Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Konvertera bastu till vinkällare

aldenniklas

Medlem
Tittar på att flytta under året och många av de hus som kommer ut har bastu, något jag inte är något större fan av. Däremot vill jag gärna ha en vinkällare och rent utseendemässigt skulle ju en bastu med sina träväggar och glasdörr vara rätt trevligt att använda som vinkällare. Är det någon som har några tankar kring hur man skulle kunna konvertera bastun till en vinkällare? Vad bör man tänka på?

Oftast ligger ju bastun i källaren vilket jag ser som positivt, och oftast är väl dörren hyffsat isolerad. Tänker spontant att det borde vara rätt enkelt att ställa in någon form av aggregat för att ordna med rimlig temperatur men tar gärna konkreta tips. Just förvaring känns väldigt enkelt att lösa men skadar inte med tips även där om någon har något smart.

Bifogar en bild från en bostadsannons på hur det kan se ut:
upload_2021-2-1_8-53-25.png


Tacksam för svar!
 

Fixfred

Medlem
Dörren måste bytas då bastu dörrar ofta är med några centimeter glapp i botten för cirkulation.
Om du gärna vill ha kvar dörren kan du bygga upp en tröskel men den kommer fortfarande läcka mycket kyla.
I övrigt så är bastu hyffsat lätt att konvertera eftersom den är bra isolerad.

När det kommer till kyla är det billigaste att köra bergsskola om det är så att du har bergvärmepump.
Annars är det kylaggregat avsett för kylrum som gäller. ligger mellan 15-50 000 beroende på kvalité och hur stort rum som ska kylas.
Här behöver du också tänka på att det finns en "ute del" på kylaggregat. Vilket innebär att det blir svårt om du har ett badrum utanför bastun. Vart leder övriga väggar?
 
Toppen