Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kvalitet och pris - Michelinrestauranger i Sverige jämfört med internationellt

Vino fino

Medlem
Tror du skulle få slanta upp en hel del till för 1*-mat och dom vinerna i huvudstaden dock.
Nä nä. Samma Svedalapriser i hela Svedala. Men, som du vet, rör du dig till kontinenten pratar vi en helt annan prisbild.

Vill du äta riktigt dyra Michelinstjärnor ska du äta i Sverige. Eller Japan. Har inte provat Japan men Svedala har de mest oförtjänta stjärnorna i världen.
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Jag har alltid hört tvärtom, dvs en stjärna i Sverige är som två i Frankrike. :confused:
Det har du hört från svenskar... :)

Frantzen och Dahlgrens nivå kostar 25% mindre i Frankrike, Belgien och Tyskland, 50% mindre i Italien och Spanien.
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Men hur är kvaliteten? En fransk stjärna mot en svensk oavsett prisbild?
Den är 400% bättre!! Och det vet ju världen.

Det var väl Anthony Bourdain som sade: "varje gång jag tar i handtaget på en kökskniv tackar jag fransmännen"?. Det vi andra håller på med är bara kopiering. Med lokala råvaror. Om ens det. Det brukar alltid slängas in lite foie gras, tryffel, eller annat franskt när det ska vara hög kokkonst. Inte mig emot. Men vi borde alla buga och kröka rygg inför kulturarvet söderifrån. :)
 

chambertin

Medlem
Men 28+ har väl bara en stjärna, sist jag kollade?

Och 995 för en avsmakningsmeny, på nivån en stjärna, känns väl tilltaget. Borde ligga runt 70 euro.
Visst men när dom du listar var 1* så var skillnaden runt 25-30% på stora menyn.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Den är 400% bättre!! Och det vet ju världen.

Det var väl Anthony Bourdain som sade: "varje gång jag tar i handtaget på en kökskniv tackar jag fransmännen"?. Det vi andra håller på med är bara kopiering. Med lokala råvaror. Om ens det. Det brukar alltid slängas in lite foie gras, tryffel, eller annat franskt när det ska vara hög kokkonst. Inte mig emot. Men vi borde alla buga och kröka rygg inför kulturarvet söderifrån. :)
Det var nog det mest frankofila som jag har läst på år och dar. :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skapade en ny tråd av denna diskussion som dök upp i tråden rörande restaurang 28+. Känns som ämnet är såpass intressant och allmänt att det förtjänar en egen diskussionstråd.
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
För mig låter detta lika absurt som att påstå att en Syrah från Hermitage som fått 90p av Winespectator är fyra gånger mer värd än en Shiraz från Barossa som fått samma poäng. :eek:
Man måste ju få vara lite provokativ.:)

Jag tycker det behövs lite balans mot klagokören i media som helt osakligt påstår att Michelin är snåla mot Sverige. I själva verket är de alldeles för generösa.
Dessutom borde halvamatörerna i klagokören skänka en tanke åt de länder som Michelin inte ens besöker, trots att de har en matkultur som springer åttor runt den svenska. När såg jag en Michelinstjärna utdelad i Buenos Aires senast? Kan någon på allvar påstå att Stockholm är en större gastronomisk stad? Gnällspikarna skall vara tacksamma för att Michelindomarna av någon anledning är gråtmilda och barmhärtiga när de dyker upp här. :p
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Visst men när dom du listar var 1* så var skillnaden runt 25-30% på stora menyn.
Det stämmer säkert.

Framförallt Dahlgren har jag ett extra gott öga till :mad: efter att vårt sällskap på fyra personer debiterades 360 kr (90 p/p) för KRANVATTEN. Det räckte tydligen inte med att notan slutade på över 6 loppor, han var tvungen att krama ur lite till.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Man måste ju få vara lite provokativ.:)

Jag tycker det behövs lite balans mot klagokören i media som helt osakligt påstår att Michelin är snåla mot Sverige. I själva verket är de alldeles för generösa.
Dessutom borde halvamatörerna i klagokören skänka en tanke åt de länder som Michelin inte ens besöker, trots att de har en matkultur som springer åttor runt den svenska. När såg jag en Michelinstjärna utdelad i Buenos Aires senast? Kan någon på allvar påstå att Stockholm är en större gastronomisk stad? Gnällspikarna skall vara tacksamma för att Michelindomarna av någon anledning är gråtmilda och barmhärtiga när de dyker upp här. :p
En Michelin stjärna delas väl inte ut pga restaurangens läge eller för den delen landets matkultur den ges väl enbart till restaurangen.
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
En Michelin stjärna delas väl inte ut pga restaurangens läge eller för den delen landets matkultur den ges väl enbart till restaurangen.
Det har ju varit en del debatt om det där, särskilt i det land där du bor. När Tokyo till mångas förvåning kammade hem fler stjärnor än Paris var det många som noterade att Michelin det året skulle göra en storsatsning för att bryta sig in på däcksmarknaden i Japan. Det har funnits misstankar om att man av olika anledningar varit lite väl generös på vissa geografiska ställen. (Jag hävdar att Sverige är ett av dessa).

I teorin ska läge och matkultur inte spela någon roll, men om domarna inte ens orkar åka till exempelvis Buenos Aires så får vi väl ändå konstatera att läge spelar väldigt stor roll om man ska få en stjärna.
 

gece

Man vänjer sig.
Hur det är i Frankrike vet jag inte, men nog tyckte jag att det var lite inflaterade stjärnor i San Sebastián.

Vad som klassificeras som bra mat är iofs också beroende på vad betygssättaren tycker är just bra mat. Michelin och t.ex. World's 50 Best har ju uppenbarligen olika åsikter där.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Man måste ju få vara lite provokativ.:)

Jag tycker det behövs lite balans mot klagokören i media som helt osakligt påstår att Michelin är snåla mot Sverige. I själva verket är de alldeles för generösa.
Dessutom borde halvamatörerna i klagokören skänka en tanke åt de länder som Michelin inte ens besöker, trots att de har en matkultur som springer åttor runt den svenska. När såg jag en Michelinstjärna utdelad i Buenos Aires senast? Kan någon på allvar påstå att Stockholm är en större gastronomisk stad? Gnällspikarna skall vara tacksamma för att Michelindomarna av någon anledning är gråtmilda och barmhärtiga när de dyker upp här. :p
Jag håller delvis med, men känner inte att det finns fog för att påstå att Michelin är snällare mot oss i Sverige än i många andra länder, däremot har du säkerligen rätt i att det finns många restauranger i världen som är überbra, men som aldrig får finbesök i form av stjärnkontrollanter. Precis som med vin så tror jag att restauranger i "klassiska" miljöer tenderar att ses med mildare ögon än det motsatta. En bedömning av ett restaurangbesök kan nog också lida av "etikettsfluktningsproblematiken" med stor sannolikhet. Men nu är jag säkert fördomsfull. ;)

Håller också med om den horribla prissättningen i Sverige generellt, även om jag inser att drycken är den största boven i dramat, eller det faktum att kostnaden bakas in lite fult som i ditt exempel med överprissatt kranvatten. Servicen brukar ofta brista också, då statusen och lönesättningen i denna yrkeskategori skrämmer bort de riktigt duktiga. Stjärnkrogarna brukar dock leverera rörande detta med få undantag.

Japan är helt outstanding i denna gren, även om vinkunskaperna på stjärnkrogarna tenderade att brista en aning här och var. Men med lite ödmjukhet och kvalitetskänsla så kommer man långt. Har aldrig fått bättre service än den service jag fick i de restauranger jag besöke i Japan!
 

Helen

Medlem
Den är 400% bättre!! Och det vet ju världen.

Det var väl Anthony Bourdain som sade: "varje gång jag tar i handtaget på en kökskniv tackar jag fransmännen"?. Det vi andra håller på med är bara kopiering. Med lokala råvaror. Om ens det. Det brukar alltid slängas in lite foie gras, tryffel, eller annat franskt när det ska vara hög kokkonst. Inte mig emot. Men vi borde alla buga och kröka rygg inför kulturarvet söderifrån. :)[/Q

Detta är bland det bästa jag har läst på länge!! Som frankofil kan jag bara hålla med.
Slå nu inte ner mig nästa gång ni ser mig men jag undrar dagligen när ska världen vakna upp och syna den svenska "bluffen" med det nordiska köket och deras hemska vinlistor fyllda med naturviner.
 

Magikern

Medlem
Håller också med om den horribla prissättningen i Sverige generellt, även om jag inser att drycken är den största boven i dramat, eller det faktum att kostnaden bakas in lite fult som i ditt exempel med överprissatt kranvatten. Servicen brukar ofta brista också, då statusen och lönesättningen i denna yrkeskategori skrämmer bort de riktigt duktiga. Stjärnkrogarna brukar dock leverera rörande detta med få undantag.

Japan är helt outstanding i denna gren, även om vinkunskaperna på stjärnkrogarna tenderade att brista en aning här och var. Men med lite ödmjukhet och kvalitetskänsla så kommer man långt. Har aldrig fått bättre service än den service jag fick i de restauranger jag besöke i Japan!

De svenska dryckespaketen är rätt bra på de michelinkrogar jag besökt. Även om rödvinerna ibland varit lite halvtrista. I England är det ofta lite si och så med vinerna som ofta inte dekanteras ordentligt och men får ofta ett rött och vitt per sällskap där man kan para ihop dem med maten själv. Fick ett vin som smakade som torr mandellikör på en Apslays (Heinz Beck) i London, rekommenderat till bläckfisk av kyparen. Ingen höjdare minst sagt.

Japan verkar onekligen haft ett regn av michelinstjärnor men de är kanske befogat.

En vild gissning är att Östeuropa t.ex. Ungern är de bästa länderna i världen om man vill äta bra mat på Michelinkrogar utan överpriser.
 
Toppen