Låt oss dela en pava - December 2019 - Fernando de Castilla - Amontillado Antique (92259)

Diskussion i 'Vin' startad av Michael_M0!, 30 november 2019.

?

Hur bra var månadens pava?

1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin

2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

4. 80-84 Bra, ett välgjort vin

5. 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

6. 50-74 Kan inte rekommenderas

7. Deltar inte, men vill se omröstningen!

Resultat är endast synlig efter lagd röst.
  1. Michael_M0!

Michael_M0! Medlem

Jag är väldigt glad av att ha fått stafett-pinnen den här gången, utav @Sebran :). Tack för det!

Jag tänkte välja något som ligger mig varmt om hjärtat när det kommer till dryck,
    och det är starkvin från Jerez, alltså - Sherry.

Sherry är en typ av starkvin som produceras i Andalusien, där vinerna täcker
    hela skalan från knastertorra till jättesöta. Det är en av mina absoluta favoritviner, och något jag
    gärna pushar lite extra för, då jag tycker att de är så otroligt underskattade.

Vinet - Fernando de Castilla - Amontillado Antique (92259):
    Det här är ett sherry-vin av typen Amontillado, gjort 100% på druvan Palomino fino.
    Amontillado-viner är mörkare än en fino, men ljusare än en oloroso och brukar vara torra till smaken.
    Vill påminna redan nu - Drick detta VÄL KYLT!
    Priset ligger på 319 Kr, och det finns just nu 60 viner i webb-lagret, så det bör inte vara några problem.

Producenten:
    Fernando de Castilla skapades 1972, och tillverkar både vin och brandy i Jerez.
    Producentens hemsida: http://fernandodecastilla.es

På systembolaget: https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/amontillado-antique-9225902

Då kör vi!

thunberg, Sebran, Mats och 4 andra gillar detta.
  2. LarsW

LarsW Medlem

:kyss: Sherry!

Jag är med!

Sebran, Mattias Schyberg och Michael_M0! gillar detta.
  3. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Lustigt nog plockade jag upp en flaska i ganska precis samma ögonblick som tråden skapades. Köpte dock för framtiden och inte för att dricka i helgen, men nu fick jag anledning att korka upp i veckan som kommer åtminstone. Tråd klistrad! :)

4. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Först ut! Allt är som vanligt med andra ord och dessutom är det sherry det gäller, vilket jag applåderar! :)

0C21E2AE-2736-454C-B1FD-C5123B70C8CD.jpeg

Tonkaböna, bränt socker, russin, hasselnöt, bittermandel och vanilj. Lång, knastertorr och intensiv smak med järn, hav och halsfluss i eftersmaken. Riktigt bra sherry, men med lite väl mycket oloroso-känsla för att vara en amontillado. Saknar lite fräschör, nötighet och ”kemisk oxidation” som utmärker florkyssta viner. Mycket väl godkänt oavsett, men är aningen mer förtjust i exempelvis Tio Diego, i sin mer florosande och eleganta tappning, som nog fortfarande finns kvar på en del bolag i landet. (91p)

Michael_M0!, Crist(al)ian 77, gece och 2 andra gillar detta.
  5. Michael_M0!

Michael_M0! Medlem

Kul! Ska hämta ut min flaska på måndag, ser fram emot det.
    Tack så mycket för noterna - Det låter som bra Sherry :)

Mattias Schyberg gillar detta.
  6. LarsW

LarsW Medlem

Började på min flaska för en vecka sedan.
    Noter kommer men kan hinta att det blir utveckling med lite tid...

Michael_M0! gillar detta.
  7. Michael_M0!

Michael_M0! Medlem

Kan tipsa om att kombinera Amontillado-viner med vindruvor och ost. Sjukt gott.

8. Mats

Mats Gone todash....

När det vankas oprovad sherry för en sherry wanker som en själv måste den ju provas. Jämför med några andra för säkerhets skull. Som @LarsW klokt säger kommer slutgiltigt betyg senare för en amontillado kan utvecklas en hel del på några veckor.
    A9474380-9A2A-4F1B-A895-043933436A64.jpeg

På sätt och vis den roligaste sherryn jag provat men samtidigt lite tråkig.

Det som för mig gör den så rolig är att den på sätt och vis är så vinlik med toner i både lukt och smak av både Bordeaux och syrah med mycket ek. Med oxidationen blir det nästan som en röd variant av vin jaune.

Det som gör den lite tråkig är att den känns lite vattnig och utspädd. Har en härlig eftersmak med rostad bröd men den kunde ha varit lite intensivare.

Redan nyöppnad över 90 p och ska bli spännande hur högt den når med lite tid öppnad i kylskåpet. Slår Tio Diego med lätthet (ytterst tråkig utan brödig eftersmak) men får idag spö av en nyöppnad Equipo Navazos.

Last edited: 7 december 2019 kl 17:29
  9. Michael_M0!

Michael_M0! Medlem

Hämtade hem min flaska idag och öppnade den.
    Kommer att pröva den om någon vecka igen.

Tycker denna är väldigt god, även om jag har druckit godare av samma stil.
    Ska bli spännande att följa utvecklingen i flaskan under någon vecka.

Färg: Gyllene, går mot bärnstensfärgad.
    Doft: Champinjoner, trä-lack, russin. Kola. Sjukt fin doft.
    Smak: Speciell smak. Den skiljer sig från doften - Smaken är i princip helt torr, med lång finish.
    Smak av Svamp och Nötighet. En viss beska. Väldigt lång finish - Ovanligt lång finish.
    Denna kan nog bli bra, som ni säger, att plocka fram om någon vecka. Spännande.

IMG_5826.JPG

Mattias Schyberg gillar detta.

Dela sidan