Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava augusti 2021 - Anselmo Mendes Parcela Única Alvarinho 2018 (51369)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)? Den här omröstningen avslutas 16 september

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    27
  • Poll closed .

mackan92

Medlem
2018 Parcela Única Anselmo Mendes

Som omnämnts tidigare i tråden är jag ganska obevandrad med just Alvarinho där det jag vin druckit ett par gånger är nog vad jag tror hans instegsvin? Alvarinho Contacto som är populärt vin till billigare peng i andra grupper på bla Facebook.
Karaktären jag upplever är väldigt syradrivet vin där en hel del frukt gömmer sig bakom syran i detta fall känner jag lime, ananas och en del känsla av salt-stänk.

Sambon hittade faten ganska snabbt men tycker den känns integrerats snyggt . Finishen känns relativt lång men jag saknar en komplexitet i vinet, känns relativt enkelt i stilen för att vara dennes premium-vin samt för denna peng.

88-89p med potential tror jag med lagring i några år på 91p.
 
Last edited:
Trådskapare
Henrik_L

Henrik_L

Medlem
Dags att prova!
N: Relativt återhållsam näsa med inslag av tropisk frukt persika och ananas. I bakgrunden finns ett svagt spår av vanilj.
M: Vinet är relativt fylligt, utan att vara klumpigt. Syran är närvarande och nästan lite spritsig, men inte lika påtagligt spritsig som i "enklare" alvarinho (med mindre fatlagring?).
Hittar mogna päron, citrus, persika och en viss kryddighet, som avslutas med en lätt beska i den relativt långa rena eftersmaken. Faten är inte särskilt framträdande, men upplever att de kapslar in vinet fint och bidrar till att vinet känns välbalanserat. Kvalitén är hög, även om jag tror att några års flasklagring skulle öka komplexiteten och höja upplevelsenivån ytterligare.
88p idag
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Spanien mot Portugal, Blend med Treixadura mot ren Albariño:
escolma parcela unico.jpg

2015 Luis A. Rodriguez Vazquez Ribeiro Viña de Martin Escolma: doft med vanilj, krut, äppelmos, blöt halm och apelsinjuice. I smaken finns gula äpplen, kanel, apelsin- och pomeransskal, pekannöt, honung, mjölk och stendamm. Koncentrerad frukt, en ytterst lätt, men snygg oxidationston, varsamma, men tydliga fat, bra syra och en fin beska i avslutet. Fett och oljigt. Moget, elegant och mycket charmigt. Skulle nog kunna bluffa sig in som Bourgogne. 91p
2018 Anselmo Mendes Alvarinho Parcela Única: Doft av stendamm, blöta lovikavantar, grönt gräs och gröna äpplen. Smak av tvål, gröna äpplen, banan, pomerans, apelsin, ylle, och massor av sten. Bra koncentration i frukten, blommigt och tvåligt, men syran känns medioker, eller kanske inte i balans? Mycket mineral, såpa och en del beska i avslutet. Det finns en hel del likheter med Escolma, men på alla punkter kommer det här vinet hopplöst på efterkälken. Tre år till skull kanske göra det bättre, men jag är tveksam till att det kan nå Escolmas nivå. Bättre med mat än utan, men prislappen känns ändå omotiverad. 87-88p
 
Last edited:

erhel

Medlem
Jag verkar tyvärr ha blivit utan flaska, min order makulerades. Kul att ta del av era noter ändå, då kan man alltid föreställa sig hur det hade smakat! :)
 

Mats

Gone todash....
Dracks för 3 veckor sedan och har givetvis inga anteckningar kvar men gav inget bestående intryck annat än ca 84 p och att den hade doft med lite ek, piggelin och något lite bränt (bränd piggelin?) och smaken ungefär samma med lite annan frukt till och lite för låg syra. Dracks allt från kylskåpskall till rt och under flera timmar och igen nästa kväll efter att ha stått under kork i kylen. Totalt sett inget fel på det men lite trist och intetsägande.
 
Sent på bollen den här gången.
Doften är lite återhållsam och vinet behöver en tid i glaset för att bjuda upp. Vi får då gröna äpplen, lime, omoget päron samt en god portion dammig grusväg. Till slut smyger det fram aningens, aningens tropisk frukt.
I gommen är det lite tydligare smaker och en sprittande glädje som infinner sig. Vi kan notera gula äpplen, en touch av omoget päron, lite svårbestämda citrustoner, persika, aningens mango, steniga mineraler samt aningens örter. Trevlig syra. Viss smörighet i strukturen. Medellång eftersmak med lite grapefrukt på sluttampen.
Ett helt OK vin. Jag brukar gilla viner på druvan Alvarinho. Oftast har det varit de lite enklare varianterna jag druckit. Min favorit bland de mer prestigefyllda är Sesenta e nove. Fast då är vi på den Spanska sidan. Dit har Parcela Única en bit.
Med tanke på prislappen så var mina förväntningar ganska så höga. Roligt att ha provat, men något återköp blir det inte. (88-89p)
 
Toppen