Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava maj 2021 - Gulfi, Reseca 2015 (7064101)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • *Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Oscaro

Medlem
Då var det min tur att ta över fanan från @Jos och bestämde mig rätt fort att jag skulle ta något vin från det land som var min introduktion och första kärlek inom vin, Italien. Sen kom dock den stora frågan vad för druva och region. Då jag dricker mest från Piemonte kändes det som det enkla valet, men det är tyvärr rätt begränsat utbud på SB på mogna viner därifrån så jag vände mig istället till Sicilien.

Sicilien har odlat druvor i över 2500 år och är efter Puglia den region som producerar mest vin i Italien med ca 15% av totala produktionen i Italien. Främst tillverkas söta viner i regionen och mer specifikt Marsala (90% av DOC i Sicilien tillverkar söta viner), men de gör även utmärkta röda viner. Bland de vita druvorna är Catarratto Bianco Comune överlägset mest planterad (36%). Den vanligaste röda druvan i Sicilien är Nero d'Avola som står för 18% av planteringarna och några andra populära röda druvor är Perricone och Nerello Cappuccio. Jag har dock valt ett vin med den fantastiska druvan Nerello Mascalese. För er bevandrade i Etna-viner så har ni prövat denna druva många gånger och den kallas ofta för "The grape of the volcano".

Gulfi är en av de främsta producenterna på Sicilien och drivs av Matteo Catania tillsammans med sina bröder, årgången vi ska pröva är dock en av de sista som fadern Raffaelo var med och producerade innan han gick bort. Gulfi använder ingen konstbevattning och är certifierat ekologiska sedan 2007. Skördeuttaget är väldigt lågt vilket ger hög concentration. Druvorna plockas för hand och lagras sedan i 225 eller 500 liters ekfat i minst ett år. Gulfi gör även ett antal viner på Nero d'Avola samt vita viner på Carricante och Albanello.

Vinet vi ska pröva, Reseca, har lagrats 24 månader på 500L fat och är 100% nerello mascalese från mer än 100 år gamla rankor på 800m höjd. Vulkanen ger en fantastisk mineralitet i vinerna samtidigt som parfymen får en att tänka på Bourgogne och Barolo.

Jag har pratat med Tryffelsvinet som är importör i Sverige och de har gått om flaskor. Rekommenderar att servera den lite svalare än rumstemperatur och gärna dekantera en timme innan. För optimal njutning rekommenderar jag att ni även slänger ihop en Pasta alla Norma.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Nero d’Avola mot Nerello Mascalese:
gulfi.jpg

2013 Gulfi Sicilia Nerobaronj: Doft av muskot, jord, kanel, sågspån, svarta vinbär, tjära och timjan. I smaken finns björnbär, svarta vinbär, kaffesump, kanel, ingefära, ceder, blyerts och bläck. Bra frukt och syra, men ganska mycket trä. Jag gav det 90-93p när jag provade April 2019, men det här vinet har inte åldrats med behag. Spänsten och fräschören är borta och träet har tagit över. Vinner inte på luft. Påminner ganska mycket om en generisk Bordeaux. 86p
2015 Gulfi Sicilia Reseca: Doft av plommon, hallon, gummislang, salmiak och liljekonvalj. Hallonen återkommer i smaken, tillsammans med timjan, rosmarin, coca-cola, blött gräs och hasselnötter. Tjock, koncentrerad frukt, Fräscht och svalt, balanserade tanniner och skönt befriad från de överdrivna faten i Nerobaronj. Kanske lite väl extraherat? Känns lite klumpigt jämfört med många andra sicilianare. Gott och välgjort, men man saknar bjällror och visselpipor. 89p
 

Kaptenen

Medlem
Enligt instruktionen: Månadens vin, Gulfi Reseca 2015, och pasta Norma.

20210507_190849.jpg


Jag hämtade inspiration från New York Times version av pasta Norma men med vissa mindre avvikelser.

https://cooking.nytimes.com/recipes/1014832-pasta-alla-norma

För övrigt vill jag gärna slå ett slag för just recepten från New York Times som håller en väldigt hög nivå.

Maten blev fantastiskt god och passade perfekt till vinet! Kanongott. Tack för tipset @Oscaro .

Körsbär och hallon(lakrits) med inslag av murket trä, lite rök och mineraler samt något oklart lösningsmedel. Tanninerna finns där men är inte påträngande. Betydligt längre eftersmak än vad jag förväntade mig efter första klunken. Ett välgjort vin! Det här gillar jag! Vinet, maten och framförallt sällskapet från familjen (med Pavarotti i bakgrunden) går inte att poängsätta, men bara vinet ger jag stabila 91 poäng!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Blir att testa månadens pava ikväll!
Ska bli spännande. Årgång 15 är en favorit hos mig. :)
 

The Wall

Medlem
Tydligen skall det finnas ett visst släktskap mellan nerello mascalese och sangiovese (genom DNA-analys har man kommit fram till att föräldrarna är sangiovese och mantonico bianco, vilket även kan förklara sangiovese ibland benämns nerello på Sicilien) och så vad kan passa bättre än att undersöka om det är ett uppenbart släktskap genom att jämföra månadens vin med en Chianti Classico på 100% sangiovese? Tydligen brukar, i alla fall enligt vinfolket.se, nerello mascalese ofta jämföras med viner från Barolo och Bourgogne och hur väl det stämmer är bara att undersöka.

Efter att ha inventerat frysen på lördagsmorgonen kunde vi konstatera att en rådjursfilé och en saltrulle av rådjur bad om att få bli upptinade, marinerade och grillade. Sedvanliga okomplicerade tillbehör i form av potatisgratäng, rödvinssås och ugnsbakade tomater fick ackompanjera. Vi skulle egentligen haft några andra proteiner, men efter 18 hål i solskenet med start klockan 07.00 var det lite si och så med inspirationen, alla finfina länkar och tips på finewine.se till trots.

gulfi.jpg


2015 Gulfi Reseca
Riedels egen glasguide föreslår Veritas NW PN så då lyder vi och häller en skvätt i detta glas. För att vara på den säkra sidan åker en skvätt även ner i Zalto Bourgogne, Zalto Bordeaux (för att förhoppningsvis känna mineraliteten lite bättre, tack för inspirationen att leta efter mineralitet mha Bx @buteljen) samt Gabriel Gold. Resten av vinet får andas kylskåpsluft i ungefär två timmar innan det blir dags för full kontakt.

Direkt från flaskan ner i NW PN; lite mineraler i doften kombinerat med en bränd ton, men frågan är vad som har bränts. I munnen syrlig och ganska slank, harmonisk, smaklökarna ber helt klart om påfyllning.

Gold; kompakt och knuten doft, lite rökighet och ett uns av bränt gummi, typ burnout vid rödljusen. I munnen kommer syran med viss eftersläpning med pinje-/tallbarr i eftersmaken.

Zalto Bourgogne; doftar lite grå gymnastiksalsmatta, öppen doft som är ganska försvinnande. Börjar ana att det inte är optimalt glas. I munnen syrlig, men slank och försvinner med ett ”pfft”. Helt fel glas känns det som.

Zalto Bordeaux; känns märkligt nog ”tom” i doften. Visst, lite av markörerna från tidigare glas går att hitta, men inget som man känner är värt att rapportera om. I munnen bra smak med fin syra och viss beska kombinerat med lite mineraler. Klart godkänd ändå.

Efter två timmar i karaff då?

NWPN; tydliga toner av blandade nyskalade rotfrukter och eldigare (13,5% för övrigt) intryck än tidigare. I munnen kanske ett lite mer utslätat/snällare intryck än tidigare. Än senare på kvällen dyker det upp mogna jordgubbar i doften och även en liten skvätt kryddpeppar.

Gold; mer distinkta rotfrukter än i NWPN om än mer kompakt doftmässigt intryck. I munnen lite eldig och en del mineraler faktiskt, dock inte riktigt de Etna-typisk mineralerna, utan en annan snällare/mer diskret variant.

Zalto Bourgogne och Zalto Bordeaux; faktiskt ett för trist/intetsägande intryck i både doft och smak så glasen fick helt enkelt utgå. Vi tyckte det skulle vara slöseri med tid att försöka hitta beskrivningar av intryck när glasen helt enkelt inte passade för vinet.

Någon sammanfattning? Tja, de två Zalto-glasen passade inte alls för vinet. Jämförelsen med Barolo och Bourgogne? Nja, inte riktigt tycker jag. Ok för det brända gummit och långt senare även jordgubbstonerna, men om jag fick det blint skulle jag nog (förhoppningsvis) inte placera vinet i Piemonte eller Bourgogne, utan snarare någonstans på iberiska halvön. Bra vin, med bra kvalitet, och en behaglig upplevelse, men är trots de positiva intrycken lite osäker på återbesök i närtid, främst pga min lathet att hitta rätt matchande maträtt.

Castellinvilla.jpg


2016 Castell’in Villa Chianti Classico

Vi är lite snålare, och möjligen lite tråkigare, med glastilldelningen för Chianti Classico och häller bara upp i Gabriel Gold av den enkla anledningen att vi tycker att sangiovese passar bäst i det glaset. Även Principessans enklaste alster får lufta sig i två timmar innan middagen. 13,5% i vinet och vi undrar om det kommer att märkas.

Direkt från flaska ner i Gold; lite bränt gummi, typ burnout som dominerar, faktiskt kombinerat med ett lite uns grå gymnastikmatta. Hittar även en mogen och svedd pinjekotte plus de gamla vanliga markörerna med körsbärskärnor och bittermandel. Mycket fin doft! I munnen bra syra, lite slank i kroppen, inte alltför överekat intryck, viss beska, mkt fin harmoni i vinet. Drar lite åt Poggerino-hållet känns det nästan som.

Efter två timmar i karaff; i näsan har vinet blivit lite mer utslätat och en del potatisskal har dykt upp kombinerat med lite eldighet. I munnen känns vinet än mer lättklunkat än tidigare med lite mer beska, men en följeslagare i form av mat gör vinet än bättre.

bambi_file_o_saltrulle.jpg

Grillad filé och saltrulle av Bambi tillsammans med en som vanligt foto-ogenisk potatisgratäng samt lite rödvinssås mellan rotfrukt och protein.
 
Toppen