Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krångliga kräftor.

Gomseglet

Medlem
Jag har sökt lite, men inte hittat någon tråd som går till botten med vin till kräftor. Jag dricker gärna öl och snaps till, men är sugen på vin, ju.
Kokta på svenskt vis verkar det inte helt uppenbart vad som passar med den salta och dillstarka lagen. Jag brukar koka in lite stjärnanis också.
Jag tänker på Riesling, som jag gillar. Från kallskrubben uppenbarar sig 2008 Cuvée Fréderic Émile, 2009 J. J. Prüm Graacher Himmelreich Spätlese och 2015 Busch Marienburger Kabinett som alternativ.

Har ni erfarenheter av bra kräftvin? Allt mottages med tacksamhet.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
De gånger jag provat vin till kräftor har det alltid passat bäst med en riesling med en gnutta sötma. Alltså inte en halvtorr variant utan en mer fruktgenerös med uns av restsötma.
 
Trådskapare
G

Gomseglet

Medlem
De gånger jag provat vin till kräftor har det alltid passat bäst med en riesling med en gnutta sötma. Alltså inte en halvtorr variant utan en mer fruktgenerös med uns av restsötma.

Så tänkte även jag. Tycker kanske att CFE ska drickas för sig och inte behöva gräla med kräftorna också. Lutar åt kabinetter.

Men i övrigt då? Passar Sancerre eller Chablis helt enkelt bättre än Riesling? Det var åratal sedan jag drack vitt från Gallien.
 

mmh

Medlem
Riesling är bra men jag tycker också att lite kraftigare Chardonnay passar bra med kräftor. En av de bästa kräft/vin upplevelserna jag haft var med en 2010 Meursault (Boyer Martenot "les charrons").
 
Riesling är bra men jag tycker också att lite kraftigare Chardonnay passar bra med kräftor. En av de bästa kräft/vin upplevelserna jag haft var med en 2010 Meursault (Boyer Martenot "les charrons").
sent svar, men Vincent, som var typ under 30 år gammal när han gjorde det vinet, är en magiker. Har dock inte sett hans viner så ofta.
 
Toppen