Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lackomslutning på vinflaskor?

Dovberg

Medlem
Jag har bevittnat några gånger att vissa viner har fått en röd strumpa täckt över korken på vissa vinflaskor. Ibland kan det vara något paraffin-liknande och ibland är det sigillack. Jag undrar vad syftet med denna extra behandling är? Är det för att vinet ska totalskyddas mot att syre läcker in, alltså gardera sig mot att vinet inte blir korkdefekt? Medför detta också att vinet kan klara längre lagring, >20 år? Jag tänker på det jag har hört om att korkarna blir sämre efter 20 år. En annan fråga är just om det, hur mycket påverkar det lagringen om korken inte byts efter 20 år? Ska man inte lagra viner längre än 20 år om man inte har tillgång till korkbyte på flaskorna.
Tacksam för svar!
 

Silenos

Medlem
SV: Lackomslutning på vinflaskor?

Den vanligast anledning är säkert att det ska se fräckt ut. Lite smygsnyggt tycker jag nog att det kan vara ibland, men när man vet vilket gissel det är att få av eländet så förtas effekten något. En producent som hävdar att han gör det gör att skydda vinet är Pierre-Yves Colin-Morey (Vit bourgogne). Hur mycket vetenskap han har i ryggen vet jag dock inte.
 

Gurto

Medlem
SV: Lackomslutning på vinflaskor?

Vet inte svaret på din fråga - bara att det är ett helvete att få bort paraffinet på Tokaji-flaskorna på jobbet. Att det skulle förhindra korkdefekt är dock osannolikt - en defekt kork är defekt redan från början, beror inte på att den utsätts för syre. Googla på korkdefekt så kan du läsa mer ingående. Problemet med en torkad kork resulterar snarare i ett oxiderat vin då korken inte längre skyddar vinet från luften längre. Men att lacket/vaxet/paraffinet skulle öka korkens livslängd låter i alla fall i mina öron logiskt. Förseglingen borde ju göra så att korken torkar betydligt långsammare.
 

egonx

Medlem
SV: Lackomslutning på vinflaskor?

Det är snyggt! Behövs fler anledningar? =)

För att öppna använd korkskruv av enkelt typ, ej en med flaskomslutare eller kyparmodell. Skruva skruven genom lacken och ner i korken. Dra sedan upp korken max 50%. Nu går det enkelt att blåsa/pilla bort vaxet och du kan därefter dra upp hela korken.

Vet ej om du får godkänt på sommelierkursen men för hemmabruk är det en oslagbar metod.
 
Trådskapare
Dovberg

Dovberg

Medlem
SV: Lackomslutning på vinflaskor?

Tack för alla svar. Då borde flaskorna klara längre lagring än 20 år? Eller varför byter man kork efter 20 år? Torkar korken? Isåfall borde lackade flaskors korkar klara en längre lagring.
 

Gurto

Medlem
SV: Lackomslutning på vinflaskor?

Det är mycket riktigt att man byter kork för att korken torkar. Det jag ville poängtera är bara att du inte ska blanda ihop korkdefekt med en torkad kork - är det korkdefekt finns de defekta ämnena i korken redan från början så att säga.

Det känns också som sagt logiskt att korken borde torka långsammare och därför hålla längre men har inget annat belägg för det än mitt eget logiska tänkande.
 
Trådskapare
Dovberg

Dovberg

Medlem
SV: Lackomslutning på vinflaskor?

Gurto skrev:
Det är mycket riktigt att man byter kork för att korken torkar. Det jag ville poängtera är bara att du inte ska blanda ihop korkdefekt med en torkad kork - är det korkdefekt finns de defekta ämnena i korken redan från början så att säga.

Det känns också som sagt logiskt att korken borde torka långsammare och därför hålla längre men har inget annat belägg för det än mitt eget logiska tänkande.


Ja jag blandade ihop det lite med torkad kork och korkdefekt. Tack så mycket för upplysningen :)
Håller med dig, tror också att det borde göra att korken håller.
 

Silenos

Medlem
SV: Lackomslutning på vinflaskor?

Det finns ingen magisk brytpunkt vid 20 år då korken innan det håller tätt och efter det läcker. Det händer att äldre viner korkas om, oftast vid de fall då vineriet hållit tillbaka en årgång från marknaden i ett antal år, för att sedan förse densamma med färdiglagrade viner. Men det är ganska ovanligt och i de flesta äldre buteljer sitter en mer eller mindre åtgången orginalkork. Att sätta en gräns vid tjugo år är meningslöst, en kork kan ha läckt vid fem år och en annan hållit tätt i 70. Däremot så ökar såklart risken med åldern. Du kanske har hört/sett talesättet som ungefär lyder: "det finns inga mogna stora viner, utan bara mogna stora buteljer", ju äldre vinet är desto större risk för att något gått fel.

Jag tycker nog att tjugo år är en för låg ålder för att börja noja på allvar. Många av "stora vinerna" har ju inte ens hunnit till sin peak vid den tiden. Klassad bordeaux och grand samt, högt ansedd, premier cru-bourgogne, ifrån en årgång som t.ex. 2005 är viner som säkerligen kommer att överleva sin tjugoårsdag med den äran. Att börja hetsdricka de vinerna runt 2023 av rädsla för korkförfall låter som en dålig ide.

Själv har jag en laddning äldre bourgogne på väg hem, b.la. en 57:a, några 78:eek:r och 80:eek:r. Det är såklart en chansning och jag räknar knappast med att alla flaskor ska vara drickbara. Men samtidigt så bleve jag väldigt förvånad om korkarna kollapsat på varenda en.
 

perpro

Medlem
Sv: Lackomslutning på vinflaskor?

Är det Ch d'Yquem som korkar om gratis?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Patjanga

Medlem
Sent svar men bästa sättet att öppna utan massa spill är att mjuka upp vaxet med en tändare. La upp ett klipp på youtube för längre sedan men fungerar utmärkt. Lärde mig det av en amerikansk vinproducent som envisas med hårt vax. Har sparat mig både städtid och vaxsmul i vinet. Elda på!
 

Skrutt

Medlem
Den mest spännande metoden för att motverka korkdefekt som jag har hört talas om, är att man sätter en droppe vatten på korken före användning, förvarar den under en kupa och väntar. Om det då finns bakterier på korken så kommer det att märkas och korken kan kasseras. Läste på Ridge Vineyards hemsida för en tid sedan. Vet dock inte i vilken utsträckning de tillämpar tricket.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det Ch d'Yquem som korkar om gratis?
För några decennier sedan lär många av toppslotten i Bordeaux ha korkat om gratis, om du själv släpade dit hela lådor(?) av deras flaskor och hade bokat tid.
Idag tror jag inte någon bättre Bordeaux-producent erbjuder omkorkning, p.g.a. den stora förekomsten av förfalskade viner på auktionsmarknaden. Noteringen "Recorked at château 2019" på en auktionspost skulle nämligen kunna indikera att de tagit något slags ansvar för vinets äkthet och skick, och det vill ingen göra med en enda flaska som väl lämnat slottet. Tacka Hardy Rodenstock och Rudy Kurniawan för denna utveckling...
Penfolds brukar turnera runt och arrangera omkorkningar då och då.
De verkar fortfarande göra det, se https://www.penfolds.com/events/recorking-clinics Kan dock inte påminna mig om någon annan producent som gör så.
 
SV: Lackomslutning på vinflaskor?

Det är snyggt! Behövs fler anledningar? =)

För att öppna använd korkskruv av enkelt typ, ej en med flaskomslutare eller kyparmodell. Skruva skruven genom lacken och ner i korken. Dra sedan upp korken max 50%. Nu går det enkelt att blåsa/pilla bort vaxet och du kan därefter dra upp hela korken.

Vet ej om du får godkänt på sommelierkursen men för hemmabruk är det en oslagbar metod.

Jag drar upp en liten bit, max 2 cm eller så, spolar av vaxet under kranen. Funkar varje gång, slipper man pill. Tror absolut inte det ingår i sommkursen men som sagt, funkar utmärkt

Håller med om att det ser snyggt ut
 
SV: Lackomslutning på vinflaskor?

Den vanligast anledning är säkert att det ska se fräckt ut. Lite smygsnyggt tycker jag nog att det kan vara ibland, men när man vet vilket gissel det är att få av eländet så förtas effekten något. En producent som hävdar att han gör det gör att skydda vinet är Pierre-Yves Colin-Morey (Vit bourgogne). Hur mycket vetenskap han har i ryggen vet jag dock inte.

Men ack så goda viner han gör :)
 
Toppen