Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava januari 2021 – 2019 Cascina Massara Verduno Pelaverga DOC (nr 70074)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    22
  • Poll closed .

The Wall

Medlem
Efter ett plötsligt infall i morse ändrade jag spår från det ursprungligen tänkta vinet som passar till både grill och gryta (det får anstå till senare) till ett lättare vin som passar till bland annat pizza och charkbricka. Det kanske är lite fusk att jag har testat vinet tidigare (den nyfikne låter bli att söka på forumet), men jag har tänkt mig ett återbesök av ren nyfikenhet och då kan det vara intressant att höra efter vad andra tycker om vinet, eller mitt val av vin för den delen.

Vad är nu detta för ett vin? Druvan är pelaverga piccolo och kallas även pelaverga di Verduno, och odlas huvudsakligen, eller mer troligt – enbart, i Verduno i Piemonte. Det finns även en ”vanlig” pelaverga, ibland även kallad pelaverga grosso, men som enligt Wine Grapes är en helt annan druva, vilket inte blev officiellt förrän i början av 1990-talet. Nåväl, kraftfull druva ”mid to late ripening”. Likt sin namne blandas den ofta med nebbiolo och/eller barbera. Klassificeringen DOC Verduno kräver att vinet utgörs av minst 85% pelaverga piccolo. Vinerna är lätta, fruktiga och kryddiga, vilket jag kan hålla med om. Enligt mitt tycke finns det likheter med såväl gamay som syrah och om man funderar på vilket glas man bör använda tippar jag att en så stor kupa som möjligt är lämpligt. Trevligt nog delar importören min uppfattning i det fallet. Vinet serveras lämpligen lite svalare än ”vanliga” rödviner; 14-15 grader anger importören, 18-20 grader anger producenten så jag slår väl till med 16-17 grader i sann mellanmjölksanda. Jag har tyvärr inte hittat någon info om vinframställningen men på producentens hemsida finns bilder på såväl ekfat som ståltankar och jag killgissar att ekfaten är främst till för producentens Barolo och Barbera.

Vill man få lite mer info (betoning på lite) från producenten letar man upp www.cantinamassara.it och klickar sig vidare. Möjligen en smula förbryllande med tanke på att vinet står listat som Cascina Massara hos sovjetbolaget och importören.

verduno-pelaverga.jpg
Bild på årgångslös flaska lånad från producentens hemsida.

Jag har mailat importören och frågat om det finns många flaskor i lager, även om jag anar att det inte blir någon vansinnig efterfrågan, och enligt denne finns det drygt 200 flaskor i lager. Vinet finns i BS, vilket innebär att man inte behöver springa runt i desperation mellan sovjetbolagets butiker utan kan klicka hem det i lugn och ro.

Kan admin styra upp omröstning och fastnålning är jag tacksam.
 

LarsW

Medlem
Kul att prova nytt.:)
Hämtar min flaska idag.
Kommer provas till både kraftig (sydstats-barbeque) och mildare (andlårs-confit) rödvinsmat i helgen.
 

LarsW

Medlem
Ingen stor respons här ännu men är ju tidigt i månaden ännu.
Öppnade min flaska i går och sitter med det som blev kvar nu.
Blekt röd i glaset, ser mycket mörkare ut på bilden. Har sett roséviner med mer färg... :p

Mycket trevlig doft. Jordgubbar, krossad svartpeppar och röda godissnören. Man anar ekfaten blandat med mynta.
I munnen är det väldigt ungt. Klart mer öppet dag 2. Halvmogna jordgubbar och röda vinbär. Lättrökt hallongodis och mandel. Man anar lite tanniner som gömmer sig nånstans i vinet, de hade gärna fått ta en större plats.
Hög syra som med lite för lite kropp att kompensera så eftersmaken blir mest syrlig.

När jag läser min not ser det ut som jag inte helt gillar vinet och det stämmer lite, detta är inte riktigt min kopp te (glas vin).
Men det är ett välgjort vin som nog kommer bli riktigt bra med ett år eller två att lugna ner sig, bara i en stil som inte riktigt passar mig.
Subjektivt: 82p
Objektivt: 87p
thumbnail_20210109_133257.jpg
 

buteljen

Medlem
Hade med årgång 2018 av detta vin på en BYOB förra året. Hoppar därför att vara med, men lägger in min tastingnot jag skrev då:
Väldigt ljust röd färg. Den är intensivt pepprig i doften. Massor med rosé- och vitpeppar. Ljusa röda körsbär. Men framförallt pepprig skulle jag säga. Det finns även en blommighet. Vinet är väldigt välgjort och även om syran är hög och alkoholen är 14,5% så tycker jag den är balanserad. Lätt, slank kropp. Små, fina tanniner. Lång finish med pepprigheten och röda bär i svansen.

Lite ambvivalent vad jag tycker. Gillade inte alls aromatiken under BYOB-kvällen. Men nu när jag provar igen så - den är faktiskt jäkligt bra och välgjord om än udda. 88-89 p
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Månadens vin och en annan italienare:
gulfi pelaverga.jpg

2018 Gulfi Sicilia Nerojbleo: väldigt parfymerad doft med lavendel, lakritsbåtar, choklad, björnbär och ahlgrens bilar. Smak av blåbärssoppa, dadlar, varm svartvinbärssaft, tuttifrutti och tantparfym. Varm, syltig, koncentrerad frukt, fin syra och mycket snälla tanniner. Saknar den fräschör som fanns i 2015, känns som det var varmt eller att vinet har extraherats för hårt. Inte dåligt, men jag hade förväntat mer. 84p
2019 Andrea Burlotto & Figli Verduno Pelaverga Cascina Massara: doft av asfalt, hallonbuske, kanel och svala körsbär. Smak av hallon, körsbär, salt fisk, körsbär och gummi. Svalt, med bra syra, balanserade tanniner, men lite tunn frukt. Känns som en lätt Lange Nebbiolo, men med mycket mindre tanniner. Jämfört med Nerojbleo är det polerat och elegant, men tyvärr finns det ett stort hål i mellanregistret där frukten borde vara. Inte oävet, men inte oförglömligt heller. 84p
 
Trådskapare
The Wall

The Wall

Medlem
Det vankades revbensspjäll för någon kväll sedan (i fredags för att vara exakt) och vad skulle kunna passa bättre än månadens vin och en utmanare från Portugal? Helt olika typer av vin, men nu var jag så sabla sugen på månadens vin att vi helt enkelt var tvungna att korka upp.
månadens_jan_o_entill.jpg

Efter att ha värmt upp sig i köket kände de båda duellanterna för ett snöbad utomhus i kvällsmörkret.

2019 Cascina Massara Verduno Pelaverga
Från snön direkt ner i Zalto Bourgogne; doft av nyskalat potatisskal, röda bär (lingon, jordgubbar, skogshallon) samt lite krossad vitpeppar. Väldigt ljus i färgen. I munnen; här var det lite eldighet (13,5% kan vara förklaringen) och syra samt viss beska. Bittermandel och blodgrapefrukt kombinerat med lite pinjebarr i eftersmaken. Japp, nästan lika bra som jag mindes från i somras, men då satt vi ute och drack ur StandArt-glas till köpepizza. Nu var jag kanske inte riktigt lika lyrisk och jag anar att vinet kanske skulle må lite bättre av charkuterier som sällskap istället för revbensspjäll. Det gjorde visserligen inte bort sig, men var heller inte helt optimalt. Dock, för min del kvarstår faktum att det är en intressant druva och ett intressant vin så det kan vara aktuellt att botanisera bland lite fler producenter.

2012 Colinas Reserva

70% touriga nacional, 15% cabernet sauvignon och 15% merlot. Från Portugal (Bairrada). Vilket glas ska man ta till det här vinet? Tja, vi börjar med Riedel OW Syrah; doft av björnbär och lite örter/kryddor (jag var lite ofokuserad och släppte detaljerna) samt nyskalat potatisskal. Viol och krossad svartpeppar dyker upp. I munnen syrligt, lite beskt, viss ung syrah-känsla i eftersmaken minus blodgrapen. Helt ok vin och intryck.

Gabriel Gold; mer öppen doft, lite slankare än OW syrah och märkligt nog lite varmare doftmässigt intryck. I munnen slankare än OW syrah och helt klart mer lättklunkat, sina 14% till trots och en liten beska som dyker upp.

Zalto Universal; tätare och mer kompakt doft än i Gold, mer åt OW syrah-hållet. Dofterna lite mer svåridentifierade på kort tid (”Maten är klar NU!” lät hustrun meddela lagom diskret med en lite högre decibelstyrka än ett startande F-16), men björnbär/åkerbär kan ändå urskiljas. I munnen endast viss syra och beska och vinet känns lite intetsägande i det här glaset.

Zalto Bordeaux; lite för öppet glas, doften ger sig av rätt kvickt, men lite nyskalat potatisskal hinner jag i alla fall fånga upp. Och några ensamma björnbär. I munnen är vinet slankt och tämligen karaktärslöst.

Slutsats: mindre kupa med viss boll-form verkar vara det här vinets melodi. Köpa igen? Tja, kanske, men det finns andra portugiser som jag hellre utforskar först.
 
Vi har kylt ner vinet något så att det vid upphällningen har en temp runt 15 grader.
Färgen går i en mycket ljusröd ton och är helt transparent. Nästan så att en tror att det är ett mörkare rosévin som är i glasen.
Doften är mycket trevlig och går i en lättsam stil med massor av röda bär och en tydlig ton av vitpeppar. Aningens rosor och violer förhöjer intrycken.
I munnen känns vinet både ungt och friskt. Precis som i doften startar det med röda bär. Tranbären dominerar initialt men få så småningom sällskap av jordgubbar, hallon, röda vinbär och lingon.
Här finns en trevlig kryddighet, där särskilt tonen av vitpeppar är tydlig, men även enbär och oregano tycker vi oss ana.
I lite mindre omfattning hittar vi mandlar, rosor och någon liten rökighet. En ordentlig syra finns här. Tanninerna sitter som de ska och bjuder på ett lättsamt motstånd. Eftersmaken bjuder på mer röda bär i en liten saftig stil.
Vi gillar det här vinet i sin lite annorlunda och charmiga stil. Lättdrucket är det med stor klunkabilitet. En spännande druva som jag gärna dricker mer av.
Betyg 4
 

Vingubben

Medlem
Granatäpple, röda bär, lingon och vetedeg i doften. Låg syra, lätt pepprighet, lingon, örter och apelsinskal. Vinet har sina trevliga sidor med en charmig örtighet och är lättdrucket. Smakar som en habil PN i hundrakronorsklassen. 82p
 

Attachments

  • 731396D0-BC34-4FEB-B02A-CF96A8E1D4C4.jpeg
    731396D0-BC34-4FEB-B02A-CF96A8E1D4C4.jpeg
    45,8 KB · Visningar: 124
Toppen