Låt oss dela en pava i juli 2021 - Reyneke Cornerstone 2017 (73639)

Diskussion i 'Vin' startad av Fredrik Markström, 13 juli 2021.

?

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)?

1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin

2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

4. 80-84 Bra, ett välgjort vin

5. 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

6. 50-74 Kan inte rekommenderas

7. *Deltar inte, men vill se omröstningen!

Resultat är endast synlig efter lagd röst.
  1. OK, då var det dags för mig att komma med en pava att testa i juli. Det är ont om flaskor, (fanns 18 kvar igår när jag hörde mig för), så skynda att beställa om ni vill hinna testa. Reyneke kom jag för första gången i kontakt med för en vecka sedan när jag hittade ett par flaskor 2014 Reyneke Reserve Red i källaren och blev riktigt imponerad. Jag dricker mest viner från klassiska distrikt och här fann jag en ren och snygg Syrah från SAF som påminner om norra rhone men med en egen personlighet. Mycket angenäm och resultatet blev såklart att scanna bolaget på vad mer som går att finna. Månadens vin blir således Reyneke Cornerstone 2017 som är en biodynamisk Bourdeauxblend från Stellenbosch av 54% Cab, 32% Cab Franc och 14% Merlot. Alkoholhalten är 14% och priset för en pava är 199kr vilket ligger riktigt bra till i ett internationellt perspektiv och det finns som sagt få flaskor kvar. Leverantören sa att årg 2018 kommer någon gång i augusti. Övrig info knycker jag från Reyneke's hemsida om ni ursäktar. Skål!

In The Cellar

An intense sorting process of bunch & berry selection ensures that only the best fruit end up in the Nomblot concrete fermentation tanks. The wine matures for 18 months in French oak barrels, of which 30% are new and 70% second and third-fill barriques.

Additional Information
    The Cornerstone has always been an important wine within the Reyneke range, with the proceeds of this wine helping farm workers and their families with education, housing and retirement annuities. At Reyneke we believe that the workers are the cornerstone of the business, which is an integral part of the holistic and biodynamic principles, that Reyneke follows.

Jos, thunberg, Daniel A och 1 annan gillar detta.
  2. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Beställt! Älskar Reyneke och det var längesen jag provade Cornerstone.

Kan passa på att rekommendera även Reyneke Reserve White som finns i tillfälligt sortiment just nu. En grym sauvignon blanc med lätta fat och nästan burgundisk karaktär under de återhållna fläderångorna (vandrar tryggt mellan Loire, Bordeaux och Borgogne) . Riktigt bra vin!

3. Borjes_bubblor

Borjes_bubblor Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor

4. Beställde den också samt Reserve Cab som kanske är lite för för månadens vin :)

matage och Mattias Schyberg gillar detta.
  5. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Gillar Reyneke men jag har aldrig testat Cornerstone. Beställt!

6. Mattias Schyberg

Beställde 2 av cabben jag också. Vill minnas att det var riktigt bra grejer. Man kan dock undra om man verkligen får -13…

Fredrik Markström gillar detta.
  7. mackan92

mackan92 Medlem

Tydligen slut nu. Beställde vid 12:55 idag men fick precis mess om att det var slut i lager.

8. Mattias Schyberg

Det blir en liten tapper grupp som får utvärdera med andra ord. Vinnördar brukar dock vara frikostiga med att dela med sig av sina flaskor. Min dörr är sällan stängd! :)

Jos, Fredrik Markström och mackan92 gillar detta.
  9. Patrik Sellin

Patrik Sellin fd Innertällmo Bryggeri

Samma här - 18 flaskor räcker tydligen inte långt :(

10. stevie22002

stevie22002 Medlem

Fan då, tänkte precis slå till….men, men…nästa gång ;)

11. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape Moderator

Fr.o.m. nästa vecka är jag redo för vinövningar. Träffade @chambertin idag och han lät väldigt vinsugen med.:D

Jos, mackan92 och Mattias Schyberg gillar detta.
  12. stevie22002

stevie22002 Medlem

Det är det som är det underbara med (oss) vinnördar…snålhet är inte en av de starkaste egenskaperna. Skål för det! :)

13. Jag beställde 3fl i helgen och om någon bor nära uppsala kan jag langa 2fl vidare eller bjuda på ett glas!

OdeVin och Mattias Schyberg gillar detta.
  14. mackan92

mackan92 Medlem

Bor i Sundbyberg, Stockholm hade ju varit kul ifall det gick att ordna!

15. Har jag vägarna förbi så. Trist att det skulle ta slut så snabbt... 2018 kommer dock inom kort.

mackan92 gillar detta.
  16. Jag beställde som sagt i söndags själv. Ringde importören på mån em och då hade man 18 fl. Nu fick jag sms att dom är slut hos leverantören. Dvs. Inga flaskor för mig heller trots att det skulle finnas 18st...

17. Mattias Schyberg

Kanske borde vi byta vin till Reyneke Reserve White som det lär finnas gott om och är minst lika intressant?

Fredrik Markström och Daniel Stam gillar detta.
  18. Patrik Sellin

Patrik Sellin fd Innertällmo Bryggeri

Gärna!

19. Gredos

Gredos Medlem

Kan ta lite extra tid eller bli många kundorder som blir makulerade så distributörer inte hinner med att plocka alla beställningar till Systembolaget.
    Vet många butiker som inte får hem några varor..

20. Mattias Schyberg

Jag ordnar med en alternativ tråd för det vita.

Fredrik Markström och Patrik Sellin gillar detta.

Dela sidan