Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Korkskadat bubbel?

H

Hej

Hej,

hoppas någon kan svara på min dumma fråga. Vi var på restu igår och beställde in olika viner, bland annat varsitt glas champagne. Sen uppkom diskussionen ”Blir bubbel aldrig korkskadat?” Dvs varför testar man både vitt och rött efter detta innan man serverar men ej bubbel? Kan det inte bli dåligt på det sättet? Hoppas nån kan förklara. Känner mig lite dum
 

sunqan

Vinös
Hej,

hoppas någon kan svara på min dumma fråga. Vi var på restu igår och beställde in olika viner, bland annat varsitt glas champagne. Sen uppkom diskussionen ”Blir bubbel aldrig korkskadat?” Dvs varför testar man både vitt och rött efter detta innan man serverar men ej bubbel? Kan det inte bli dåligt på det sättet? Hoppas nån kan förklara. Känner mig lite dum
Alla viner som försluts med naturkork, kan bli "korkskadade" - typisk är att korken förorenar dem med TCA.
Det gäller såväl stilla viner som mousserande.
 

Silex

Medlem
Hej,

hoppas någon kan svara på min dumma fråga. Vi var på restu igår och beställde in olika viner, bland annat varsitt glas champagne. Sen uppkom diskussionen ”Blir bubbel aldrig korkskadat?” Dvs varför testar man både vitt och rött efter detta innan man serverar men ej bubbel? Kan det inte bli dåligt på det sättet? Hoppas nån kan förklara. Känner mig lite dum
Det man kan tillägga är väl att det är vanligare med special-korkar i champagne som skall vara garanterat TCA-fria. Men visst kan champagner bli korkskadade, och din fråga är därför intressant och relevant, dvs varför får man inte rutinmässigt provsmaka mousserande på samma sätt som med rött och vitt.
 
Trådskapare
H

Hej

Skönt att min fråga inte var alltför dum då! Blev helt ställd igår, när det kom upp till diskussion, har aldrig tänkt på det tidigare :)
 
À propos. Även whisky med korkförslutning kan få korkskada. Har varit med om det ett par gånger (även om skadan här är svårare att känna; när whisky reklameras på SB är det oftast så att familjens barn, föräldrarna ovetande, har tullat på flaskan och sen fyllt på med vatten...).
 
Hej,

hoppas någon kan svara på min dumma fråga. Vi var på restu igår och beställde in olika viner, bland annat varsitt glas champagne. Sen uppkom diskussionen ”Blir bubbel aldrig korkskadat?” Dvs varför testar man både vitt och rött efter detta innan man serverar men ej bubbel? Kan det inte bli dåligt på det sättet? Hoppas nån kan förklara. Känner mig lite dum

Klart att man ska få prova, iallafall om man köper en flaska. Om det är på glas så händer det väl till och från att man inte får prova. Är väl dock vanligare att vinet är oxiderat eller ingen mousse då det stått öppet för länge.

För övrigt öppnat en hel del korkade champagner, inte lika vanligt som andra viner men en gång var det tre flaskor på raken så visst händer det.
 
Trådskapare
H

Hej

Kan tycka att det var lite lustigt då. Är precis i början kan man väl säga av min stora resa i vinvärlden och nyfiken som en är frågade jag servitören varför man får provsmaka vin som man köper på glas, jag tänker att köper man hela flaskan finns ju risk för korkskada ex men köper man på glas har ju oftast någon redan druckit ur den. Det förklarade han med att man iaf testar så vinet inte stått framme för länge exempelvis. Och att om man inte tycker om det kan man faktiskt få byta till ett annat när det kommer just på glas, vilket ju är schysst. Men då är det ju ännu märkligare att vi inte fick provsmaka champagnen som ju faktiskt var oöppnad när den kom in till vårt bord. Nåväl … går väl inte att spekulera i mer än så här men it makes you think så att säga
 
Toppen