metras osv. Sen finns det väl efterapare från Kalifornien som gör just Gamay på samma sätt, det finns en del naturvinsproducenter som Julien Altaber i Bourgogne, det finns producenter i Languedoc-Roussillon som Les Folards Rouges och Gramenon, Souhaut gör sin ”Syrah” åtminstone semi-carbonic (har inte lärt mig skillnaden mot full carbonic).
 

chambertin

Medlem
Alltså det är ju mycket i Beaujolais det görs goda kolsyrejästa viner - Lapierre, Foillard, Metras osv. Sen finns det väl efterapare från Kalifornien som gör just Gamay på samma sätt, det finns en del naturvinsproducenter som Julien Altaber i Bourgogne, det finns producenter i Languedoc-Roussillon som Les Folards Rouges och Gramenon, Souhaut gör sin ”Syrah” åtminstone semi-carbonic (har inte lärt mig skillnaden mot full carbonic).
Bra artikel: http://www.wineanorak.com/winescience/carbonic_maceration.htm
 
Trådskapare
Kangeye

Kangeye

Medlem

Poussard

Medlem
För att hålla tråden lite i liv slänger jag in två kommande tips!
G.D Vajra - 'J.C Claré' som släpps idag. Kolsyrejäst Nebbiolo i lätt, transperant och läskande stil. Cocktailkörsbär och floral. Favvo från förra året!
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/clare-jc-9014201

Stolpman - 'Love you bunches' som släpps om en vecka. Kolsyrejäst Sangiovese från Kalifornien.
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/love-you-bunches-9209401
Var läser du att Vajra är kolsyrejäst? Whole cluster är inte per default kolsyrejäst.
 
Trådskapare
Kangeye

Kangeye

Medlem
Var läser du att Vajra är kolsyrejäst? Whole cluster är inte per default kolsyrejäst.

Okey då, det har du visserligen rätt i. Hade för mig att att den även var kolsyrejäst. Hade du något kul tips att komma med också eller bara "rätt-ska-vara-rätt"? :)
 

nickle

Medlem
För ett gäng år sedan drack jag La Reboule från Les Deux Terres som är kolsyrejäst. Jag minns det som läskande, fruktigt och med en komplexitet jag gissar att kolsyrejäsningen bidragit till. Skrev tyvärr inte ned något vid tillfället. Importören Vin och natur skriver att druvblandningen är huvudsakligen merlot med lite grenache men jag vill minnas att det också var cab sav i också. Nu tvivlar jag dock på att det stämmer. Tips tips hursom!
 

Poussard

Medlem
Okey då, det har du visserligen rätt i. Hade för mig att att den även var kolsyrejäst. Hade du något kul tips att komma med också eller bara "rätt-ska-vara-rätt"? :)
Jag har inget tips just nu, däremot kan man säga såhär - om Vajra var en favorit kanske det inte spelar nån roll om den var kolsyrejäst eller inte? Det kanske inte är kolsyrejästa viner du ska leta efter, utan efter klunkbara viner i en viss stil oavsett exakt metod?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Var läser du att Vajra är kolsyrejäst? Whole cluster är inte per default kolsyrejäst.

Enligt artikel i Livets Goda:
20 % hela klasar. Eftersom vinet överförs till en sluten tank (autoklav) efter åtta dagar så kommer kolsyra och ett övertryck som håller luften borta bildas vilket undviker oxidation. Alltså samma effekt som att tillsätta kolsyra aktivt i tanken under jäsning. Har inte koll på hur begreppet används och hur det går till i praktiken.

Kanske kan kalla vinet för ett delvis naturkolsyrejäst vin? Borde passa bra för naturvinshipsters som inte vill ha några tillsatser.:rolleyes:
 

jrick

Medlem
Jag har inget tips just nu, däremot kan man säga såhär - om Vajra var en favorit kanske det inte spelar nån roll om den var kolsyrejäst eller inte? Det kanske inte är kolsyrejästa viner du ska leta efter, utan efter klunkbara viner i en viss stil oavsett exakt metod?
Det spelar väl roll om man tror att det är en metod som ger viner man gillar, då har man ju det att gå på för att räkna ut om man kommer gilla något nytt?
 

Poussard

Medlem
Det spelar väl roll om man tror att det är en metod som ger viner man gillar, då har man ju det att gå på för att räkna ut om man kommer gilla något nytt?
Det kanske finns korrelation men inte kausalitet mellan kolsyrejäsning och viner hen gillar.
 

Jerry

Medlem
Lammidia kör full och semi carbonic maceration på vissa av sina viner (t.ex de som heter Carbo, både vitt/orange och rött) om du vill testa något från Italien. Finns på SB från En Halvpall eller t.ex rollingwine.com om du vill ta in det själv. Lätta och väldigt klunkbara viner.
 
Toppen