Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lära damen min att dricka rödvin!

JakobS

Medlem
Jag har dragit igång ett projekt nu som borde ha startats för länge sedan.
Frugan dricker inte gärna rödvin, något som jag vill ändra på!

Jag skulle vilja ha tips på olika viner som är lättdruckna, och inte alltför kraftiga.

Fruktig Zinfandel brukar hon ibland säga att "det inte är så farligt" dock så brukar hon klaga på att de är väldigt sträva. Det är nog däråt jag lär börja, dvs fruktiga ungdomliga viner som inte är så sträva. Absolut inte söta heller.

Jag tänkte att det skulle bli en del rödvin nu i framtiden så vi kommer igång, så det bör inte vara alltför dyra flaskor. Jag brukar generellt sett handla vin som ligger på 100-150:- / flaskan.

Alla förslag mottages tacksamt, som jag sa så ska vi dricka en hel del rött nu, så det gör inget om tipsen inte träffar rätt! ;)

Edit: Mottager också gärna tips på vilka druvsorter det är jag bör inrikta mig på.
 

Mattias Schyberg

Administratör
De flesta PN-viner borde passa bra kan jag tycka. Varför inte lite enklare och fruktiga varianter från Nya Zeeland?

I övrigt så tycker jag de flesta röda från USA brukar vara ganska mjuka och snälla i den prisklass du efterfrågar. Kan också vara värt att låta henna testa enklare grenache-baserade vin från södra Rhône? Visserligen är det ofta ganska fylliga viner med en del alkohol, men mjuka är de ofta.

Chianti borde vara ett hyfsat säkert kort också...
 

Segol

Medlem
Jag har dragit igång ett projekt nu som borde ha startats för länge sedan.
Frugan dricker inte gärna rödvin, något som jag vill ändra på!

Jag skulle vilja ha tips på olika viner som är lättdruckna, och inte alltför kraftiga.

Fruktig Zinfandel brukar hon ibland säga att "det inte är så farligt" dock så brukar hon klaga på att de är väldigt sträva. Det är nog däråt jag lär börja, dvs fruktiga ungdomliga viner som inte är så sträva. Absolut inte söta heller.

Jag tänkte att det skulle bli en del rödvin nu i framtiden så vi kommer igång, så det bör inte vara alltför dyra flaskor. Jag brukar generellt sett handla vin som ligger på 100-150:- / flaskan.

Alla förslag mottages tacksamt, som jag sa så ska vi dricka en hel del rött nu, så det gör inget om tipsen inte träffar rätt! ;)

Edit: Mottager också gärna tips på vilka druvsorter det är jag bör inrikta mig på.
Är du helt säker på att du framdeles vill dela med dig av det goda? Väck inte den björn osv :)
Tipset om grenache från Rhône som @Matlen gav skulle kunna funka, det var min första tanke när jag läste frågan
 
Trådskapare
JakobS

JakobS

Medlem
Oj vad många svar, så glad jag blir!

Sitter och biter sönder naglarna nu under valvakan så det är skönt att drömma mig bort i lite kommande vinköp :)
 

gece

Man vänjer sig.
Min bättre hälft (och i viss mån jag själv) lärde sig att dricka vitt vin under ett tvådagarsbesök i Marlborough. Att prova en massa olika viner av samma färg parallellt gör att man får lättare att hitta skillnader och förstå vad man uppskattar. Om du inte tänkt jobba i lönndom kanske det kan vara en idé att försöka ta med henne på en eller två väl valda rödvinsprovningar?
 

Dovberg

Medlem
"tränade upp" min ex-fru på beaujolais nouveau. Det funkade hur bra som helst. Det räcker med några flaskor innan det är dags för något roligare.
Gjorde samma sak här faktiskt. Introducerade Moulin-A-Vent från Louis Jadot och därefter testade hon Pinot noir både från gamla och nya världen. Tog några månader. Nu dricker hon nästan allt (inte Amarone ska jag tillägga, men vem gör det?);)
 
Toppen