Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Konventionell, organisk, biodynamisk, natur

buteljen

Medlem
Jag skulle behöva få ihop en bra sammanfattning som kan kommunicera likheter o skillnader mellan olika sätt att producera vin.
Konventionella viner vs organiska viner vs biodynamiska viner vs naturviner
Hur förklarar ni objektivt skillnaderna? Några tips på länkar som kommunicerar det bra?

Chapoutier förklarar det som
Konventionell produktion - jag har ont i huvudet och jag tar en aspirin
Organisk produktion - jag har ont i huvudet och tar inte en aspirin utan går ut o äter lite pilbark som innehåller samma ämnen som aspirin (dvs likadan grundfilosofi som konventionell med skillnad att man tar naturliga ämnen istället för kemiska)
Biodynamisk produktion - jag har ont i huvudet och försöker hitta varför jag har ont i huvudet. Kan det vara högt blodtryck? Då handlar det mer om att ändra något i hur man beter sig t.ex ät bättre kost och motionera mera. Dvs en annan grundfilosofi.

Var kommer naturvin in i den här modellen enligt er?
Finns det fler kategorier?
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
De biodynamiska har ju också en liten touch av jag har ont i huvudet så jag uppsöker en schaman och hoppar på ett ben i fullmåne.
Absolut, det är ju mycket energier och fullmånar där. Men det vet vi ju alla redan :).
 

Esko

Medlem
Jag vet inte om hur mycket de biodynamiska påverkar själva vinmakningen men där kan man säkert hitta en del skillnader mellan naturviner och de som enbart klassas som biodynamiskt. Själva jäsning med enbart jäst från själva druvorna eller om man odlar och tillsätter egen, klarifiering och filtreringen osv. Men nu kill-gissar jag bara.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Organisk produktion
På svenska vanligen kallad ekologisk, förmodligen efter tysk förebild (Öko-).
Organic är den engelska termen. På franska används biologique, t.ex. som del i beteckningen AB som man ser på en hel del ekologiska viner. Den franska termen leder ibland till förväxlingar på både svenska och engelska om man tror att allt som börjar på "bio" är biodynamiskt.

Och för de som inte vet det är Chapoutier en biodynamisk producent, så han kanske inte är en alldeles objektiv betraktare av andra sätt att odla. Bra viner gör han dock, men är heller inte direkt blyg med prissättningen av toppvinerna.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
På svenska vanligen kallad ekologisk, förmodligen efter tysk förebild (Öko-).
Organic är den engelska termen. På franska används biologique, t.ex. som del i beteckningen AB som man ser på en hel del ekologiska viner. Den franska termen leder ibland till förväxlingar på både svenska och engelska om man tror att allt som börjar på "bio" är biodynamiskt.

Och för de som inte vet det är Chapoutier en biodynamisk producent, så han kanske inte är en alldeles objektiv betraktare av andra sätt att odla. Bra viner gör han dock, men är heller inte direkt blyg med prissättningen av toppvinerna.
Ok, så ekologisk/organic/biologique är samma företeelse. Har du några inspel på "naturvin"? Hur passar den termen in i sammanhanget? Är det enbart en marknadsföringsaspekt som @Poussard säger ovan? Producerar Chapoutier naturvin?
 

Per Stade

Lege artis
Chapoutier förklarar det som
Konventionell produktion - jag har ont i huvudet och jag tar en aspirin
Organisk produktion - jag har ont i huvudet och tar inte en aspirin utan går ut o äter lite pilbark som innehåller samma ämnen som aspirin (dvs likadan grundfilosofi som konventionell med skillnad att man tar naturliga ämnen istället för kemiska)
Biodynamisk produktion - jag har ont i huvudet och försöker hitta varför jag har ont i huvudet. Kan det vara högt blodtryck? Då handlar det mer om att ändra något i hur man beter sig t.ex ät bättre kost och motionera mera. Dvs en annan grundfilosofi.

Och jag som trodde att man fick ont i huvudet av att dricka för mycket dagen innan.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ok, så ekologisk/organic/biologique är samma företeelse. Har du några inspel på "naturvin"? Hur passar den termen in i sammanhanget? Är det enbart en marknadsföringsaspekt som @Poussard säger ovan?
Naturvin är väl för det mesta ungefär ekologiskt eller biodynamiskt vin, jäst med naturjäst och med lite eller inget tillsatt svavel. (Ekologiska viner kan mycket väl ha odlad jäst och en del biodynamiska odlare har en hel del svavel.) Sedan har det, av något oklara skäl, blivit så att många naturvinsproducenter också är förtjusta i orangea viner och lagring i amforor eller betongägg, vilket gör vissa naturviner extra "annorlunda"/udda i sin aromprofil.

I och med att viner med lite svavel är mer oxidationskänsliga, är de ofta gjorda i en stil som är drickbar tidigt, för att vinstilen ska passa vinmakningens möjligheter och begränsningar. Även om jag är skeptisk till många naturviner p.g.a. förtida oxidationstoner tycker jag att de mindre udda naturvinerna har tillfört en vinstil på den röda sidan som knappast fanns förut: röda viner som både är ambitiösa (producerade av bra druvor) och är lättdruckna som unga. Förr var de flesta lättare instegsvinerna på den röda sida producerade av sämre druvmaterial.

Det jag är mest skeptiskt till är att dåliga och defekta viner (allehanda oxidationstoner, volatil syra o.s.v.) ska accepteras bara för att de är "naturviner". Den närmast religiösa åsikten kan man drabbas av både från hipsterproducenter, hipsterimportörer och hipstersommelierer. Jag kan acceptera att ett gammalt vin som man öppnar själv på vinst och förlust har oxidationstoner, men inte ett nyinköpt vin eller ett ungt vin man beställer in på restaurang. Ett dåligt vin är ett dåligt vin är ett dåligt vin!

Visst finns det marknadsföring inblandat i att kalla sitt vin naturvin, men å andra sidan är ju all professionell vinproduktion en kommersiell verksamhet som är beroende av producenten kan sälja. De mer störande inslagen - "alla andra viner innehåller gift" och liknande - står nog importörer för oftare än producenterna. Hipsters som hävdar att allt naturligt är bra och nyttigt tycker jag för övrigt ska äta vit flugsvamp...

Producerar Chapoutier naturvin?
Jag vet inget om deras jäst- eller svavelpolicy, men jag skulle säga nej. Chapoutiers stil är "välmatad" och ofta lagringskrävande, så stilen är inte den jag förknippar med naturvinsfolket.
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Naturvin är väl för det mesta ungefär ekologiskt eller biodynamiskt vin, jäst med naturjäst och med lite eller inget tillsatt svavel.

Visst finns det marknadsföring inblandat i att kalla sitt vin naturvin
Det var lite det jag menade. Det finns ingen definition av naturvin på samma sätt som eko eller bio, därför är det mer en marknadsföringsgrej, och vissa av naturvinsproducenterna är eko, andra bio, vissa certade, andra inte.

Det finns mig veterligen producenter som kör både bio, naturlig jäst och lågt svavel som inte räknas som naturproducenter enligt gemene man för de har valt att inte marknadsföra sig så.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Naturvin är väl för det mesta ungefär ekologiskt eller biodynamiskt vin, jäst med naturjäst och med lite eller inget tillsatt svavel. (Ekologiska viner kan mycket väl ha odlad jäst och en del biodynamiska odlare har en hel del svavel.) Sedan har det, av något oklara skäl, blivit så att många naturvinsproducenter också är förtjusta i orangea viner och lagring i amforor eller betongägg, vilket gör vissa naturviner extra "annorlunda"/udda i sin aromprofil.

I och med att viner med lite svavel är mer oxidationskänsliga, är de ofta gjorda i en stil som är drickbar tidigt, för att vinstilen ska passa vinmakningens möjligheter och begränsningar. Även om jag är skeptisk till många naturviner p.g.a. förtida oxidationstoner tycker jag att de mindre udda naturvinerna har tillfört en vinstil på den röda sidan som knappast fanns förut: röda viner som både är ambitiösa (producerade av bra druvor) och är lättdruckna som unga. Förr var de flesta lättare instegsvinerna på den röda sida producerade av sämre druvmaterial.

Det jag är mest skeptiskt till är att dåliga och defekta viner (allehanda oxidationstoner, volatil syra o.s.v.) ska accepteras bara för att de är "naturviner". Den närmast religiösa åsikten kan man drabbas av både från hipsterproducenter, hipsterimportörer och hipstersommelierer. Jag kan acceptera att ett gammalt vin som man öppnar själv på vinst och förlust har oxidationstoner, men inte ett nyinköpt vin eller ett ungt vin man beställer in på restaurang. Ett dåligt vin är ett dåligt vin är ett dåligt vin!

Visst finns det marknadsföring inblandat i att kalla sitt vin naturvin, men å andra sidan är ju all professionell vinproduktion en kommersiell verksamhet som är beroende av producenten kan sälja. De mer störande inslagen - "alla andra viner innehåller gift" och liknande - står nog importörer för oftare än producenterna. Hipsters som hävdar att allt naturligt är bra och nyttigt tycker jag för övrigt ska äta vit flugsvamp...


Jag vet inget om deras jäst- eller svavelpolicy, men jag skulle säga nej. Chapoutiers stil är "välmatad" och ofta lagringskrävande, så stilen är inte den jag förknippar med naturvinsfolket.
Tusen tack för inspel!

Chapoutier använder bara vildjäst och har enligt egen utsago 1/3 mängd svavel jmfrt med "andra" (vilka de nu är). I de vita vinerna använder han koldioxid som anti oxidant. Efter jäsning vill han ha kvar lite koldioxid i vinet (vid buteljering 1,3-1,4 g/liter). Detta gör enligt honom vinet mer lagringsbart och dessutom menar han att det tar fram mineraliteten i vinerna. "CO2 is like salt in food, it brings out the minerality."
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Vad gäller ekologiska viner är det väl relevant att nämna att Systembolagets krav för att sätta en "ekologisk"-hyllkantsetikett på ett europeiskt vin är att vinet är märkt med EU-lövet, alltså EU:s gemensamma märkning för ekologiskt producerade livsmedel. Osäker på vad de har för krav för att märka utomeuropeiska produkter.
 

Håkan

Medlem
På svenska vanligen kallad ekologisk, förmodligen efter tysk förebild (Öko-).

Och för de som inte vet det är Chapoutier en biodynamisk producent, så han kanske inte är en alldeles objektiv betraktare av andra sätt att odla. Bra viner gör han dock, men är heller inte direkt blyg med prissättningen av toppvinerna.
Enbart toppvinerna är biodynamiska.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Det finns ingen definition av naturvin på samma sätt som eko eller bio, därför är det mer en marknadsföringsgrej, och vissa av naturvinsproducenterna är eko, andra bio, vissa certade, andra inte.
Det verkar som att man faktiskt har kommit överens om någon typ av klassificering för naturviner i Frankrike som spås sprida sig.
Natural wine receives formal recognition in France under the name ‘Vin Méthode Nature’
A formal charter for natural wine has launched in France under the name ‘vin méthode nature’. The Institute for Origins and Quality (INAO), the French Ministry for Agriculture and the French Fraud Control Office all recognise the new denomination.
https://www.decanter.com/wine-news/...formal-recognition-vin-methode-nature-435358/
 
Toppen