Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Komma igång med vin som nybörjare (bordeaux dåligt val?)

vranac

Medlem
Har druckit vin till och från under ett antal år men egentligen haft öl som större intresse.

Nu har jag dock börjat luta över mer och mer åt vinet och vill lära mig mer. Känner dock att det är väldigt mycket att sätta sig in i och har inte fått någon riktig "struktur" på det hela. Fick boken "Ett hum om vin" i julklapp och har suttit och läst lite i den. Bestämde mig för att börja med franska viner och gå efter region, tänkte då starta med Bordeaux. Men är detta dumt? De viner som rekommenderas i boken jag nämnde när det kommer till Bordeaux ligger på runt 100-220kr har jag för mig.

Såhär i början vill jag inte lägga mer än 200kr per flaska, finns det bra bordeauxviner i detta prissegment eller bör jag kolla på någon annan fransk vinregion istället? Vilken isåfall? Jag gillar både rött och vitt vin.
 

LarsW

Medlem
Nu ska inte jag kalla mig expert på Bordeaux, finns dem som är mycket mer insatta i detta område och tycker det är alldeles utmärkt som första val.:D
Spontant tänker jag kanske att Rhône är ett lättare område om man är ny i matchen och inte vill lägga mycket pengar då det är väldigt lätt att hitta mycket gott i spannet 100-200kr och min uppfattning är att man måste nog upp lite mer i pris för att hitta roliga viner i kvantitet i Bordeaux.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det finns utomordentliga viner från Bordeaux för under 200 kr, men det finns också mycket som inte är något vidare. Bättre Bordeauxer dock kräver oftast många års lagring för att komma till sin rätt.
Jag håller med @LarsW om att Rhône kanske är ett roligare ställe att börja (norra eller södra). Utbudet på systembolaget är bättre och vinerna är ofta inte lika lagringskrävande som Bordeaux.
 

Poussard

Medlem
Vad är syftet? Att hitta goda viner eller att lära dig om druvor, regioner och blindprova? Om svaret är det senare, då skulle jag börja med viner som är gjort på 100% av en druva först. Typ skilja på Riesling, Sauvignon Blanc, Chardonnay osv. vad gäller vita, och motsvarande för röda. Identifiera vilka viner som har toner av nya ekfat, vilka viner som har högre respektive lägre syra (Viognier kan tas med som exempel på lägre), och såna saker. Fler än en region kommer ju behövas rätt fort, även om det såklart går bra att börja med en.
 

Adamanko

Medlem
Har druckit vin till och från under ett antal år men egentligen haft öl som större intresse.

Nu har jag dock börjat luta över mer och mer åt vinet och vill lära mig mer. Känner dock att det är väldigt mycket att sätta sig in i och har inte fått någon riktig "struktur" på det hela. Fick boken "Ett hum om vin" i julklapp och har suttit och läst lite i den. Bestämde mig för att börja med franska viner och gå efter region, tänkte då starta med Bordeaux. Men är detta dumt? De viner som rekommenderas i boken jag nämnde när det kommer till Bordeaux ligger på runt 100-220kr har jag för mig.

Såhär i början vill jag inte lägga mer än 200kr per flaska, finns det bra bordeauxviner i detta prissegment eller bör jag kolla på någon annan fransk vinregion istället? Vilken isåfall? Jag gillar både rött och vitt vin.
Läs provningsrapporterna från småpartisläppen här på forumet. Där kommer mycket bra viner för tvåhundra och under. Köp det som låter kul för ett vettigt pris. Smaka många olika. Var öppen och försök inte hitta favoritdistrikt eller druvor på länge än. Alla distrikt kan göra bra vin och alla druvor kan bli bra vin. Och dåliga. Ett gott vin är ett gott vin är ett gott vin. Vare sig det är från Bordeaux eller Argentina.

Edit: Och välkommen.
 
Last edited:
M

Mouton

Jag håller helt med @LarsW om att börja i Rhone, och detta trots att jag är en stor älskare av Bordeaux och samlare.
Men som @Patrik Sellin skriver, det finns njutbar (dock i stort sett alltid med visst lagringsbehov) Bordeaux för 200.
För att prova din smak kan du beställa Chateau Coquillas 1998 för 248:- det är en enkel men njutbar Bdx och färdig lagrad med sina 21 år. Vill du lagra själv, till en billig slant som komma skall, kan jag rekommendera att leta runt bland vinerna från Graves (kommun i bdx) i årgång 2018. Finns på marknaden om 1-2 år, lycka till. Sen har ju verkligen @Adamanko en poäng i sitt tips
 
Last edited by a moderator:
Trådskapare
V

vranac

Medlem
Tack för alla svar och tips!
Lutar nog åt att jag gör som Poussard föreslog och fokuserar på viner med 100% av någon druva till en början. Håller mig dock till Frankrike till en början men begränsar mig inte till någon särskild region.
 
M

Mouton

Tack för alla svar och tips!
Lutar nog åt att jag gör som Poussard föreslog och fokuserar på viner med 100% av någon druva till en början. Håller mig dock till Frankrike till en början men begränsar mig inte till någon särskild region.
Om du väljer moderlandet och viner tillverkade på 100% samma druva!! Har du problem att se fram emot.
 
Trådskapare
V

vranac

Medlem
Nybörjare som sagt :D. Antar att du menar att det är mest blandningar i Frankrike?
 

Poussard

Medlem
Om du väljer moderlandet och viner tillverkade på 100% samma druva!! Har du problem att se fram emot.
Nja. Vad gäller vitt kan man ju prova Sauvignon Blanc, Chardonnay, Riesling och Pinot Gris från Alsace, Viognier osv. Vad gäller rött kan man prova Pinot Noir, Gamay, Cabernet Franc, Syrah osv. Sen kanske det inte blir några Bordeaux- eller Rhone-blends till att börja med men vad gör väl det? Varför inte börja med ren Syrah före Syrah/Grenache blends liksom? Blir ju tydligare så... Jag ser inga problem snarare möjligheter.
 
M

Mouton

Nja. Vad gäller vitt kan man ju prova Sauvignon Blanc, Chardonnay, Riesling och Pinot Gris från Alsace, Viognier osv. Vad gäller rött kan man prova Pinot Noir, Gamay, Cabernet Franc, Syrah osv. Sen kanske det inte blir några Bordeaux- eller Rhone-blends till att börja med men vad gör väl det? Varför inte börja med ren Syrah före Syrah/Grenache blends liksom? Blir ju tydligare så... Jag ser inga problem snarare möjligheter.
Du har ju självklart rätt, körde fast i Rhone och Bdx. Fast även i dom distrikten hittar vi en druvs viner.
 

Michael_M0!

Medlem
Jag tycker att du ska pröva viner från lite olika regioner, för att ge dig en chans att upptäcka vad som finns.
Sen när du kanske hittar något som du gillar mer - Fokusera på det då.

Jag menar att det kan räcka med att pröva 1-2 flaskor från en region för att få en känsla för vinerna.
Om du vill börja med Frankrike, pröva då kanske rött från Bordeaux, Bourgogne och Rhone.

Bara ett förslag :)
 

Sebran

Medlem
Jag har gått på en del vinprovningar anordnade av Systembolaget för att få ett grepp om olika regioner och druvor - https://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/dryckesprovningar/vinprovning/i-butik/

Ett tipps är att skippa de generella "Lär dig prova" provningarna och gå direkt på specifika regioner eller druvor, då lär man sig mycket mer. Jag har kört tre provningar hittills - nebbiolo, södra rhone vs norra rhone samt bourgogne. Oftast får man testa 6-8 olika viner och värdet brukar vara riktigt bra. Bourgogne-provningen kostade 700 kr och då fick vi ändå smaka ett rött för 1400kr och ett vitt för 1700kr, de övriga 6 vinerna låg runt 4-500kr.

Det är sjukt lärorikt att få smaka flera viner direkt bredvid varandra och få en bra guidning av en oftast kunnig personal.
 

IsKr

Medlem
Jag har gått på en del vinprovningar anordnade av Systembolaget för att få ett grepp om olika regioner och druvor - https://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/dryckesprovningar/vinprovning/i-butik/

Ett tipps är att skippa de generella "Lär dig prova" provningarna och gå direkt på specifika regioner eller druvor, då lär man sig mycket mer. Jag har kört tre provningar hittills - nebbiolo, södra rhone vs norra rhone samt bourgogne. Oftast får man testa 6-8 olika viner och värdet brukar vara riktigt bra. Bourgogne-provningen kostade 700 kr och då fick vi ändå smaka ett rött för 1400kr och ett vitt för 1700kr, de övriga 6 vinerna låg runt 4-500kr.

Det är sjukt lärorikt att få smaka flera viner direkt bredvid varandra och få en bra guidning av en oftast kunnig personal.
Synd att man bor på en plats där det inte hör till vanligheterna med liknande vinprovningar. Allt kan inte vara rosenrött och bra när det annars är topp.
 
Toppen