Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava finewine - November 2021 Cristal 2013

Hur bra var månadens finewine?

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 0 0,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfe

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    18
  • Poll closed .

buteljen

Medlem
Letade fram mina flaskor idag! Hämtar 13 imorgon och dessutom blir det även en 2000 :).
Vi provar på torsdag!!! Can't wait :)
IMG_6154.jpg
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Ljust gyllene i glaset. På näsan är det lite grillad citron, grapefrukt och mandel och lite blommor som jag inte vet namnet på.
I munnen är det som doften lovade. Hög, kompakt syra som känns dyr. Inte lika fullt blås som 12an men inte desto mindre imponerande. Finns massor med frukt men den är hårt komprimerad och kommer gissningsvis bjuda mer och mer med tiden. Krämig mousse som i kombination med den kompakta syran gör den njutbar även om man fattar att det här kommer bli magiskt med ålder.
Men å andra sidan är den väldigt häftig nu med strukturen, laserfokuserade syran och frukten vilket såklart inte kommer finnas då.
 

buteljen

Medlem
Glas 1 (2013) hade redan från början fruktiga inslag i doften som efterhand ökade och på slutet gjorde det att den utmärkte sig jmfrt med de andra i flighten. Där fanns gula äpplen, vit persika, citrus, någon kände honung. De andra tre hade initialt mer krut/rök i doften än så mycket frukt. I smaken var det citrus, citrus, citrus och superhög syra. Bra finish. Gissade 13 på denna pga den var rätt generöst fruktig (vilket 13 skall vara?) i doften, men kändes väldigt ung i smaken med enbart citrus och skarp syra.
Dag 2 Ungefär samma som gårdagen. Mer frukt i doften och väldigt hög syra i smaken.
Här är resten av flighten beskriven - https://www.finewines.se/threads/ch...-som-vanligt-skumpa.3673/page-290#post-184564
 

Daniel A

Administratör
Även jag var med på ovanstående provning.
(Dracks halvblint tillsammans med 12, 09, 08, 00.)
Initialt väldigt fruktig doft. Variation på citron: grillad citron, citronpaj och bara citron. Efter ett tag även aprikos, päron och citrus överlag. I munnen var den fruktig med ordentligt dominerande citruskaraktär. Men det är inte det där svårsmälta citronvattnet som andra unga prestiger kan bjuda på, utan det är en ganska behaglig smak. Hög och vass syra. Riktigt bra längd. Snålpoäng på 92++p.
Gissningsmässigt hade jag två alternativ på den här. Jag tänkte att det var antingen 2009 eller 2013; givetvis valde jag fel. Resonemanget för 13 var fruktigheten, den höga syran och den ljusa färgen (svårt att skilja dem åt, men tyckte nog att den här var ljusast av alla). Resonemanget för 09 var den generösa frukten och att den kändes förhållandevis öppen och eftersom t.ex. Vilmart lyckats med syran i sin 2009a tänkte jag att Cristal kunde fixa det också. :D
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Mycket entusiasm i början av tråden men bara två öppnade flaskor. Hoppas på fler noter!
Mycket var kanske att ta i men saknas väl två noter i alla fall…? Du kanske ska öppna en också!? :)
 

jrick

Medlem
Mycket var kanske att ta i men saknas väl två noter i alla fall…? Du kanske ska öppna en också!? :)
Mycket kanske var att ta i men några noter saknas. Jag kommer inte öppna någon av den enkla anledningen att jag inte har någon och inte tänkt köpa någon, men jag gillar att läsa vad andra tycker :)
 
Toppen