Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

KRUG Grande Cuvée brut - okänt årtal?

HasseH

Medlem
Hej,
helt ny här då jag inte hittar info på nätet.
Har haft ovan flaska liggande i matkällaren sen 1999. Fick den via en jobbarkompis som hade fått den av en Juhlin (inte Richard. Släktskap frågetecken.) inför stundande milleniumskifte.
Den har varken Krug id eller årtal angivet, varken på flasken eller lådan.
Det står på baksidan av flaskan tryckt;
L501
3141
Nån som vet?

krug.JPG
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hej,
helt ny här då jag inte hittar info på nätet.
Har haft ovan flaska liggande i matkällaren sen 1999. Fick den via en jobbarkompis som hade fått den av en Juhlin (inte Richard. Släktskap frågetecken.) inför stundande milleniumskifte.
Den har varken Krug id eller årtal angivet, varken på flasken eller lådan.
Det står på baksidan av flaskan tryckt;
L501
3141
Nån som vet?

Visa bifogad bild 6507
Enligt vintomas så står det såhär.

  • 1995/96-2004: gold label with a lot of red in the design. “KRUG” is written with golden letters on a red background. The neck foil is also gold-coloured and there’s a large “K” high up on it. The younger bottles of this label design have a V code on their cork, and the older have a two-digit code.
om det inte stämmer överens så titta på hans blogg och läs igenom.
https://winetomas.wordpress.com/2012/11/05/how-to-identify-the-age-of-a-krug-grande-cuvee/
 
Trådskapare
H

HasseH

Medlem
Aha. OK tack. Så 95 till 98 (?) då eftersom jag fick den på hösten 99. Tänker ju inte bryta korkfolien för att försöka få fram märkningen.
Är det värt att lagra den i 17 år till för att sälja den ;) Eller bättre att konsumera den vid lämpligt tillfälle?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Aha. OK tack. Så 95 till 98 (?) då eftersom jag fick den på hösten 99. Tänker ju inte bryta korkfolien för att försöka få fram märkningen.
Är det värt att lagra den i 17 år till för att sälja den ;) Eller bättre att konsumera den vid lämpligt tillfälle?

Ligger inte Grand Cuvée minst sex år på flaska innan den släpps? Så om det är den som såldes 99 så borde den ha lagts ned i källaren 93 och vara en blandning av ett gäng årgångar men med 93bas? Det finns säkert någon som har bättre koll på det här än jag iofs.

Nej, jag skulle inte säga att det är värt att spara för att sälja, spar för att dricka istället. Grand Cuvée med ålder är smarrigt som tusan.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Aha. OK tack. Så 95 till 98 (?) då eftersom jag fick den på hösten 99. Tänker ju inte bryta korkfolien för att försöka få fram märkningen.
Är det värt att lagra den i 17 år till för att sälja den ;) Eller bättre att konsumera den vid lämpligt tillfälle?
Det är ju inte jättestora pengar man får för en gammal Krug GC så tycker absolut du ska spara och dricka den om några år. Pengamässigt så får du nog inte mer än kanske 2000-3000kr för en väldigt gammal krug gc, sen är det inte jättelätt att sälja i vårat kära fosterland heller...
 
Trådskapare
H

HasseH

Medlem
Nä, då var det ju inte värt att ens tänka på att sälja. En "ny" på Systembolaget kostar ju bara 1500 kr.
Får väl se om jag öppnar den när jag fyller jämnt 2021. Den ligger ju inte direkt i vägen i vin(mat)-källaren :)
 
Trådskapare
H

HasseH

Medlem
En hypotetisk fråga. Finns det någon köp och säljmarknad för privatpersoner om man skulle vilja avyttra nämnd Krug?
Jag vet att Systemet har sina dryckesauktioner. Tänker mig nåt smidigare då jag inte direkt har vägarna förbi vad jag förstår är Frihamnen Sthlm för inlämning vid auktion.
Jag förstår att jag hädar när jag vill sälja och inte konsumera....så ta inte illa upp ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
En hypotetisk fråga. Finns det någon köp och säljmarknad för privatpersoner om man skulle vilja avyttra nämnd Krug?
Jag vet att Systemet har sina dryckesauktioner. Tänker mig nåt smidigare då jag inte direkt har vägarna förbi vad jag förstår är Frihamnen Sthlm för inlämning vid auktion.
Jag förstår att jag hädar när jag vill sälja och inte konsumera....så ta inte illa upp ;)
Även om vi gärna hade velat så är det tyvärr inte tillåtet att köpa/sälja vin öppet här på forumet, men vad som sker privat är ju alltid privat å andra sidan. Mig veterligen så finns det inga lagliga alternativ som inte innefattar att monopolet får sin beskärda del, tyvärr. :(
 

gece

Man vänjer sig.
Det är ju inte jättestora pengar man får för en gammal Krug GC så tycker absolut du ska spara och dricka den om några år. Pengamässigt så får du nog inte mer än kanske 2000-3000kr för en väldigt gammal krug gc, sen är det inte jättelätt att sälja i vårat kära fosterland heller...
Å andra sidan har ju SBs auktioner ibland betingat långt över marknadsmässiga priser för framför allt champagne, så vem vet, kanske man kan göra sig en riktig bamsehacka om rätt täta pucko köpare går online? ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Å andra sidan har ju SBs auktioner ibland betingat långt över marknadsmässiga priser för framför allt champagne, så vem vet, kanske man kan göra sig en riktig bamsehacka om rätt täta pucko köpare går online? ;)
Vad innebär vinets marknadsvärde för någon som ändå har tänkt att dricka flaskans innehåll? Visst, kan man hitta den billigare på annat håll lika enkelt så blir det ju oundvikligen korkat att betala mer än nödvändigt, men om det kräver mer tid, engagemang och energi att hitta flaskan via alternativa källor så kan ju slutsumman vid sammanräkning i själva verket bli högre än att köpa flaskan till ett överpris med minsta möjliga ansträngning.

Sen kan man alltid undra på vilket sätt marknadsvärdet spelar någon roll om jag köper ett vin med ett skyhögt marknadsvärde, låt oss säga 50 000 riksdaler, men får betala klart under detta marknadsvärde, kanske för 30 000 riksdaler, och tycker att vinet levererar ungefär på samma nivå som ett vin för en tusenlapp? För mig är även det ett korkat köp. Värdet är ju upplevelsen man får, marknadsvärdet blir ju mer något för den som "investerar" i vin och inte har tänkt att dricka det utan snarare sälja det vidare. Möjligtvis så finns det en och annan "frimärkssamlare" bland intressenterna också visserligen som mest vill ha flaskan för att förgylla sin samling, men den typen har jag svårt att förstå mig på.

Jag ifrågasätter dock inte din kommentar, jag fick nog mest lite grumliga tankar när jag läste inlägget. :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Å andra sidan har ju SBs auktioner ibland betingat långt över marknadsmässiga priser för framför allt champagne, så vem vet, kanske man kan göra sig en riktig bamsehacka om rätt täta pucko köpare går online? ;)
Jo fast ofta är det idioterna med pengar som inte vet något om champagne som köper och då brukar det oftast vara årgångschampagne som köps. Tror det är svårare att sälja något som inte har ett årtal på etiketten.
 

sunqan

Vinös
Apropos puckon... Ibland gör man ju medvetna val. I tisdags betalade jag 229 + sales tax för en '07 cristal, bara för att slippa sitta i bilkö. Nu ser jag att jag bara betalade 30 och inte 60 mer än vad sunset corners tar. Jag hade lika gärna kunnat få betala 249 som de tog på ett annat ställe...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag vet att Systemet har sina dryckesauktioner. Tänker mig nåt smidigare då jag inte direkt har vägarna förbi vad jag förstår är Frihamnen Sthlm för inlämning vid auktion.
Nja, man kan trots allt lämna in på tre ställen i riket till auktionerna med provisionsnivån 35% + 200 kr per post: "Inlämning sker till Stockholms Auktionsverks lokaler i Stockholm, Göteborg eller Malmö."
I många andra länder får privatpersoner köpa och sälja med varandra, och vissa raritetsvinhandlare köper in viner kontinuerligt. Så är väl fallet i Danmark och så var det i Belgien när jag bodde där. Men nu är det förbuds- och statsmonpollandet Sverige vi pratar om, så tyvärr om man ska vara fullt laglig. Den gängse tolkningen av svensk lagstiftning är att vinsamlare får byta flaskor med varandra, men inte köpa och sälja, för då räknas det som detaljhandel.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Den gängse tolkningen av svensk lagstiftning är att vinsamlare får byta flaskor med varandra, men inte köpa och sälja, för då räknas det som detaljhandel.
Får man byta mellan andra varor än enbart flaskor? Tänkte att man kan först byta mellan en flaska och en pryl som sedan köps tillbaka. På så sätt har själva bytet mellan flaska/ägare gått rätt till.
 

Vino fino

Medlem
I många andra länder får privatpersoner köpa och sälja med varandra
I UK är eventuell vinst faktiskt också skattefri, så länge som vinhandel inte är din eller ditt företags huvudsyssla. Och LivEX-fonder kvalar in som pensionssparande som kan dras från bruttolön.

Här i Svedala skulle den "hårt pressade" polisen som "bara kan prioritera de viktigaste ärendena" säkerligen köra en gryningsräd a la @Peder hos den grovt kriminella stackare som erbjöd sig att sälja sitt vin till andra. Dessutom kommer väl Skatteverket och knackar på dagen efter och kontrollerar om moms, vinstskatt, och alkoholskatt är betald.
 
Toppen