Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krypgrund vs Garderoben

Henriks

Medlem
Hejsan, Vad tror ni? Lagringsplats för vin (mestadels röda norditalienska). Krypgrunden som håller ca 14 grader på vintern men som går upp till ca 19 grader på sommaren, dock långsamma variationer? Alternativt garderoben som är mer jämn i temperaturen men som håller sig runt 20 grader? Vad bör jag tänka på? Tack för hjälpen!
 

lukastollig

Pudelfantast
Temperaturmässigt hade jag valt krypgrunden alla gånger. Vill du ytterligare minska variationerna kan du lägga vinerna i lådor med lite frigolit som isolering, eller liknande. Annat att tänka på är luftfuktigheten. Man brukar säga att den ska ligga mellan 50 och 75%, men lite olika siffror uppges här och var. För torrt så torkar korkarna lättare, för fuktigt (>80%) lossnar etiketterna (men innehållet i flaskorna påverkas inte)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har lagrat vin liknande din krypgrund i snart 10 år och hittills har inga viner tagit skada. Drack precis en Hermitage 2006 some legat sedan inköp 2012-2013(?) och den var i toppenskick.
Varierande temperatur är ok så länge det är långsamma förändringar över en längre period.
 
Toppen