Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava i juli 2021 - Reyneke Cornerstone 2017 (73639)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • *Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.
OK, då var det dags för mig att komma med en pava att testa i juli. Det är ont om flaskor, (fanns 18 kvar igår när jag hörde mig för), så skynda att beställa om ni vill hinna testa. Reyneke kom jag för första gången i kontakt med för en vecka sedan när jag hittade ett par flaskor 2014 Reyneke Reserve Red i källaren och blev riktigt imponerad. Jag dricker mest viner från klassiska distrikt och här fann jag en ren och snygg Syrah från SAF som påminner om norra rhone men med en egen personlighet. Mycket angenäm och resultatet blev såklart att scanna bolaget på vad mer som går att finna. Månadens vin blir således Reyneke Cornerstone 2017 som är en biodynamisk Bourdeauxblend från Stellenbosch av 54% Cab, 32% Cab Franc och 14% Merlot. Alkoholhalten är 14% och priset för en pava är 199kr vilket ligger riktigt bra till i ett internationellt perspektiv och det finns som sagt få flaskor kvar. Leverantören sa att årg 2018 kommer någon gång i augusti. Övrig info knycker jag från Reyneke's hemsida om ni ursäktar. Skål!

In The Cellar

An intense sorting process of bunch & berry selection ensures that only the best fruit end up in the Nomblot concrete fermentation tanks. The wine matures for 18 months in French oak barrels, of which 30% are new and 70% second and third-fill barriques.

Additional Information
The Cornerstone has always been an important wine within the Reyneke range, with the proceeds of this wine helping farm workers and their families with education, housing and retirement annuities. At Reyneke we believe that the workers are the cornerstone of the business, which is an integral part of the holistic and biodynamic principles, that Reyneke follows.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Beställt! Älskar Reyneke och det var längesen jag provade Cornerstone.

Kan passa på att rekommendera även Reyneke Reserve White som finns i tillfälligt sortiment just nu. En grym sauvignon blanc med lätta fat och nästan burgundisk karaktär under de återhållna fläderångorna (vandrar tryggt mellan Loire, Bordeaux och Borgogne) . Riktigt bra vin!
 
Trådskapare
F
Beställt! Älskar Reyneke och det var längesen jag provade Cornerstone.

Kan passa på att rekommendera även Reyneke Reserve White som finns i tillfälligt sortiment just nu. En grym sauvignon blanc med lätta fat och nästan burgundisk karaktär under de återhållna fläderångorna (vandrar tryggt mellan Loire, Bordeaux och Borgogne) . Riktigt bra vin!

Beställde den också samt Reserve Cab som kanske är lite för för månadens vin :)
 

stevie22002

Medlem
Fr.o.m. nästa vecka är jag redo för vinövningar. Träffade @chambertin idag och han lät väldigt vinsugen med.:D
Det blir en liten tapper grupp som får utvärdera med andra ord. Vinnördar brukar dock vara frikostiga med att dela med sig av sina flaskor. Min dörr är sällan stängd! :)
Det är det som är det underbara med (oss) vinnördar…snålhet är inte en av de starkaste egenskaperna. Skål för det! :)
 
Trådskapare
F
Jag beställde som sagt i söndags själv. Ringde importören på mån em och då hade man 18 fl. Nu fick jag sms att dom är slut hos leverantören. Dvs. Inga flaskor för mig heller trots att det skulle finnas 18st...
 

Gredos

Medlem
Kan ta lite extra tid eller bli många kundorder som blir makulerade så distributörer inte hinner med att plocka alla beställningar till Systembolaget.
Vet många butiker som inte får hem några varor..
 
Toppen