Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – juli 2021 (alternativt vin) 2018 Reyneke Reserve White (art nr 93551)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • *Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Mattias Schyberg

Administratör
Med tanke på att det uppstått viss brist på det ordinarie vinet som valts för juli föreslogs att addera det vita vinet av samma producent som ett alternativ till de som missat att få Cornerstone eller helt enkelt vill dubblera.

Vinet Reyneke Reserve White är en måttligt fatad sauvignon blanc och finns i tillfälligt sortiment, dock börjar flaskorna tryta. Beställning bör göras snarast här.
 
Ok. Här kommer intrycken av reserve white:
Färg: ljust gul, nästan färglös i kanterna. Doft: Tydliga toner av malolaktisk jäsning, ek, rök från eken och örter. Smak: Citrus, päron, frukt o blommor + tydliga malolaktiska toner o ek. Bra syra, bra kvalitet och lång eftersmak. S. Blancen är väl dold bland eken o de malolaktiska tonerna vilket är sådär. Med mer lagring kanske det tonar ned sig? Frun älskade det, själv tycker jag det blir för mycket men hoppas att det lugnar sig o blir bättre. 90 p
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Månadens vita med en albilla från Ponce som referens:
reyneke ponce.jpeg

2019 Bodegas Ponce Manchuela Reto: Doft av honungsmelon, kalkstensdamm, gröna blad och gula äpplen. Smak av kartig melon, stendamm, rök, krusbär, gula äpplen och gul grapefrukt. Rejäl syra, sval frukt, lätt bittert och ganska stramt. Jag började halvblint och det här vinet kunde mycket väl ha varit en Sauvignon Blanc från Sydafrika. Helt ok, men med tanke på producenten hade jag hoppats på lite mer. 87p
2018 Reyneke Reserve White: Doft av smör, brett, halm, hö och klöveräng. I smaken finns krusbär, nässlor, pomerans och vita vinbär blandat med oljigt trä, brynt smör, gummislang, bakelit, blöt ylle och halm. Vass syra, ganska återhållsam frukt, fett och oljigt. Det här vinet vill mer än det kan. De enskilda komponenterna finns där, men det finns ingen harmoni. Faten blir för fläskiga för frukten. Det är möjligt att det kan bli bättre med något år i källaren. 87p
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Oj, här tycker vi rejält olika. Kul! :)

Blommigt med toner av mandelblom, mogna krusbär, grillad citron, flinta, honung, päronskal, nougat och grönskimrande halm. Komplext och nyanserat med lågmälda fat. Medelfylligt och balanserat med rik intensiv frukt som bärs fram av utmärkt syra. Gillar det här mycket! Hamnar ganska nära en kombination av chenin från Loire och vit bordeaux i min mun. (92p)
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Oj, här tycker vi rejält olika. Kul! :)

Blommigt med toner av mandelblom, mogna krusbär, grillad citron, honung, päronskal, nougat och grönskimrande halm. Komplext och nyanserat med lågmälda fat. Fylligt och balanserat med rik intensiv frukt som bärs fram av utmärkt syra. Gillar det här mycket! Hamnar ganska nära en kombination av chenin från Loire och vit bordeaux i min mun. (92p)

@Patrik Sellin: "ganska återhållsam frukt" @Mattias Schyberg: "Fylligt och balanserat med rik intensiv frukt". Det här stämmer inte. Fruktens intensitet borde vi inte uppfatta så olika.
Frukten i den flaska vi drack var mer som en enklare sydafrikansk SB, krispig med krusbär och citron, men utan någon större djup. En typ som funkar om den är oekad, men inte med så här mycket fat.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
@Patrik Sellin: "ganska återhållsam frukt" @Mattias Schyberg: "Fylligt och balanserat med rik intensiv frukt". Det här stämmer inte. Fruktens intensitet borde vi inte uppfatta så olika.
Frukten i den flaska vi drack var mer som en enklare sydafrikansk SB, krispig med krusbär och citron, men utan någon större djup. En typ som funkar om den är oekad, men inte med så här mycket fat.
Har beställt ett par flaskor till. Blir ett återbesök inom kort oavsett. Får se om det blir en annan upplevelse då. :)

Kroppen är mest troligt mer runt medel än fyllig om jag tolkar min egna smaknot och angivna referenser (lite slarvigt skriven smaknot), men frukten och intensiteten tycker jag är generös och vinet är långtifrån en enkel SB utan djup, snarare tvärtom.
 
Jag anser att det var riktigt fin frukt där någonstans, men den var väl begravd bakom eken och malolaktiska jäsningen vilket kan lugna sig med 1-2 år till på flaska. Det handlar om preferenser, vissa gillar det o andra gillar slankare viner. Jag är inget fan av vit Bdx av samma orsaker även fast dom har blivit bättre med åren.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Har provat båda vinerna och tycker båda har kanske en potential, men då pratar man nog flera år i källaren.... båda är obalanserade pga faten och jag tror tyvärr trots den frukten, båda vinerna kommer inte göra dessa viner bättre utan, de har för mycket fat och att det inte bli ngt vin som blir bra framtiden tyvärr. Druckit mycket bra från denna producent tidigare, men detta tror jag inte blir så bättre i källaren.... kanske har den röda bättre chans.. 84-85p
[\spoiler]
 
Last edited by a moderator:
Toppen