Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Långsökt & Hopplöst - Bubbel till Vilt?

matage

Medlem
Så var det dags för herrmiddag igen och eftersom jobbet tagit överhanden ett tag får det bli ett något enklare upplägg där jag funderar på att köra norrlandstema med Souvas/Renskav med kantareller serverat med rårörda lingon och tryffelpotatis och till varmrätt.

Överlag så blir det nog en relativt smakrik syd-rhonare till detta men så har vi avfällingen i sällskapet som knappt dricker rött eller öl utan föredrar bubbel...

Så - även om jag vet att det inte är nån klockren kombo på nåt plan - jag ser nog till att han får nåt drickbart också. Frågan är bara vad?
I min hjärna känns vilt och skumpa som en anomali men vafan - hit me with your bästa ideer!
Det ska också sägas att det dessvärre inte är finlir i dryckesvalen som är grundkriteriet.

Nåt kraftigt och pinotdrivet tänker jag mig funkar minst dåligt, eller ska man helt enkelt ge upp på förhand?
 

Vino fino

Medlem
Nåt kraftigt och pinotdrivet tänker jag mig funkar minst dåligt, eller ska man helt enkelt ge upp på förhand?
Sparkling Shiraz borde fungera alldeles fantastiskt och dessutom chocka vederbörande med sin kvalitet, men tyvärr har Monopolet glömt denna delikatess liksom så många andra.

Om du har ett par veckor på dig och hinner få levererat från utomsocknes så rekommenderar jag å det varmaste Seppelt, särskilt Show. Några av de finaste mousserande viner jag druckit, även om de är röda. Det lär kunna matcha både renen och lingonen. Och jag tycker du ska reservera ett eller par glas åt dig själv.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Nja... Asså, det här är ju absolut ingen omöjlig ekvation.
Men det beror ju lite på vad du gör och hur du gör det. En snabbhalstrad suovas i muurika är ju väldigt långt ifrån en gräddig gryta på skavd stek. Suovas har jag aldrig testat med bubbel, men det känns spontant som att röken kan bli ett problem.
Kör du däremot en mildare variant på ex stek eller bog som skavs ner och får lite grädde mm så tror jag absolut att en skumpa med lite stake och karaktär kan vara med i matchen.
Lingonen, rårörda och syrliga eller söt sylt? Kantarellerna, hur tänkte du hantera dem? Osv...

Kör för fan, och ännu hellre kör du skumpa till hela sällskapet!! Ingen minns en fegis, men alla minns han som körde champagneprovning till renkött.

Själv ska jag äta gorpi i morgon. Troligen kokkaffe till det. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5069065
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Tja det kan helt klart bli intressant - om inte annat kanske jag lär mig nåt :)

Det blir klassisk "skav" som huvudingrediens men jag har en bit rökt souvas som kanske skulle uppgå till 15-20% av köttmängden som jag tänkte passa på att använda.
Annars är blir det min bastardiserade variant på skav - mycket grädde, lite lök, en skvätt portvin, massa kantareller och en touch grönmögelost. Lingon tinas och rörs ihop med minimal mängd socker för att ge ett bett och balans till gräddigheten.

Sen klurar jag på att testa glass med getost med hjortron.. kan bli hur fel som helst :)
 
Toppen