Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kuba

Adamanko

Medlem
Åker till Kuba i januari. Första gången och är öppen för alla tips. Viner, restauranger eller annat? Ska bo i Varadero men tänker att vi nog åker runt en del. Så låt inte det begränsa er.
 

Mats

Gone todash....
Är snart 30 år sedan jag var där så är ju inte lönt att tipsa om restauranger osv men jag rekommenderar att hyra bil och åka till den otroligt vackra dalen Vinales. Är ca 30 mil från Varadero och man kör förbi Havanna så där kan man ju stanna någon dag också.
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
En liten vinrapport från Kuba.

Kuba har inget större rykte som vinland trots att det gjordes en del försök att lansera sig i början av seklet. Om jag är rätt införstådd så var det svenska vinmonopolet delaktigt och en del viner togs också in på bolaget.

Vad jag förstår så görs det fortfarande viner på Kuba men att hitta dom är inte helt enkelt. Vinkunniga kubaner jag pratade med kände till en del viner men ingen visste hur man skulle få tag på dom. "Drick rom och rök cigarrer" var deras vanligaste råd. "Vi vill inte förstöra ditt intryck av Kuba genom att servera dig våra inhemska viner" var den rättframma kommentaren av en vinintresserad restaurangägare.

Jag pratade även med många av dom ytterst hjälpsamma och kunniga turistbyråanställda om den, tydligen, helt galna tanken om att göra ett besök på en vingård. Ingen kände till nåt och ingen tyckte att det var en tanke värd att fullfölja.

Så trots många förfrågningar under mina två veckor på Kuba så har jag inget att rapportera. Inte lyckades jag komma till en vingård och inte heller lyckades jag ens se ett av dom inhemska vinerna, vare sig i en av dom många alkoholbutikerna, eller på någon restaurang.

Så vad dricker då kubanen kanske ni undrar? Och svaret är att förstås rom och olika drinkar med rom i. Även dom inhemska ölen Cristal och Bucccanero går bra. Men trots den stora romdominansen så har dom allra flesta restauranger en liten vinlista också. Och det utan tvekan vanligaste vinet är det chilenska "Casillero del Diablo". Jag tror inte jag var på en enda restaurang eller spritbutik som inte hade det vinet inne. Oftast cabben men även gjort på andra druvor. Inget annat vin hade ens i närheten av samma ställning. Men man kunde finna en del hantverksviner från resten av Sydamerika, Frankrike, Spanien, Italien och Sydafrika. Bl a drack vi en helt acceptabel Chianti. Och det var också det enda vinet vi drack som vi fick rätt temperat. För här kommer vi till det stora problemet med vinerna på Kuba. Dom lagras i vinställ snyggt utställda i matsalen. Och då får man tänka att medeltemperaturen på Kuba många månader är över 30 grader och aldrig under 25. Så även om vi var på en italiensk restaurang som hade både Tignanello och Banfis Brunello di Montalcino så är man inte direkt beredd att betala en tusenlapp för ett vin som lagrats på det sättet. Iaf inte jag.

Dom ovan nämnda vinerna var utan tvekan resans höjdpunkt att hitta. Även om vi också hittade en köttrestaurang som hade några Bordeauxviner ur mellanklassen. Annars var det mest hantverksviner. Helt ok och priset låg på ungefär en hundralapp i affärerna och mellan 200 och 300 på restaurangerna. Tyvärr så hittade vi bara denna enda restaurang som lagrade vinerna tillfredsställande. Så för att sammanfatta är Kuba ett underbart land med fantastiskt väder, inga farliga djur, bra dykning, fascinerande historia och väldigt trevliga och öppna människor. Men man åker inte till Kuba för att dricka vin. Antagligen var rådet jag fick om att dricka rom och röka cigarrer det absolut bästa rådet. Ett råd vi också tog till oss. För rommen håller världsklass och cigarrerna behöver jag väl inte ens argumentera för?
 
Toppen