Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava juni 2020 - 2018 Séguinot-Bordet Chablis Premier Cru Fourchaume (71396)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 1 4,3%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 10 43,5%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 2 8,7%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 10 43,5%

  • Total voters
    23
  • Poll closed .
Vad trevlig at få ta över stafettpinnen, tack @buteljen!

Jag tänker mig att ett torrt krispigt vitt skulle vara på sin plats nu när (förhoppningsvis) sommaren är på ingång.

Valet har fallit på en Chablis från en producent som det varit tyst om här på forumet, Domaine Seguinot-Bordet. När jag befann mig i Chablis sommaren 2017 var detta en av producenterna jag besökte. Ett mycket trevligt besök för övrigt, vilket i min mening alltid höjer vinupplevelsen omedvetet när man kommer hem.

Seguinot Bordet håller till i Maligny, 8km utanför byn Chablis. En relativt liten/medelstor producent (16HA) med gamla familjerötter i byn som sträcker sig bak till slutet på 1500-talet. De producerar en Petit Chablis, två Chablis, två 1er Cru (Fourchaume och Vaillons) samt en Grand Cru (Vaudesir). Det svenska utbudet på bolaget består av två Chablis samt 1er Cru Fourchaume. Mitt val har fallit på Fourchaume för 358 kr. https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chablis-premier-cru-fourchaume-7139601 (Jag har kollat med importören, den finns 80 flaskor i saldot).

Årgången är 2018, vilken jag personligen bara hunnit prova en flaska av vit Bgn från. Vad jag läst mig till är den trots värmen en mycket bra årgång, inte bara på den röda sidan även om de röda sticker ut än mer.

En intressant detalj med Seguinot Bordet’s viner är att ståltankarna ligger ner, vilket de menar ska maximera vinets kontakt med jästfällningen under lagring och malolaktisk jäsning.

Övrig info:
Solexponering: Syd – Sydöst
Jordmån: Kimmeridge limestone
Ålder vinrankor: 45-60 år
Lagring: 100% ståltank
Årlig produktion: 17.000 flaskor

/David

PS. @Mattias Schyberg eller någon annan med behörighet får gärna styra upp röstningsfunktionen. Tack på förhand.
 

The Wall

Medlem
Månadens Chablis-rally mellan Séguinot-Bordet och Brocard, utspelades i lördags i Gabriel StandArt till grillad torskrygg med brynt smör och färskpärer.

Chablis-rally.JPG


2018 Jean-Marc Brocard Chablis Les Vielles Vignes de Sainte Claire

Doft av mineral och den sedvanliga diskreta rökiga tonen kombinerat med krossade vindruvskärnor. I munnen syrlig och något slank, jag minns tidigare årgångar som bättre än så här. Nåja, rökighet och mineralerna går igen även i smaken. Anledningen till att jag valde just detta vin som utmanare är att det brukar kunna stå upp bra mot Chablis Premier Cru. Dessutom var Brocards Fourchaume lite krångligare att sniffa upp på kort tid.


2018 Domaine Séguinot-Bordet Chablis Premier Cru Fourchaume

Inledningsvis en lite parfymerad/floral ton som jag efter lite funderande kommer fram till är lavendel. Mineraltoner och ett uns av citrus. Även detta vin känns lite svagare i doften. I munnen fylligare i konsistensen än Brocard och lite beskare i smaken. Får även en känsla av kaprifol i smaken.

Jaha? Jag hade sett fram emot lite bra Chablis en ljummen sommarkväll, men antingen var gommen inte upplagd för det smakmässigt eftersom inget av vinerna imponerade på mig eller så blev jag straffad för att jag genade lite och skippade karaffering.

Återbesök dag 2; känns faktiskt som att båda vinerna har vunnit på en natt i kylskåpet, mer utvecklade toner i såväl doft som smak och det var onekligen lite otippat. Vi får se om det blir återbesök även dag 3 och 4.
 
Last edited:

Dejzan

Medlem
Kul med en Chablis!
Stor fin doft av citrus, grönt äpple, mineral och vita blommor, jag tänkte nästan direkt på liljekonvalj, kanske finns det något grönt(positivt) i doften. Jag tycker att det händer mycket i doften men allt är lite tillbakahållet.
I munnen känns det såklart väldigt ungt och kanske inte helt i balans, alla elementen finns där men för mig är det lite lite spretigt. Bra fyllighet, fin syra, lång eftersmak som till en början domineras av en lite för hög beska. Det fungerade bättre till maten (halloumisallad, pärlcouscous, primörer, citron, olivolja), än på egen hand. Med det sagt tycker jag väldigt mycket om vinet, gott att dricka nu, men säkert ännu bättre om ett par år.
Jag brukar inte jobba med poäng men skulle väl ändå säga 85-86 idag med potential att bli 90+
 

The Wall

Medlem
Kort återbesök dag 5 för båda vinerna; Brocard hade klarat sig förvånansvärt bra; denna gång i Zalto Bourgogne; håller ihop bra, tydlig doft av vindruvskärnor, mineraler och framför allt den rökiga ton som jag förknippar med just Brocards Vielles Vignes. I munnen lite fetare/fylligare än tidigare och håller även här ihop klart godkänt. Oväntat att en Chablis skulle funka så pass bra efter några nätter i kylskåp och dessutom i en stor kupa.
Séguinot denna gång i Gabriel Gold kändes tyvärr som Chablis lätt kan göra efter en kylskåpscamping; lite plattare och slankare, dock viss umph, lite citrus och mineraler kvar i smaken, snart nere på Petit Chablis-nivå.
 

Mats

Gone todash....
Vitt torrt vin dricks så sällan så här gällde de att passa på!
Doft av piggelin, smörkola och ek-vanilj. Samma i smaken plus lite citrus. Ok syra men lite för låg. Lite svårt att hitta en bra temperatur som funkade, för kallt ganska smaklöst och när det blev lite varmare slog vaniljen igenom för mycket och det blev lite bittert. Ett ganska enkelt vin som det inte är något fel på men heller inget speciellt och inget som föll mig på läppen. Ingen bättring dag två. 84 p.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Marsanne mot Chardonnay:
tahbilk seguienot.jpg

Tahbilk Museum Marsanne 2012: Mina noter från provningen i mars står sig ganska bra. Doft av passionsfrukt, fläder, banan, blöt lovikavante och tulpan. Smak av passionsfrukt, vispgrädde, citron, apelsinzest, marsipan och ananas. Bra syra, särskilt för en marsanne, tät, koncentrerad tropisk frukt och troligtvis är det på sin absoluta topp mognadsmässigt. 89-91 satte jag på provningen, men jag är nog beredd att stryka 89:an ur betyget. Jag gillar verkligen det här vinet!
2018 Domaine Séguinot-Bordet Chablis 1er Cru Fourchaume: doft av snäckskal, hö, honungsmelon, knallpulver, jäst och apelsinjuice. I smaken hittar vi lime, ananas, melon, gröna äpplen, snäckskal, syrligt smör och en lätt alkoholbeska. Syran är fin, frukten likaså, det finns en charmig sälta, men det finns en oren alkoholsmak i avslutet och helheten har lite svårt att lyfta. Kan kanske bli bättre med lagring, men jag är glad att jag bara köpte en flaska och slipper hoppas. Inget dåligt vin, men med priset i åtanke hade jag hoppats på mer. 87p
 

Trydebull

Medlem
Väldigt bristfälliga noter men absolut ett ok vin!

Som @Skaggs redan berättat så drack vi den här på en BYOB hos mig under helgen! Dock pratade vi inte om just det här vinet utan skrev lite noter var för sig. Vi kanske la lite väl liten tid på det här vinet men vi hade ganska många flaskor att prova av.

Mina enda noteringar ser ut som följer:
Doften: Mjuk, O-Chablisk för sin ålder. Känns som bra balans! Med lite tid tillkommer en mer tydlig nyans av honung

Smaken är mogen för åldern och området, fylligt, lätt lätt smörigt trots ungdomen. Gott var den spontana tanken.

Saknar fortfarande storhet och komplexitet, men absolut ett bra vin!
Sisådär 88 poäng?!
 
Trådskapare
David Nilsson

David Nilsson

Medlem
Dags för mig att biktas då. Måste erkänna att jag har tjuvkikat på de andra kommentarerna och jag håller med om mycket. Årgångens värme skiner igenom och ger vinet en viss bitter finish. Detta har jag inte hittat i andra årgångar och viner från producenten. Mycket krossad sten, kalk, grillad citron och galiamelon i doften. I munnen skiner det varma intrycket igenom lite för mycket, vill ha mina Chablis mer krispiga. Sen är det klart, vinet är ju mycket ungt, mycket möjligt det kan gå ihop bättre med några år på rygg. Inte dåligt, men hade väntat mig mer. 87P
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
PnP, Lite söt kola/honungsdoft. Bra. Ok syra. Mineralig - men hade önskat mer. Lite söt - hade önskat mindre. En beskhet i slutet som jag inte tillskriver alkoholen men möjligen mineraliteten? Känns en aning för "tung" då jag vill ha mina Chabliser lite mer krispiga och vitala. Ganska gott ändå. 86-87p
 

Daniel A

Administratör
Gula äpplen, lite citron, något sött (smutsig honung?!). I munnen är det fylligare än jag väntat mig, lite fet och varm känsla. Bra syra, men inte så hög som jag förväntar mig från Chablis. Typiskt för årgången, a-typisk för området? Ett trevligt och bra vin i allra högsta grad, men smaken blir lite för tung för min smak. Hade jag tyckt samma sak om jag drack det blint? Kanske, kanske inte. 88p.
 
Toppen