Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava Augusti: Luigi Maffini Kràtos Fiano, 2021

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    12

lukastollig

Pudelfantast
Vitt italiensk dricks det antagligen för lite av chez moi. Delvis på grund av att jag har rätt dålig koll på vad som finns och vad man kan/bör förvänta sig, delvis på att jag har fyllt källaren med franska viner och behöver dricka upp dem. Tidigare erfarenheter har överlag varit positiva, det är sällan dåliga viner, men har ändå fallit inom kategorin "trevligt men inte värt att leta efter". Fiano tror jag aldrig jag druckit innan dock, spännande!

2021 Luigi Maffini Kràtos Fiano bjuder på en rätt trevlig doft av citron, päron, cantaloupemelon och lite gröna örter. Också en hint av vanilj och lammull. I munnen lent och mjukt med mer vanilj och glycerol än förväntat. Syran finns men kunde för mina preferenser varit ett snäpp högre, eller åtminstone mer definierad. Frukten är fin, gulaktig med mer melon, citron och mogna päron. Avslutet stramar upp lite bättre och har bra längd. Inget fel alls på detta, faktiskt riktigt bra och klart värt sin peng. Lättdrucket och användbart till mycket i matväg. För mig saknas ändå lite detaljer och skärpa för att det verkligen ska sjunga. Men 88 poäng är det värt, kanske lite till med god vilja.

Dracks för övrigt tillsammans med 2014 Domaine Valette Macon-Chaintre VV, som var lysande som vanligt.
 
Last edited:
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Månadens vin, med "årets druva" som referens:
kratos drouhin.jpg

Vad väljer man som referens till en Fiano? Inte lätt, men en Aligoté kanske inte blir fel? I Systembolagets fasta sortiment finns det, typ en, så valet blir inte svårt:
2020 Joseph Drouhin Bourgogne-Aligoté: Doft av melon, päron, apelsin och pomerans. Smaken påminner rätt mycket om doften: aprikos, päron, apelsin, melon, pomerans, smör och ett spår av vanilj. Bra syra, fin frukt och klart bättre än väntat. I den här prisklassen är det nog ett bättre val än många chardonnayer från Bourgogne. Aligoté är inte bara för att göra Kir på. Till toast Skagen funkade det ganska illa: smaken kändes ganska fadd. Säkrast att dricka utan mat. 87p
2021 Luigi Maffini Kratos:
doft av citrus, halm och snäckskal. I smaken finns bokna äpplen, halm, sten, snäckskal, järnfilspån och torrt gräs. Sval frukt, ännu mer syra än Drouhin, fräscht och balanserat. Mer matvänligt, i alla fall till Skagen, än Aligotén. Utan mat är det jämnare, men det här är kanske aningen bättre? 88+

 

Mats

Gone todash....
Dracks i helgen tillsammans med Megyer, en furmint som inte har något med en fiano att göra men råkade bli så. Båda dracks utan mat.

Månadsvinet helt korrekt, balanserat och välgjort men ger samtidigt en lite tråkig allmän generisk vitvinskänsla, inget speciellt som sticker ut. Citrus och fräscha frukter i doften och smaken kommer lite bokna äpplen och annat till. Syran helt ok men kunde ha varit lite högre eller stramare, var lite för "bred" om det går att förstå. Hade kanske varit bättre med någon passande mat till men nu kommer det inte upp i "Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter". Furminten var godare, bredare smakprofil, lite lagom med ek och mycket mer i min smak. Inte lika bra som förra helgens furmint (Bomboly) men bägge dessa ger sug efter mer torr furmint.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Dracks i helgen tillsammans med Megyer, en furmint som inte har något med en fiano att göra men råkade bli så. Båda dracks utan mat.

Månadsvinet helt korrekt, balanserat och välgjort men ger samtidigt en lite tråkig allmän generisk vitvinskänsla, inget speciellt som sticker ut. Citrus och fräscha frukter i doften och smaken kommer lite bokna äpplen och annat till. Syran helt ok men kunde ha varit lite högre eller stramare, var lite för "bred" om det går att förstå. Hade kanske varit bättre med någon passande mat till men nu kommer det inte upp i "Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter". Furminten var godare, bredare smakprofil, lite lagom med ek och mycket mer i min smak. Inte lika bra som förra helgens furmint (Bomboly) men bägge dessa ger sug efter mer torr furmint.
Texten som beskriver poängen är inte helt konsistent med hur vi använder den numeriska skalan. Är inte "Klassiskt, ett stort vin" och "Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil" mer eller mindre synonymt? "Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter" beskriver väl snarare hur vi idag använder intervallet 90-94?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Första grekiska vinet mig veterligen. Närmaste jag kommit tidiagre är italiensk greco.

Mandelkubb och lite päron, efter luft kommer krusbär, vinbär och är det inte lite kattpiss... rätt stram smak med tydlig mineralisk muntextur och bra syra. Påminner om en korsning av spritsig torr riesling och en chablis. Tänker ståltank och kalkmark.

Totalt påminner vinet för mycket om SB för att jag ska vara nöjd men sista slatten drar mot vit bdx och det är ju j@kligt gott.

I den krispigare skolan så inget jag köper igen personligen men ett vin med kvaliteter. 88 p.
 

The Wall

Medlem
2021 Luigi Maffini Kràtos

Direkt från kylen och rakt ner i Gabriel StandArt; initialt lite tropisk frukt som till slut kan trattas ner till diskreta toner av mango och vattenmelon samt en tydlig ton av citrus. I munnen då? Jo tack, syrlig, men kort upplevelse med lite beska och viss (vit-)pepprighet, dock inte på grüner veltliner-nivå. Trevliga citrustoner.

Vinet väger in på 13,5% alkohol och det känns kanske mer av en lätt kryddig törstsläckare än ett elegant ackompanjemang till kvällens smakrika mat (ugnsstekt torskfilé med råriven zucchini och Myllymäkis dressing med olivolja, citron, riven vitlök, parmesan och kapris). Dock, kvaliteten känns hög och vinet kan knappast avfärdas som enkelt. Återbesök? Tja, jag beställde två flaskor så det lär ju hända.

Efter att ha druckit vinet till maten, finns det anledning att ändra uppfattning? Jag befarade på förhand att vinet kanske skulle ha lite svårt att hantera den rivna vitlöken i dressingen, men det gick till min förvåning galant och vinet passade faktiskt riktigt bra, även om vi inte kunde begripa varför. Normalt sett brukar vi para ihop maten med chenin blanc från Sydafrika, vilket vi har tyckt fungerat utmärkt. Nåväl, vid närmare eftertanke skulle jag ha beställt flera flaskor Kràtos helt klart.

Maffini_01.jpg
Maffini_02.jpg

En Maffini framsida och en lite mer informativ baksida.
 
Toppen