Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava - Juni 2019 - 2013 Brunello Di Montalcino - Castiglion Del Bosco (70619)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    27
  • Poll closed .

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 17213

Dags för bikt! :)

Fat, lätt dill, mörka körsbär, salvia, jord och sur tobak. Lätt och elegant med relativt mjuk struktur i nivå med pinot noir. Hygglig intensitet och riktigt bra balans, men möjligen lite enkelt och generiskt. Inte imponerad, men visst skulle det passera utmärkt som en schysst chianti för strax under tvåhunkan. Inget jag köper igen! (89p)
Var tvungen att nollställa omröstningen då det inte gick att se vem som hade röstat vad efter lagd röst (vilket är viktigt att kunna göra anser jag). Ändrade förutsättningarna, vilket har nollställt omröstningen. Rösta igen, ni som har provat!
 
Svarta vinbär, körsbär, mild kött och timjandoft, svampskog. Fyllig men ändå inte på ett bra sätt. Bred smak, lätt, nätta tanniner, fräsch syra, körsbär, och aningen granskottsaktig smak. 89-90p
 

Attachments

  • IMG_20190614_192818.jpg
    IMG_20190614_192818.jpg
    42,5 KB · Visningar: 213

Håkan

Medlem
Middag på balkongen, grillade lammkotletter med friterad potatis, grillad lök och Tsatsiki. Började ca 30 min innan måltiden. Initialt, ganska blygsam, med jordgubbar, hallon, lite vanilj och lakrits. Väldigt slank, förvånansvärt för att vara Brunello, tankarna går mer åt slank Grenache och kanske lite Morellino. Tycker slankheten består, känns något anonym men en trevlig måltidsdryck, saknar lite bett för att bli riktigt glad. Trevligt vin hursomhelst 87 p.
 

Vingubben

Medlem
F845DEDF-508A-4A45-A22B-EB23CA2EF104.jpeg

Pepprig doft med lite kanel och mörk choklad, samt mörka bär och gröna örter. Syran slår till direkt men är tyvärr inte riktigt i balans med övrigt. Eken slår också igenom och vinet skriker efter att drickas med lite feta charkprodukter. Ett OK vin men lite ointressant. Skall absolut drickas till mat. 86p
 

Mats

Gone todash....
Dekanterade och drack den under 4-5 timmar för ett par veckor sedan och hittar självklart inte igen några noter men minns att slutbetyget var 86 p och att doften med fat, körsbär och dammig och varm asfaltsväg var klart bättre än en ganska svag och tunn smak. Hade smaken varit som doften hade det blivit till att köpa några stycken men nu blir det pass för jag vill ha lite mer kraft i mina brunnelos.
 
Toppen