Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är alltid kul att läsa Tom Stevenson, men har har en tendens att överdramatisera, och han har sina käpphästar. En mycket stor skepsis mot fatinslag i champagne är en sådan. Att en del småodlare gör vinösa champagner som bör jämföras med vit bourgogne - där användning av fat anses naturligt - struntar han i. Hans påståenden om att Selosse brukar ratas som defekt i blindprovning stämmer definitivt inte enligt min erfarenhet.
 
Det är alltid kul att läsa Tom Stevenson, men har har en tendens att överdramatisera, och han har sina käpphästar. En mycket stor skepsis mot fatinslag i champagne är en sådan. Att en del småodlare gör vinösa champagner som bör jämföras med vit bourgogne - där användning av fat anses naturligt - struntar han i. Hans påståenden om att Selosse brukar ratas som defekt i blindprovning stämmer definitivt inte enligt min erfarenhet.

Läser gärna Stevenson men som sagt, överdramatisering är lite av hans adelsmärke. Att Selosse , som nog är en av de enklaste champagner att plocka i blindprovningar skulle ratas som defekt känner jag inte heller igen mig i. Att de som säljer Selosse inte skulle känna igen stilen låter som extremt osannolikt och en grov överdrift.

Men Stevenson har aldrig gillat Selosse, någonsin. Så ingen överraskning där inte
 

Guayabera

Medlem
Det var överdramatiseringen som jag också reagerade på. Är i min mening också ett generellt problem vad gäller många artiklar på wine-searcher, oavsett om avsändaren är en respekterade skribent eller inte.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det var överdramatiseringen som jag också reagerade på. Är i min mening också ett generellt problem vad gäller många artiklar på wine-searcher, oavsett om avsändaren är en respekterade skribent eller inte.
Överdramatisering?! Både Stevenson och Coates har väl mer än en gång kallat folk för idioter som inte gillar samma viner som dom!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Överdramatisering?! Både Stevenson och Coates har väl mer än en gång kallat folk för idioter som inte gillar samma viner som dom!
Det är nu ett antal år sedan, men när han gjorde en genomgång av Luxemburgs viner skrev han om detta lands Riesling: "This is Luxembourg's finest potential wine, but most Riesling growers should be put against the wall and shot." Ingen tillägg av typen "bildligt talat" eller liknande utan arkebusering rakt av... Sprang ihop med en britt i Champagne som trodde att bilder av T.S. används för att kasta dart på i ett antal av champagnehusen... :)
 
Inte blivit så mycket uppmärksamhet kring intervjun av Marita Ulvskog i P1-morgon. Till hennes förvåning (lyssna på intervjun) ställs frågor kring Socialdemokraternas alkoholpolitik. Ett av förslagen är att begränsa reseinförseln till samma nivå som rådde vid EU-inträdet.

P1-morgon frågar: Ni tycker att Sverige ska minska mängden alkohol man får ta in - riktlinjerna idag vad gäller vin är ungefär 90 liter. Hur mycket du man ska få ta in?
Marita Ulvskogs svar: -- Vi har inte fastställt någon siffra, men vi är oroliga över att den ordning vi hade tidigare inte längre fungerar.- Som politiker vill jag inte ge mig in i exakt siffra i det här läget.
P1-morgon frågar: Ska det bli en stor förändring?
- Det handlar om att det glidit iväg, vi vill backa så att det blir mer som tidigare.

Tänk på att det är val den 25 maj. Gäller att man utövar sin medborgerliga plikt.
 

Vino fino

Medlem
Ett av förslagen är att begränsa reseinförseln till samma nivå som rådde vid EU-inträdet.
Lyssnade på detta trams i morse. Vet inte vad Ullskog yrade om. Tror hon på allvar att Svedala unilateralt kan försöka sig på detta igen?

Jag blir alltid kluven när jag hör om Monopolisternas senaste vansinniga upptåg. Å ena sidan blir man förstås irriterad över ovetenskapligheten, den blinda tron, propagandan och det korrupta nykterhetsetablissemang som lever på mina skattepengar. Å andra sidan tänker jag: låt fundamentalisterna driva sina korståg till sin spets så att EU en gång för alla sätter ned foten och avskaffar eländet.
 
Lyssnade på detta trams i morse. Vet inte vad Ullskog yrade om. Tror hon på allvar att Svedala unilateralt kan försöka sig på detta igen?

Jag blir alltid kluven när jag hör om Monopolisternas senaste vansinniga upptåg. Å ena sidan blir man förstås irriterad över ovetenskapligheten, den blinda tron, propagandan och det korrupta nykterhetsetablissemang som lever på mina skattepengar. Å andra sidan tänker jag: låt fundamentalisterna driva sina korståg till sin spets så att EU en gång för alla sätter ned foten och avskaffar eländet.

Tyvärr är det ju inte bara Ulvskog. Enligt den här artikeln vill även V, MP och KD införa begränsningar.

Men Marita vill inte vara taskig :)
– Vi tycker att införselreglerna i dag är så urvattnade att det är ett väldigt fritt flöde av alkohol in i Sverige. Vi vill hålla kvar alkoholmonopolet. Det är inte för att vara taskig mot människor, utan det är en folkhälsofråga, säger Marita Ulvskog.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tydligen var det 1 januari 2004 som Sverige slutligen var helt anpassat till införselreglerna inom EU, efter att de höjdes i ett antal steg. Dessa regler var konungariket Sverige väl medvetna om under medlemskapsförhandlingarna, och något annat än ett tidsbegränsat undantag uppnåddes inte i förhandlingarna. Att nu komma 20 år efter dessa förhandlingar och få för sig att man inte vill följa den acquis ("befintligt regelverk") som existerade på området redan vid inträdet är minst sagt patetiskt och kommer knappast att möta någon framgång. Undrar hur länge som de äldre EU-länderna har haft denna typ av fri rörlighet vid det här laget? 30-40 år? Och så ska "landet annorlunda" plötsligen komma och övertyga resten av världen för att IOGT-NTO står oemotsagda i Sverige p.g.a. total avsaknad av konsumentorienterad lobby på alkoholområdet och för att våra s.k. "liberaler" inte är för personlig frihet.
Alkoholmonopol existerar bara i några få länder i brännvinsbältet som har haft starka och dogmatiska nykterhetsrörelser, vilket i sin tur bara har uppstått i brännvinsdrickande länder med stark protestantisk tradition. En starkt kontrollerande stat och avsaknad av en stark liberal tradition skadade heller inte i sammanhanget. Det är därför endast två av 28 EU-länder har alkoholmonopol.
Det lär nog inte bli enkelt för svenska politiker att övertyga länder med andra dryckestraditioner, andra gastronomiska traditioner, annan syn på landsbygden (där jordbruksprodukter som vin faktiskt produceras) och annan politisk/religiös tradition med annan syn på personlig frihet när det gäller privatlivet, att övergå till den trångsynta och antiliberala svenska synen på området. Det blir ju extra komiskt när man betänker att man ska göra detta inom ramen för en organisation som bl.a. skapats för att bedriva ett frihandelsområde.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tydligen var det 1 januari 2004 som Sverige slutligen var helt anpassat till införselreglerna inom EU, efter att de höjdes i ett antal steg. Dessa regler var konungariket Sverige väl medvetna om under medlemskapsförhandlingarna, och något annat än ett tidsbegränsat undantag uppnåddes inte i förhandlingarna. Att nu komma 20 år efter dessa förhandlingar och få för sig att man inte vill följa den acquis ("befintligt regelverk") som existerade på området redan vid inträdet är minst sagt patetiskt och kommer knappast att möta någon framgång. Undrar hur länge som de äldre EU-länderna har haft denna typ av fri rörlighet vid det här laget? 30-40 år? Och så ska "landet annorlunda" plötsligen komma och övertyga resten av världen för att IOGT-NTO står oemotsagda i Sverige p.g.a. total avsaknad av konsumentorienterad lobby på alkoholområdet och för att våra s.k. "liberaler" inte är för personlig frihet.
Alkoholmonopol existerar bara i några få länder i brännvinsbältet som har haft starka och dogmatiska nykterhetsrörelser, vilket i sin tur bara har uppstått i brännvinsdrickande länder med stark protestantisk tradition. En starkt kontrollerande stat och avsaknad av en stark liberal tradition skadade heller inte i sammanhanget. Det är därför endast två av 28 EU-länder har alkoholmonopol.
Det lär nog inte bli enkelt för svenska politiker att övertyga länder med andra dryckestraditioner, andra gastronomiska traditioner, annan syn på landsbygden (där jordbruksprodukter som vin faktiskt produceras) och annan politisk/religiös tradition med annan syn på personlig frihet när det gäller privatlivet, att övergå till den trångsynta och antiliberala svenska synen på området. Det blir ju extra komiskt när man betänker att man ska göra detta inom ramen för en organisation som bl.a. skapats för att bedriva ett frihandelsområde.
+1
+1
+1
Det är så befängt att man baxnar :vägg:
En av Statens viktigaste sysslor är ju dock att krama fram så många skattekronor som möjligt. Där har nu Radiotjänst i samarbete med SVT fått betyget: Bäst-i-klassen. SB vill säkert inte vara sämre och de tjänar ju de facto mer och mer på de "ansvarsfullt försålda" skräp-BiB:arna. Vi får väl se var SB trycker gaspedalen i botten vad gäller införtjänade skattekronor. Kan det vara i ett utökat samarbete med den dubbelbeskattande Tullmyndigheten? Eller att de får dubbla % på IOGT:s lotterier?
Näe, nu slutar jag. Innan jag drabbas av paranoia och hallucinerar SB-styrelsens ansvarsfyllda snapsvisor då jag blundar...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Förresten, glömde skriva en sak i det förra inlägget: GUNNAR HÖKMARK FOR PRESIDENT!
 
Samma gamla dammiga resonemang. De miljontals boxar skräp som Monopolet vräker ut med all sin goda vilja omfattas förstås inte av folkhälsologiken.
för priset av en av 269 boxar som finns att köpa här kör jag själv hit med min bil 3 eller 4 flaskor av en god Bordeaux eller en hög kvalité Chinon eller Saumur/Saumur Champigny. De ligger sedan i min vinkällare i månader eller år - beroende på vilket vin det handlar om - tills de är färdiga att dricka eller tills jag lagar något som passar med just det vinet. Är det möjligt att politiker inte kan tänka på ett rimligt sätt?
Politiker som uttalar sig om minskning av införsel försöker bara dra in mera skatter på konsumenters bekostnad. Det skulle begränsa svenska konsumenters tillgång till kvalitén. Det är möjligt att skilja mellan privat införsel och kommersiell smuggling
 

chambertin

Medlem
för priset av en av 269 boxar som finns att köpa här kör jag själv hit med min bil 3 eller 4 flaskor av en god Bordeaux eller en hög kvalité Chinon eller Saumur/Saumur Champigny. De ligger sedan i min vinkällare i månader eller år - beroende på vilket vin det handlar om - tills de är färdiga att dricka eller tills jag lagar något som passar med just det vinet. Är det möjligt att politiker inte kan tänka på ett rimligt sätt?
Politiker som uttalar sig om minskning av införsel försöker bara dra in mera skatter på konsumenters bekostnad. Det skulle begränsa svenska konsumenters tillgång till kvalitén. Det är möjligt att skilja mellan privat införsel och kommersiell smuggling

Politiker och polis är INTE särskilt intresserade av att komma åt smuggling av alkohol. I all fall inte om mediatrycket inte finns.
GPs artikelserie om smugglingen i Gbg för 3 år sedan visar ju tydligt på det. Många hade tipsat polisen länge om smuggligen till bl.a minderåriga men polisen gjorde inget förrän efter ett antal artiklar av GP. Om GP kunde spana fram bevis med foto m.m (vilket dom gjorde) så borde ju polis kunnat göra detsamma kan man tycka.

GP:s granskning inleddes efter ett telefonsamtal från en desperat tonårspappa på Hisingen.
- Vi har ringt polisen och tullen i åratal. Inget händer trots att vi berättar att samma langare kommer hit varenda vecka och hämtar massor av öl och sprit från den här bussen. Varför stoppar dom inte det här?
Under ett par månader har GP nu kartlagt människorna som regelbundet åker med spritbussar till Tyskland för att handla enorma mängder billig alkohol. Vi har sett hur de importerat flera ton alkohol per person – och det är inte för eget bruk.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.655126-enorma-mangder-tysk-sprit-ger-klirr-i-kassan
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.658752-latt-att-kopa-smuggelsprit
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1611954-spritbussarna-fortsatter-rulla-trots-kontroller

Sedan i december 2011 agerar polisen ihop med tullen m.fl men då har GP skrivit om detta under en stor del av året.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.808132-chauffor-anhallen-for-spritsmuggling

Numera verkar det som om försäkringskassan (o_O) är det vassaste vapnet för att komma åt resenärerna.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1611954-spritbussarna-fortsatter-rulla-trots-kontroller
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
I DN kan man läsa artikel med rubriken "Ny forskning slår hål på rödvinsmyt", baserat på information från TT, som visar att journalister i gammelmedia har svårt att läsa innantill och dra basala logiska slutsatser. Några amerikanska forskare har studerat sambandet mellan resveratrol, en antioxidant som finns i röda viner, och hälsa/livslängd hos en population i Toscana. De hittade inget samband. En läkare som läst artikeln kommenterar "Om det finns någon fördel med rött vin verkar det inte vara kopplat till resveratrol specifikt". Detta skruvas av journalisten som skriver ingressen till "Nej, rödvin är ingen garanti för ett långt och hälsosamt liv. Amerikanska forskare har slagit hål på myten om effekterna av resveratrol, en av de antioxidanter som finns i rödvin" och av rubrikskrivaren till "Ny forskning slår hål på rödvinsmyt". :vägg:
Vinets positiva effekter i måttliga mängder (The French Paradox o.s.v.) bygger på många epidemiologiska studier på stora populationer, och särskilt rött vin har implicerats. Den här studien har uppenbarligen försökt hitta någon effekt specifikt av reserveratrol utan att hitta den. Det betyder inte att de överhuvudtaget har undersökt den sammantagna hälsoeffekten av rödvin. Läskunnighet, tack, DN och TT.

Det bör påpekas att den ideologiska synen bland nykterhetsfolket i Sverige är att "alkohol är alkohol är alkohol". De ignorerar helt enkelt de studier som visar på skillnader i hälsoeffekt mellan olika alkoholdrycker, eller hävdar att de måste vara fel. Därför blir jag lite extra misstänksam när forskningsresultat tolkas i den riktningen av journalister.
 
Nämnden anser inte att vinglasen utmärker sig mer än det som i övrigt säljs på Systembolaget.

Låter som Alkoholsortimentsnämnden tog ett korrekt beslut. De färdigförpackade glasen , BiB i handväskeformat och alkoholläsken passar bra in i Systembolagets nuvarande profil

http://www.di.se/artiklar/2014/5/13/vin-i-glas-tillbaka-pa-systemet/

edit: Systembolaget var emot att ta in glasen, det är dock upplysande att Alkoholsortimentsnämnden tog beslutet på den grunden. Om de passar in i nuvarande sortiment så har folkhälsoskälet även officiellt spelat ut sin roll
 

Verkar som naturvin är det mest nyttiga alternativet att dricka.
Fredrik Nyström kommer i sin fortsatta forskning att utmana fler ”sanningar”. Han ska bland annat undersöka om det är oxidanter snarare än antioxidanter som är nyttigt.

– Det är få saker som är så oxiderade som parmesanostar, salami och flera år gammal lufttorkad skinka och det är vad man äter i Medelhavsområdet.
 
Toppen