Bastardo
Medlem
Jag håller med dig, Per!Ett bra råd, Grönstedt är en helt OK ingång till cognacens värld.
Speciellt Grönstedts Extra ger mycket bang for the buck.
En annan förvånansvärt bra cognac är Bache Gabrielsen XO.
Norrmännen kan det här med cognac.
För att få något som verkligen är mycket bättre får du gå upp rejält i pris, som till exempel Bache-Gabrielsen Hors d’Age eller Tesseron Lot n°29 XO Exception.
De två sistnämnda har jag inte provat själv men däremot Delamain Réserve de la Famille, som tyvärr inte finns att köpa i Sverige längre.
För en 10-15 år sedan gick den på cirka 2.800:- vilket jag tyckte var överkomligt.
En juvlig cognac.
De har en julkonjak också: Bache-Gabrielsen Christmas XO, som ska vara av god kvalitet också och är lite sötare samt en Pineau des charentes, som bör vara gott också. Mig veterligen är märket bäst av alla med norskt påbrå.
Hennessy Paradis har jag smakat ett par glas på finlandsfärjan länge sedan och det var naturligtvis mycket gott, men inte värt så mycket vad flaskan kostar i dag, då var det helt andra priser, men det var dyrt ändå. Men som sagt, jag skulle satsa på artisanal producers och läsa på så mycket konjak som man bara orkar, för att lära mer. Annars får man skaffa kunskap på annat sätt, det kanske finns även auktion på fin cognac, men jag misstänker att folk försöker få ockerpriser för gammal skåpmat, som är inte värt summan de begär och konjaken blir inte godare genom att ligga på flaskan åratal.
På en norsk konjakforum, där jag är med, säljer medlemmar ofta vissa flaskor av lite högre dignitet, men det är osäkert om de skeppar i väg buteljer hit också. Sen brukar de beställa ite rara droppar tillsammans. Jag har inte varit aktiv där på länge, men har vissa kontakter kvar.
Tiffon Très Vieille Reserve Grande Champagne Cognac, skulle jag köpa på en gång, om jag hade gott ställt. Det är inga pengar alls för flertalen medemmar här och Tiffon levererade i alla fall förut mycket konjak just till Grönstedt. Sök gärna recensioner av den på nätet, för att se vad man skriver, fast just smaken för konjak kan skilja enormt mycket mellan individer.
För mig går en sund pristak för god cognac omkring 3000 spänn, mer ska man inte betala om man inte känner den sen förut. Priset garanterar absolut ingenting … I värsta fall betalar du grova pengar för en medioker konjak, där kristalldekantern redan kostar mycket pengar. Det är bättre att satsa hela slanten på innehållet i stället.
Last edited: