Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Konsten att laga tacos (eller andra besläktade tex-mex-rätter)

jrick

Medlem
Mitt alldeles egna och HELT unika recept:

Bryn 500g nötfärs och häll i två påsar med Santa Maria tacokrydda. Låt "koka" en stund med lite vatten till önskad konsistens. Servera tillsammans med rå gul lök, paprika (valfri färg), gurka och riven västerbottenost samt lite mosad och chilikryddad avokado med några stänk färsk lime och den sedvanliga burksalsan från Santa Maria (gärna mild och chunky). Bröd och tortilla skiter jag vanligtvis i.

Som ni förstår så saknar jag en kock i huset eller åtminstone någon som gillar att stå i köket! :neej:
TVÅ påsar Santa Maria? Revolutionerande! :)
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
Har gått all in på mexikanskt under semestern och tänkte dela med mig lite.

Mitt första och viktigaste tips är majsmjöl, Masa harina (finns på extremefood). Till tortillas, nachos och crispy tacos. Blir så sjukt mycket bättre än färdigköpta grejer. En fräsig tortillapress gör det enklare och roliga (prylar är alltid kul).

Chilaquiles
Följde detta recept till ett ungefär. Gjorde på grön salsa med tomatillos (blanda gröna tomater och physalis om du inte får tag på. Odlar själv, ger enorm skörd. Ska även odla epazote, citrommålla, nästa år så att jag kan göra på riktigt). Rostade dock allt till salsan i ugnen på 250C tills de fick svarta fläckar.
Grymt bra brunchmat med ägg och svarta bönor.

Enchiladas
Perfekt för köttrester (gör alltid stor sats av t.ex. Texas chili). Rosta tomater, vitlök, valfri färsk chili och blötlagd torkad Ancho i ugnen. Mixa och passera genom sil. Mjukstek finhackad lök med lite kanel och malen koriander. I med salsan och koka ihop. Ska vara krämig men inte för fast.

Fyll majstortillas med Texas chili och svarta bönor. Rulla ihop och lägg på en plåt. Toppa med mozzarella (mexikanska ostsorter är inte så lätt att få tag på) och gratinera i het ugn. Häll rikligt med salsa på. Servera med creme fraiche och ris (fräs lite lök och tomat med det okokta riset innan vattnet tillsätts).

Ett sjyst tilltugg (vet ej hur mexikanskt det är dock) är spansk peppar fylld med getost och toppad med pecannötter och honung.
 

Sigdarve

Medlem
Tips. Dela färsen i bitar och stek varje sida på hög värme så de får fin färg och djup smak. Blanda inte runt i färsen hela tiden, ety den då blir mer kokt än stekt och förlorar smak. Låt färsen inta RT först.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2020-10-06 kl. 19.52.49.png
    Skärmavbild 2020-10-06 kl. 19.52.49.png
    693,3 KB · Visningar: 195
Last edited:

Poussard

Medlem
Nog för att spiskummin och olika typer av hemgjord tacokrydda säkert är jättegott ibland men jag brukar faktiskt strunta i allt sånt. Jag tycker man kommer långt på en srirachamajo och färsk koriander i guacamolen eller vid sidan av. Kanske inte kvalificerar som tacos längre?
 

jrick

Medlem
Nog för att spiskummin och olika typer av hemgjord tacokrydda säkert är jättegott ibland men jag brukar faktiskt strunta i allt sånt. Jag tycker man kommer långt på en srirachamajo och färsk koriander i guacamolen eller vid sidan av. Kanske inte kvalificerar som tacos längre?
Menar du att du struntar i att krydda kött/fisk eller vad du har i tacon för att tillbehören är kryddade eller? Jag förstår nog inte.
 

Poussard

Medlem
Menar du att du struntar i att krydda kött/fisk eller vad du har i tacon för att tillbehören är kryddade eller? Jag förstår nog inte.
Ja, men ska tilläggas att jag lagar oftast (och tänker på, i det här fallet) fish tacos, det kan va en annan femma med kött. Till fish tacos kör jag srirachamayonnäs, koriander, tillbehör. Ingen spiskummin eller andra torra kryddor.
 

jrick

Medlem
Ja, men ska tilläggas att jag lagar oftast (och tänker på, i det här fallet) fish tacos, det kan va en annan femma med kött. Till fish tacos kör jag srirachamayonnäs, koriander, tillbehör. Ingen spiskummin eller andra torra kryddor.
Det är onekligen skillnad. Okryddad köttfärs verkar lite trist.

När du gör fisktacos, vad gör du med fisken då? Panerar, friterar?
 
Toppen