Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kyla rum utan elektricitet

Hej!

Väldigt ny medlem! Har en fråga om reglera temperatur utan el.

Bor i en lgh i ett äldre hus där jag har en bra källare i form av utrymme och med riktig dörr osv. Har mätt temperatur där sedan september och den har varit mellan 10-13,5 grader, inga större temperaturskillnader på korta perioder utan förändring beror på vilken månad vi varit i inte över dygnet. Jag har inte gjort mätning under sommarmånaderna men har givetvis varit i källaren andra somrar och min känsla säger det är varmare än uppmätt temperatur september till april. Det är en lgh i en ca 100årig bostadsrättsförening så jag har svårt att se jag får ok på att dra in egen el i mitt källarrum ifrån min lgh i andra änden av huset.

Jag antar temperaturen kommer att ungefär från och med nu börja stiga fram till mitten av sommaren.

Så frågan...( om ngn orkat läsa så här
Långt) ... kan man kyla rummet på något effektivt sätt utan att ha el i det under sommarmånaderna?

Stort tack!
 
Isolera ordentligt och traska ner med isblock några gånger per dag? Svårt att passiv kyla utan källa, det är om man kan isolera uppåt och att det kommer kyla från marken. Detta är ju bara spekulationer dock
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Spontant känns det som att du inte behöver bry dig om att kyla alls. Tror inte temperaturen kommer upp i skadliga nivåer och att skillnaden i temp inte varierar snabbt?
 

Sundbom

Medlem
Kolla tempen. Stiger det sakta upp mot 15-16 under de varmaste månaderna så skulle inte jag oroa mig. Jag har exakt temperatuen jag väljer på min radiator september - maj ungefär. Sen kryper temperaturen sakta upp mot 15 i augusti.
 

Pontus

Medlem
Hej!

Väldigt ny medlem! Har en fråga om reglera temperatur utan el.

Bor i en lgh i ett äldre hus där jag har en bra källare i form av utrymme och med riktig dörr osv. Har mätt temperatur där sedan september och den har varit mellan 10-13,5 grader, inga större temperaturskillnader på korta perioder utan förändring beror på vilken månad vi varit i inte över dygnet. Jag har inte gjort mätning under sommarmånaderna men har givetvis varit i källaren andra somrar och min känsla säger det är varmare än uppmätt temperatur september till april. Det är en lgh i en ca 100årig bostadsrättsförening så jag har svårt att se jag får ok på att dra in egen el i mitt källarrum ifrån min lgh i andra änden av huset.

Jag antar temperaturen kommer att ungefär från och med nu börja stiga fram till mitten av sommaren.

Så frågan...( om ngn orkat läsa så här
Långt) ... kan man kyla rummet på något effektivt sätt utan att ha el i det under sommarmånaderna?

Stort tack!
Finns inget bra sätt tror jag. Innan jag hade kylning brukade jag ställa en ishink på en frigolitbit på golvet när det var värmebölja ute. Det fick temperaturen att sjunka några grader och det höll hyfsat i kanske 4 dagar. Med två hinkar byter man alltså typ var fjärde dag. Det skulle definitivt gå att förbättra konceptet med större isblock och viss isolering som gör att kylan sprids långsammare.
Kolla att dörren är hyfsat tät och om möjligt minska ventilationen om det finns sådan är några ytterligare tips. Viktigt också att inte springa omkring där för ofta och länge när det är varmt ute.
Eftersom du har typ 13-14 i september tror jag inte att du någon gång når över 16, vilket är den högsta temperatur som anses acceptabel för långlagring. När det dessutom är under en relativt kort del av året borde det inte vara några problem alls.
 
Last edited:
Trådskapare
T
Hej alla, stort tack för bra svar!!
Uppskattas verkligen.

Har mätt med en datalogger som mätt varje timme sen september och temperatur skillnaderna märks inte snabbt utan det slår väldigt lite från dag till dag utan beror mer på vilken månad det varit på året.



Dörren kan isoleras mer( det ska jag kolla på) och det går någon form av rör i taket, ett varmt och kallt så antar det är vanliga vattenrör som på något vis tar ut varandra men det är säkert 3 meter i tak så kanske kan försöka göra något där med en liten låda runt varm vattnet


När tid ges får det byggas lite!:) om det blir något att skryta med kommer foto ;)
 
Toppen