Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava - Januari 2020 - Brunelli Campo del Maestro (74045)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 2 5,7%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 3 8,6%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 4 11,4%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 1 2,9%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 1 2,9%
  • Deltar ej men vill se omröstningen!

    Votes: 24 68,6%

  • Total voters
    35
  • Poll closed .

Jesper L

Medlem
Första gången jag får välja månadens pava, tack @Michael_M0!.

Ett nytt årtionde börjar och jag vill testa mer italienska viner så då föll valet på Brunelli Campo del Maestro (74045).
Vinet finns i 190 butiker så förhoppningsvis finns det några kronor kvar i plånböckerna efter julen så några vill vara med och testa.

Nuvarande årgång på SB är från 2016 och årgången har hyllats så nu var det dags att slå till.
Enligt producenten består denna årgång av 9 olika druvor fördelade på följande vis:
50% Corvina, 10% Oseleta, 10% Rondinella, 5% Negrara, 5% Corvinone, 5% Croatina, 5% Forselina, 5% Sangiovese, 5% Cabernet Franc.

Druvorna odlas på vinfältet "Campo Inferi" som är beläget 220 meter över havet. Druvorna skördas för hand och därefter följer en fyra månaders lång appassimento där druvorna förlorar 40% av sin vikt. Vinet får sedan mogna 20 månader på fransk barrique (225 liters ekfat) och därefter ytterligare minst 4 månaders flasklagring.

Producenten rekommenderar att man dricker vinet tillsammans med lagrade ostar eller en mustig gryta.

Producentens hemsida: https://www.brunelliwine.com/en/our-wines/wines/campo-del-maestro/
Länk till Systembolaget: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/brunelli-7404501
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
la grola brunelli.jpg

Månadens vin med ett annat verona-vin från standardsortimentet som referens:
2015 Allegrini La Grola Veronese IGT: Doft av lavendel, svarta vinbär, mörka körsbär, basilika, svartpeppar och alkohol. I smaken hittar vi blåbär, mörk choklad, gummi, mörka körsbär, färsk basilika och bläck. Bra tryck i frukten, men en hel del alkohol i avslutet. Dock inte alls oävet i sin prisklass. 87p
2016 Brunelli Campo del Maestro Verona Veneto IGT: Doft av mandelmassa, russin, gummi, varm asfalt, inlagda körsbär och alkohol. Smak av kaffe, te, vanilj, rosor, maraschinokörsbär och framförallt marsipan. 8 g socker enligt uppgift, men smakar som 80 g. Gamla Parador på steroider. Sött som tusan, med en bitter florsockersmak i avslutet. Finns säkert en en målgrupp för den typen av viner, men jag tillhör inte den (och inte @Carinasomm heller) Kan det vara årets sämsta vin vin (som jag har betalat för) redan nu? 73p
 
Trådskapare
Jesper L

Jesper L

Medlem
Brunelli Campo del Maestro Verona

Vid första sniffen är det körsbär, nougat och ek-toner.
Tanninerna är lugna och vinet upplevs som lent med smak av skånerost kaffe, hintar av vanilj och en ganska kraftig körbärston.

Drack vinet tillsammans med kycklingburgare vilket passade fint.

Sockerhalten är närvarande men absolut inget som stör och jag upplever inte vinet som supersött.

Trevligt vin!
 
Campo del Maestro är ett ganska så nytt vin i Brunellis portfölj. Första årgången var 2014 och lanserades på våren 2017.
Det klassas inte som en Amarone pga druvblandningen (för hög andel andra druvor än Corvina och Rondinella) annars är allt annat uppfyllt. Precis som Amarone kräver Campo del Maestro rejäl luftning. En timma på karaff gav jag den.
Jag har besökt vingården varje år sedan 2014. Jag har även bott på vingården ett par gånger. Brunelli är en av mina favoritproducenter i Valpolicella. Deras Amarone Riserva Campo del Titari håller jag som en av de bästa Amarone.
Den som inte är förtjust i amaroneviner tror jag inte heller kommer att gilla CdM, medan de amronepositvia (dit jag hör) kan nog ha en annan inställning. Spännande läsning på G. De två hittills gjorda inläggen diffar ju en del i sina omdömen.
Jag har gillat alla tre årgångarna av Campo del Maestro. Just årgång 2016 drack jag första gången för snart ett år sedan och jämfört med flaskan häromdagen har den utvecklats en hel del i positiv riktning. Smakerna har djupnat. Tanninerna rundats av, så att det idag känns rundare och mjukare. Fortfarande en bra friskhet.
I doften läder och jord, massor av mörka bär, lite örter/kryddor och kakao samt unset vanlj. I gommen känns massor av körsbär som känns aningens syrligare än vad jag minns från 2014 och 2015, men även lite björnbär och aningens svarta vinbär. Jag noterar även en del örter och kryddor. Lång, ljuvlig eftersmak. Visst finns här en del sötma, men detta är inget som stör mig.
Betyg 90p
 

Michael_M0!

Medlem
CdM.JPG



Grämer mig lite att jag inte hade parmesan-osten framme när jag drack det här vinet. Tror det
skulle bli en grym kombination.

Vinet är kraftigt i både smak och doft, och har en viss sötma. Skulle också rekommendera att låta det vila i karaff en stund.
På doften får jag alkohol, marsipan, mandel och viss bärighet, som går mot det mognare hållet.
Smaken är av mogna plommon och bär, lite läder, med lättare tanniner och en viss stjälkighet, och en del sötma.
Påminner om Amarone. Vinet är aningen slutet i början.

Skulle rekommendera vinet till lagrade ostar och rätter som bolognese eller lasagne. Gott!
 

john b

Medlem
20200118_181022.jpg


Ensam hemma med alla barnen. Läge att prova lite vin och testa coravina.
Brunello vs Brunelli (så jäkla dålig fantasi har jag)

Gasade upp ett rejält glas av varje. Efter 30 min var det dags för lasagne och vin.
Nedan skrivna noter är nedplitade i all hast medan jag skrek åt barnen att sitta still i soffan, ge fan i att röra tvn och inte ta varandras fruktsallad (who am I kidding, självklart sätt de med varsitt vulgärt stort mutgodislass och kladdade loss)

Brunello 2012 Castiglion del Bosco

Doftar körsbär, björkaska (löst i vatten som kan både tvätta kläder och bota cancer), lösningsmedel och lingon.
Smakar sura röda friska vinbär, fast med len syra. Finns en kartig råhet i det och trots inga nämnvärda tanniner tycker jag det känns ungt piggt och vitalt. Välbalanserat och drickvänligt. 90 poäng

Brunelli Campo del Maestro

Doft: marsipan, lösningsmedel, bassets vingummin och mintkyssar.
Smaken är tunn och spritig. Grillkol? Ingen syra, kokta skalade glöggmandlar. Letar efter vattenglaset och vill skölja bort smaken hema tiden.
Detta var det sämsta vinet på länge för mig.

Efter två h när barnen somnat och en kompis kom förbi med geléhallon och ranch-chips blev det bättre... 79 poäng.
 

mnor

Medlem
Dags att vara med och skriva runt månadens vin efter ett antal månaders frånvaro. Har under julen plockat fram lite viner som jag inte rört av olika anledningar och där ingick några amarone som jag hade förträngt. Så dagarna innan jag drack månadens vin hade jag precis druckit 2006 Costasera Amarone Riserva och 2007 Costasera Amarone. Så jag använder dessa som referensviner.
Doften får mig direkt att tänka amarone, dominans av torkad frukt, där russin dominerar. Smak av spritiga körsbär (smakar som fyllningen i chokladpraliner), vanilj, rosor, salmiak och kryddor. Tycker vinet är spritigt vilket är inget som jag uppskattar och tycker också att det känns lite blaskigt, hade förväntat mig något annat i glaset. Jag tycker vanligtvis om denna stil av viner men detta vin faller mig inte i smaken. Med tanke på att jag egentligen inte hittar några direkta fel så får det bli 81 poäng.

Refensvinerna:
2006 Costasera Amarone Riserva: Tydlig amarone men väldigt fikondominerat, tycker fikon tog över allt för mycket och fick de andra smakerna i vinet att träda tillbaka. Vinet kändes som det växte i munnen och då inte på ett positivt sätt: 84 poäng
2007 Costasera Amarone: Riktigt trevlig amarone med en hel del syra. Dominerades av mogna mörka bär, mörk choklad, vaniljtoner, mycket trevlig amarone 90+ poäng.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Direkt efter popp var doften totalt obefintlig. Kunde lika gärna dofta på vatten.. Ner i karaff i ca två timmar så öppnade det sig lite med körsbärskärnor och vaniljsocker. Just vaniljsocker på näsan betyder nästan alltid för mig...alkohol. Och javisst. Alkoholen känns men också lite torkad frukt, körsbär och mandel. Efter ett par timmar var det här mer likt en Amarone än vissa äkta Amarone :confused: och då får man ju ta det där med sötman... Halva sparat till dag tre. Nu var det bara alkohol på näsan. Doftar ren sprit! Balansen i smaken lite bättre dag 3 men doften tar bort den eventuella njutningen. Det här är ändå ok. Men definitivt inte för pengen. En viss SM-njutning i det förbjudna o_O? 86p lockar det fram iaf ;)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 18728
2016 Brunelli Campo del Maestro Verona Veneto IGT: Doft av mandelmassa, russin, gummi, varm asfalt, inlagda körsbär och alkohol. Smak av kaffe, te, vanilj, rosor, maraschinokörsbär och framförallt marsipan. 8 g socker enligt uppgift, men smakar som 80 g. Gamla Parador på steroider. Sött som tusan, med en bitter florsockersmak i avslutet. Finns säkert en en målgrupp för den typen av viner, men jag tillhör inte den (och inte @Carinasomm heller) Kan det vara årets sämsta vin vin (som jag har betalat för) redan nu? 73p

Snacka om sågning. Inte ens Elvis som vi hade på BYOB´n blev så sågad (eller kanske sablad) :D
 
Toppen