Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lagringsfråga

chambertin

Medlem
SV: Lagringsfråga

Jos skrev:
Drack Martin Codax ett par ggr i somras men minns inte att det var något speciellt. Drack billigare och bättre Albarino men hittar inte anteckningarna om vilka det var nu tyvärr...

Den har nog blivit lite sämre de senaste åren skulle jag tro men den lagrade jag drack var riktigt bra (tror det var en 2007:a).
 

kayaker

Cyklist
SV: Lagringsfråga

chambertin skrev:
Den har nog blivit lite sämre de senaste åren skulle jag tro men den lagrade jag drack var riktigt bra (tror det var en 2007:a).
...och jag har köpt mina i Spanien, innan Martin Codax började förekomma mer frekvent på SB.
 

Sigdarve

Medlem
Mognar champagne långsammare än ett stilla vitt vin? Läser nästan aldrig att vintageskumpa är mogen efter 10 år. Att det är barnarov att dricka så unga skumpor. Är det samma med stilla vita viner från Bourgogne tex?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mognar champagne långsammare än ett stilla vitt vin? Läser nästan aldrig att vintageskumpa är mogen efter 10 år. Att det är barnarov att dricka så unga skumpor. Är det samma med stilla vita viner från Bourgogne tex?
Bra fråga!

Ska försöka spekulera. Rent generellt är syran oerhört skarp i Champagne och behöver ofta mjukas upp. En annan viktig sak är att mycket av den komplexitet som champagne har kräver lång tid på jästen, vilket innebär många år innan vinet är ”färdigt”. Många dyrare viner gjort med champagnemetoden har således en hel del år på jästen innan degorgering. Lagringen efter buteljering är också viktig om man vill ha mognadstoner, men den utvecklingstiden är mer i paritet med många andra lagringsdugliga vinstilar.

En annan sak är att både den höga syran och kolsyran gör att champagne klarar väldigt lång lagring även efter buteljering, vilket inte är lika självklart med en vit bourgogne alla gånger.
 

gece

Man vänjer sig.
Bra fråga!

Ska försöka spekulera. Rent generellt är syran oerhört skarp i Champagne och behöver ofta mjukas upp. En annan viktig sak är att mycket av den komplexitet som champagne har kräver lång tid på jästen, vilket innebär många år innan vinet är ”färdigt”. Många dyrare viner gjort med champagnemetoden har således en hel del år på jästen innan degorgering. Lagringen efter buteljering är också viktig om man vill ha mognadstoner, men den utvecklingstiden är mer i paritet med många andra lagringsdugliga vinstilar.

En annan sak är att både den höga syran och kolsyran gör att champagne klarar väldigt lång lagring även efter buteljering, vilket inte är lika självklart med en vit bourgogne alla gånger.
Detta, och så det här att man tillsätter socker - bra konserveringsmedel :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Detta, och så det här att man tillsätter socker - bra konserveringsmedel :)
Angående just socker: Är det allmänt vedertaget att brut nature och extra brut har sämre lagringspotential med tanke på låg eller obefintlig dosage? Har själv aldrig reflekterat eller hört något specifikt om det, men håller givetvis med om att socker fungerar bra som konserveringsmedel och att det rent logiskt borde vara på det viset.
 
M

Mouton

Mognar champagne långsammare än ett stilla vitt vin? Läser nästan aldrig att vintageskumpa är mogen efter 10 år. Att det är barnarov att dricka så unga skumpor. Är det samma med stilla vita viner från Bourgogne tex?
Gällande Champagne så är det co2 som möjliggör långlevnad. Inte kvalitet på grund materialet, vore det grundläggande i Champagne, skulle det antagligen vara värdens mest kort livade vin..
 
M

Mouton

Mindre syre på grund av koldioxid i flaskan och det är säkert en del av orsaken. Druckit stilla röda viner från 40-talet från Champagne som varit väl i klass med Bourgogne så avsaknad av kvalitet är ett felaktigt antagande.
Stilla röda viner, har lite att göra med bubblande tillika vita. även jag druckigt några med välbehag, att påstå att dom var stora, eller en gång minnesvärda är en annan 5
 

Thirsty

Smygnykterist
Mindre syre på grund av koldioxid i flaskan och det är säkert en del av orsaken. Druckit stilla röda viner från 40-talet från Champagne som varit väl i klass med Bourgogne så avsaknad av kvalitet är ett felaktigt antagande.
Reagerade mer på det raljerande svaret om att allt med bubblor är lika lagringsdugliga.
 

Sigdarve

Medlem
Bra fråga!

Ska försöka spekulera. Rent generellt är syran oerhört skarp i Champagne och behöver ofta mjukas upp. En annan viktig sak är att mycket av den komplexitet som champagne har kräver lång tid på jästen, vilket innebär många år innan vinet är ”färdigt”. Många dyrare viner gjort med champagnemetoden har således en hel del år på jästen innan degorgering. Lagringen efter buteljering är också viktig om man vill ha mognadstoner, men den utvecklingstiden är mer i paritet med många andra lagringsdugliga vinstilar.

En annan sak är att både den höga syran och kolsyran gör att champagne klarar väldigt lång lagring även efter buteljering, vilket inte är lika självklart med en vit bourgogne alla gånger.
Men borde inte andra mousserande viner också må bra av lite lagring så syran mjuknar? Kan inte påminna mig, att jag läst att någon påpekat att tex. Rotari eller Ferrari behöver lagras några år. Och de flesta (alla?) mousserande viner, förutom champagne, saknar ju årgångsbeteckning. Bland andra vita viner finns det ju årgångsviner. Ett mousserande vin från ett bra år, borde väl också vinna på lång lagring?
 

Daniel A

Administratör
Ett mousserande vin från ett bra år, borde väl också vinna på lång lagring?

Beror ju på vad målet är och vilka smaker som är eftersträvansvärda. Jag hävdar att alla viner vinner på lagring, men att det ofta finns en tunnel på 10-50 år. Det kan vara ett bra vin direkt, sedan går det in i en tråkig fas, men så efter 10-50 år vaknar det till "liv" igen!
 

Adamanko

Medlem
Beror ju på vad målet är och vilka smaker som är eftersträvansvärda. Jag hävdar att alla viner vinner på lagring, men att det ofta finns en tunnel på 10-50 år. Det kan vara ett bra vin direkt, sedan går det in i en tråkig fas, men så efter 10-50 år vaknar det till "liv" igen!
Jag hoppas att inga av mina viner har en tunnel på 50 år. Men mina barnbarn skulle kanske bli glada? ;)
 

lukastollig

Pudelfantast
Beror ju på vad målet är och vilka smaker som är eftersträvansvärda. Jag hävdar att alla viner vinner på lagring, men att det ofta finns en tunnel på 10-50 år. Det kan vara ett bra vin direkt, sedan går det in i en tråkig fas, men så efter 10-50 år vaknar det till "liv" igen!

Då kan jag i alla fall vara lugn vad gäller mina port från 60-talet. Skönt!
 
M

Mouton

Då kan jag i alla fall vara lugn vad gäller mina port från 60-talet. Skönt!
Tror nog att vad @Daniel A menar är att vissa (långt från alla) viner måste få sin vila. Viner från norra Rhone är för mig ett skolboks exempel, dock inga 50 år. Men dom brukar normalt stänga ner totalt i åldern 4-10 år. Ett annat exempel är Bordeaux, ingen större mening att dricka innan dom nåt en ålder av 18-20 år. +50 är att föredra. Men precis som den gode @Daniel A skriver, så är smaken som baken. Det tråkiga med detta faktum är, med egen tilltagande ålder, inser man det hopplösa. Och ändå, tvärt emot vetskapen köper jag fortfarande årgångarna 15 & 16 från bdx. Men jag får väl som du trösta mig med att barnbarnen eller deras barn kommer dricka kungligt;) och detta var riktat till @Adamanko , inte till dig @lukastollig
 
Last edited by a moderator:

Christer J

Medlem
en intressant diskussion (om än något ålderstigen) om dosage och lagringspotential fann jag här:

https://www.guildsomm.com/4cb697f52...lySortBy=CreatedDate&ReplySortOrder=Ascending

Men lite forskning i ämnet dessvärre.

Den gode Stevenson. Älskar oxidatiiva viner. En av de största Selossefanatikerna som vandrat på denna jord (eller om det nu var tvärtom:)).

Intressant att han skriver att vinet princip kan ligga hur länge som helst innan degorgering men efter så blir i princip alla oxiderade inom 10 år. Jag håller inte med men upplever att ju längre ett vin legat på jäst, desto känsligare blir det efter deg. Vilket iofs man oftast ser på äldre viner, de är känsligare för syre. Upplever exempelvis att vid provning av GA och RD med lite ålder den första oftast som det bättre vinet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men borde inte andra mousserande viner också må bra av lite lagring så syran mjuknar? Kan inte påminna mig, att jag läst att någon påpekat att tex. Rotari eller Ferrari behöver lagras några år. Och de flesta (alla?) mousserande viner, förutom champagne, saknar ju årgångsbeteckning. Bland andra vita viner finns det ju årgångsviner. Ett mousserande vin från ett bra år, borde väl också vinna på lång lagring?
Självklart finns det många mousserande viner från flertalet platser på jorden som klarar lång lagring, men det är få mousserande viner som har lika svala förutsättningar som i Champagne å andra sidan (naturligt hög syra). Håller med om att det sällan pratas om lagringspotentialen på mousserande vin som inte kommer från Champagne, men jag upplever att detsamma även gäller vita och röda med mindre klassiska ursprung. Det är nog helt enkelt relativt få viner av det slaget som hamnar i folks källare för långlagring, dessutom är det väldigt dyrt att göra lagringsdugliga viner, vilket innebär att det ofta är en dålig affär om man inte kan få betalt på liknade vis som de med "varumärket" champagne (eller andra klassiska regioner) i ryggen.
 
Toppen