Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava maj 2020 - 2017 Coyam (79385)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

buteljen

Medlem
Brukar inte dricka speciellt mycket vin från Chile men nu är det dags :). Beställde detta vin för någon vecka sedan efter att ha hört fina reviews från Tim Atkins. Det är någon slags Bordeauxblend men med mycket Syrah :). För några dagar sedan så dök det upp en pressrelease om att den fått fina poäng av Suckling och Atkins. Med tanke på priset (199 kr) så tänkte jag direkt att detta skulle kunna vara en bra kandidat till "Dela en pava" så jag hoppas att många vill vara med. :) Jag har kollat med leverantören och det skall finnas flaskor att beställa!

Det enda jag kan hitta på forumet om detta vin är att @Elvis eventuellt har druckit någon kusin till detta för fem år sedan på en nattklubb i Brasilien :D:D

Vinet är alltså Coyam 2017 från Colchagua Valley i Chile. 79385 (Systembolagets beställningssortiment) för 199 kr.
Coyam 2017 har belönats med 96 respektive 93 poäng av de välrenommerade vinskribenterna James Suckling och Tim Atkin samt 95 poäng i Sydamerikas främsta vinguide Descorchados.

COYAM 2017
Art.nr: 79385 (Systembolagets beställningssortiment)
Pris: 199 kr
Druvor: 43 % Syrah, 29 % Carmenere, 12 % Cabernet Sauvignon, 5% Mourvedre, 3 % Petit Verdot, 3 % Carignan, 2 % Malbec, 2 % Garnacha, 1 % Tempranillo.
Ursprung: Los Robles, Colchagua Valley
Lagring: 75 % av vinet har lagrats i 14 månader på franska ekfat
Alkoholhalt: 14,5 %
Socker: 2,94 g/l
Syra: 5,94 g/l
Lagringspotential: 10 år
Vinmakare: Alvaro Espinoza och Noelia Orts

Coyams druvor odlas enligt ekologiska och biodynamiska principer på vingården Los Robles i Colchagua Valley, Chile. Sommartid har detta område en medeltemperatur på 22 °c och stora temperaturskillnader mellan natt och dag, vilket säkerställer optimal druvmognad med bibehållen fräschör. Den biologiska mångfalden i och kring vingården återspeglas i vinets kryddiga karaktär med inslag av torkade medelhavsörter.

Namnet Coyam betyder ekskog på Mapuche-folkets språk Mapudungún och åsyftar de majestätiska träd som än i dag omger vingården.

Om Emiliana Organic Vineyards

Emiliana Organic Vineyards grundades 1986 och är i dag världens enskilt största ekologiska vinproducent sett till volym. Hos Emiliana är man övertygade om hållbara, ekologiska och biodynamiska jordbruksmetoder skapar friskare vingårdar och högre druvkvalitet. Vinhusets arbete baseras på två grundläggande principer: omsorg om miljön och respekt för de anställda.
 

LarsW

Medlem
Roligt val!
Chilenskt vin hör inte till vanligheterna hos mig så denna blir kul! :)
Har samlat på mig lite ledighet sån här i corona-tider så beställer en pava o hoppas den dyker upp före nästa helg!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Brukar inte dricka speciellt mycket vin från Chile men nu är det dags :). Beställde detta vin för någon vecka sedan efter att ha hört fina reviews från Tim Atkins. Det är någon slags Bordeauxblend men med mycket Syrah :). För några dagar sedan så dök det upp en pressrelease om att den fått fina poäng av Suckling och Atkins. Med tanke på priset (199 kr) så tänkte jag direkt att detta skulle kunna vara en bra kandidat till "Dela en pava" så jag hoppas att många vill vara med. :) Jag har kollat med leverantören och det skall finnas flaskor att beställa!

Det enda jag kan hitta på forumet om detta vin är att @Elvis eventuellt har druckit någon kusin till detta för fem år sedan på en nattklubb i Brasilien :D:D

Vinet är alltså Coyam 2017 från Colchagua Valley i Chile. 79385 (Systembolagets beställningssortiment) för 199 kr.
Spännande! Kul val!
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Kul! Spenderade ganska många veckor i Chile i mitten av 00-talet för skidåkning. Väldigt praktiskt att dom har vinter när vi har sommar. Förlänger vintersäsongen då :)
Drack vin varje dag. En del bra, andra inte så bra. Efter det har det tyvärr inte blivit så mycket från Chile. Tar tillfället i akt att återbekanta mig med landet!
 

Skrutt

Medlem
Intressant & beställt.

Om det är en bordeauxblend så kräver det kanske mycket luftning för att drickas i sådan ung ålder? Eller gäller det mest ”riktiga” bordeauxer?
 

Vingubben

Medlem
Intressant & beställt.

Om det är en bordeauxblend så kräver det kanske mycket luftning för att drickas i sådan ung ålder? Eller gäller det mest ”riktiga” bordeauxer?
Vad jag hitta på Wine Searcher så är det 38% Syrah, 21% Cab, 21% Carmenere, 17%, Merlot samt lite Petit Verdot och Mourvedre. Ingen Bordeauxblend direkt men mår nog bra av några timmar luft.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Vad jag hitta på Wine Searcher så är det 38% Syrah, 21% Cab, 21% Carmenere, 17%, Merlot samt lite Petit Verdot och Mourvedre. Ingen Bordeauxblend direkt men mår nog bra av några timmar luft.
Det står i översta inlägget vad druvblandningen är i 2017 - 43 % Syrah, 29 % Carmenere, 12 % Cabernet Sauvignon, 5% Mourvedre, 3 % Petit Verdot, 3 % Carignan, 2 % Malbec, 2 % Garnacha, 1 % Tempranillo.
Anledningen att jag skrev Bordeauxblend var att Atkin använde den benämningen, med tillägget ”fast med mycket Syrah” :). Tror absolut den kommer loss av att luftas, alternativt så följer man den över en längre tid o ser hur den utvecklas
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Det står i översta inlägget vad druvblandningen är i 2017 - 43 % Syrah, 29 % Carmenere, 12 % Cabernet Sauvignon, 5% Mourvedre, 3 % Petit Verdot, 3 % Carignan, 2 % Malbec, 2 % Garnacha, 1 % Tempranillo.
Anledningen att jag skrev Bordeauxblend var att Atkin använde den benämningen, med tillägget ”fast med mycket Syrah” :). Tror absolut den kommer loss av att luftas, alternativt så följer man den över en längre tid o ser hur den utvecklas
Tack för svaren! Just syrah förknippar jag mer med ”tunneln” än någon annan druva, dvs drick nu eller strax före ragnarök. Så det blir kul att gå direkt in i dimman med det här vinet! Minst tre timmars dekantering gäller dock för mig. (Plus 1 på att jobba hemifrån.)
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Hämtade ut mina flaskor idag! Fick en hint från importören att det har beställts en hel del flaskor Coyam just nu - kul! Hoppas det är många här på forumet som har beställt :)

Det skall väl läggas till någon typ av röstningsförfarande högst upp - hur går det till @Mattias Schyberg ??

5A03A253-E647-4305-AFB2-0200ABC9CBF9.jpeg
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Hämtade ut mina flaskor idag! Fick en hint från importören att det har beställts en hel del flaskor Coyam just nu - kul! Hoppas det är många här på forumet som har beställt :)

Det skall väl läggas till någon typ av röstningsförfarande högst upp - hur går det till @Mattias Schyberg ??

Visa bifogad bild 19809
Jag fixar inom kort! :)
Edit: Sagt och gjort.
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hämtade min flaska idag på lokala SB. Kanske poppas till en fin välhängd cote de beuf redan till helgen? Stod och pratade med chefen ett bra tag ang TSE. De har ingen aning om hur det kommer att se ut då vinerna släpps på tisdagarna. Hon lovade dock att allt inte släpps på en gång utan gradvis fram till helgen. Vet inte hur det går till vid stor efterfrågan på få flaskor men hon nämnde något om leverans flera dagar? Redan nu har de tejpat upp köplatser utanför. Tack och lov så har jag inget akut intressant jag behöver köa för den närmaste framtiden. Ser fram emot lite Chilenskt med hela 29% Carmenere som jag råkar gilla jättemycket :p
 

Vingubben

Medlem
E5529FCE-0482-45C9-8474-9A0997000859.jpeg


Fick testas mot årgång 2013 för att se vilken skillnad några år i källaren gör. Dock rätt dålig koll på årgångarna i Chile så jämförelsen kanske haltar.

2013 har en relativt jordig doft med en del ektoner. Nyponros och lavendel går också att hitta. I munnen bra syra och relativt koncentrerat med mjuka tanniner. Förutom fattoner, chark och vitpeppar en del övermogen frukt, plommon, nypon och choklad. 90p

2013 bjuder på ordentligt med vanilj och mörka bär i doften. Även en lätt rökighet, tallbarr och bigarråer. Bra syra och kärva tanniner. Olivspad, vitpeppar, apelsin, björnbär och en en del alkoholhetta, men på en charmig nivå. 91p idag och kommer nog kunna klättra en eller två pinnar med lite lagring.
 
Toppen