Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Konjak

Bastardo

Medlem
Ett bra råd, Grönstedt är en helt OK ingång till cognacens värld.
Speciellt Grönstedts Extra ger mycket bang for the buck.
En annan förvånansvärt bra cognac är Bache Gabrielsen XO.
Norrmännen kan det här med cognac.
För att få något som verkligen är mycket bättre får du gå upp rejält i pris, som till exempel Bache-Gabrielsen Hors d’Age eller Tesseron Lot n°29 XO Exception.
De två sistnämnda har jag inte provat själv men däremot Delamain Réserve de la Famille, som tyvärr inte finns att köpa i Sverige längre.
För en 10-15 år sedan gick den på cirka 2.800:- vilket jag tyckte var överkomligt.
En juvlig cognac.
Jag håller med dig, Per!
De har en julkonjak också: Bache-Gabrielsen Christmas XO, som ska vara av god kvalitet också och är lite sötare samt en Pineau des charentes, som bör vara gott också. Mig veterligen är märket bäst av alla med norskt påbrå.
Hennessy Paradis har jag smakat ett par glas på finlandsfärjan länge sedan och det var naturligtvis mycket gott, men inte värt så mycket vad flaskan kostar i dag, då var det helt andra priser, men det var dyrt ändå. Men som sagt, jag skulle satsa på artisanal producers och läsa på så mycket konjak som man bara orkar, för att lära mer. Annars får man skaffa kunskap på annat sätt, det kanske finns även auktion på fin cognac, men jag misstänker att folk försöker få ockerpriser för gammal skåpmat, som är inte värt summan de begär och konjaken blir inte godare genom att ligga på flaskan åratal.
På en norsk konjakforum, där jag är med, säljer medlemmar ofta vissa flaskor av lite högre dignitet, men det är osäkert om de skeppar i väg buteljer hit också. Sen brukar de beställa ite rara droppar tillsammans. Jag har inte varit aktiv där på länge, men har vissa kontakter kvar.
Tiffon Très Vieille Reserve Grande Champagne Cognac, skulle jag köpa på en gång, om jag hade gott ställt. Det är inga pengar alls för flertalen medemmar här och Tiffon levererade i alla fall förut mycket konjak just till Grönstedt. Sök gärna recensioner av den på nätet, för att se vad man skriver, fast just smaken för konjak kan skilja enormt mycket mellan individer.
För mig går en sund pristak för god cognac omkring 3000 spänn, mer ska man inte betala om man inte känner den sen förut. Priset garanterar absolut ingenting … I värsta fall betalar du grova pengar för en medioker konjak, där kristalldekantern redan kostar mycket pengar. Det är bättre att satsa hela slanten på innehållet i stället.

Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
För att få något som verkligen är mycket bättre får du gå upp rejält i pris, som till exempel Bache-Gabrielsen Hors d’Age eller Tesseron Lot n°29 XO Exception.
De två sistnämnda har jag inte provat själv men däremot Delamain Réserve de la Famille, som tyvärr inte finns att köpa i Sverige längre.
För en 10-15 år sedan gick den på cirka 2.800:- vilket jag tyckte var överkomligt.
En juvlig cognac.
För ganska exakt 8 år sedan fanns det ett 4x5 cl-provningskit med Tesseron XO i de fyra numrerade åldrarna - 29, 53, 76 och 90 - som jag provade med en mer cognacskunnig kompis som vid något tillfälle tipsat om just Tesseron. Vid det tillfället tyckte jag 53:an var nästan lika bra som 29:an.

Delamain har sedan flera år stuvat omkring i sitt sortiment och gjort det mer obegripligt och med fler releaser som kommer och går. Reserve de la Famille ersattes med Pleiade Ancestral. (Jag sörjer egentligen Vesper mer, för den tycker jag var ett steg upp från Pale & Dry och mer i min smak med sin mörkare stil.)

På slutet (2019) tycks Reserve de la Famille ha kostat 4399 kr. För oss på den här kusten brukade Delamain förr gå att hitta ganska mycket billigare på Tallink Silja.

Hardolph

Medlem
Var det inte något upphovsrättsligt med namnet "Familjereserv" när Bollinger köpte Delamain? Jag är inte särskilt insatt men jag har för mig att det var nått sånt.

För övrigt funderar jag på när det är läge att knäcka min Delamain 1969. Jag tänkte att jag skulle öppna den när jag blev far men den är och förblir oöppnad.

Bastardo

Medlem
För ganska exakt 8 år sedan fanns det ett 4x5 cl-provningskit med Tesseron XO i de fyra numrerade åldrarna - 29, 53, 76 och 90 - som jag provade med en mer cognacskunnig kompis som vid något tillfälle tipsat om just Tesseron. Vid det tillfället tyckte jag 53:an var nästan lika bra som 29:an.

Delamain har sedan flera år stuvat omkring i sitt sortiment och gjort det mer obegripligt och med fler releaser som kommer och går. Reserve de la Famille ersattes med Pleiade Ancestral. (Jag sörjer egentligen Vesper mer, för den tycker jag var ett steg upp från Pale & Dry och mer i min smak med sin mörkare stil.)

På slutet (2019) tycks Reserve de la Famille ha kostat 4399 kr. För oss på den här kusten brukade Delamain förr gå att hitta ganska mycket billigare på Tallink Silja.
Vinlegender gav mycket bra recensioner för flera olika buteljer från Tesseron, så det bör man absolut ta med i beräkningarna, men sedan är det alltid det här med olika smakpreferenser osv. Om du jämför med maltwhiskyn, så har rökentusiaster och icke sådana helt annan syn på hur god whisky ska smaka och det samma gäller konjak också. Kraftigare cognac mot elegantare cognac. Man brukar gilla någon av dem, inte båda, precis som med maltwhisky.
P.S. Det ser inte så bra ut, vad Delamain håller på med. De skaffar knappast nya kunder på de här sättet. Jag säger en gång till: koncentrera er i första hand på hantverksmässiga producenter, fast det är inte lätt att hitta sådana flaskor, och knappast här hos oss.

Last edited:

Bastardo

Medlem
Var det inte något upphovsrättsligt med namnet "Familjereserv" när Bollinger köpte Delamain? Jag är inte särskilt insatt men jag har för mig att det var nått sånt.

För övrigt funderar jag på när det är läge att knäcka min Delamain 1969. Jag tänkte att jag skulle öppna den när jag blev far men den är och förblir oöppnad.
Den ska normalt inte utvecklas så mycket i flaskan, men borde inte lida heller, så öppna den gärna när du själv vill fira något speciellt, kanske bjuda ett par glas till din bästa vän osv. eller I samband med någon bemärkelsedag osv.

Bastardo

Medlem
Jag beställde lite fina droppar från whic.se/ tillsammans med min vinvän. Vi ska dela flaskorna på lite speciellt sätt efter förmåga etc.
Jeanne Fillioux Cep d’Or XO - lite enklare konjak och inte så gammal.
Jeanne Fillioux XO Grande Reserve - borde vara ganska bra.
Vallein Tercinier XO Vieille Reserve - har redan hemma
Vallein Tercinier Hors d’Age - bra artisanal producer med mycket bra rykte

IMG20260223170620~2.jpeg

Toppen