Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava mars 2021 - Domaine de l´Alliance Sauternes 2016 (78074)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)? Den här omröstningen avslutas 16 april 2021

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 12 26,1%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 8 17,4%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 26 56,5%

  • Total voters
    46
  • Poll closed .

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jaha, nu fick man lotten att välja pava. Champagne kan tyckas givet och ger inte ens pengarna tillbaka i Vegas, men eftersom det känns tråkigt att välja något man själv druckit samt att jag vill att vinet ska vara både intressant och bra så finns det inte mycket att välja på i vettig prisklass. Gratien BdB 2014, Michel Arnould 2013 eller De Saint Gall 2009 var några kandidater. Mest intressant var Nicolas Maillart men det är kollikrav på alla flaskor så kanske lite fräckt att välja Maillart. Oavsett så är ung champagne sällan en upplevelse i den högre skolan förutom för plånboken.

Lösningen är att chocka hela vinvärlden (eller åtminstone de 50 personer som läser det här forumet) och välja en av vinvärldens bäst presterande och mest ringaktade vinstil. Sött!

Har själv en längre tid insett att det oftast är underbara viner. Dessutom kostar de som en enklare champagne i de allra flesta fall. Efter att jag konstaterade detta har källaren fyllts på med hela 4 st Rieussec och det är allt...:oops: Hoppas på ändring det här året och utfärdar ett ukas om köpstart!

Vad har jag då valt?

Jo Domaine de l´Alliance 2016 från Fargues i Sauternes. Oklassat och oslottat. En egendom startad av en till stor del självlärd fiskare från Loire som inte är rädd för att bryta mot reglerna ("Herethique 2009" har 600 g restsocker och 8 % alkohol. Därför är vinet klassat som Vin de France. Gissar att @Daniel A slänger sig på Winesearcher:D)... Vinbönder från famösa områden som buteljerar som bordsvin väcker alltid intresse hos mig.

Egendomen förvärvades 2005 och omplantering sker. 7 aktiva hektar av totalt 9 med en ålder på vinrankorna mellan 20 och 70 år, medel 40 år. 80 % Semillion, 15 % Sauvignon Blanc/Gris och 5 % Muscadelle. Jobbar delvis med bourgognefat och lagring 18 månader med 10 % ny ek. Plockning och selektering för hand. Certifierad organisk sedan 2010 och kör biodynamiskt men inte slaviskt. Väldigt lågt skördeuttag på 10-13 hl/ha. Naturlig jäst och yada, yada.

För att höja förväntningarna och nyfikenheten citerar jag Jane Anson; "this is the real deal"!

Står 2015 hos SB men importören Hand Picked Wines försäkrar att det är 2016 som levereras och att det finns mer än 100 flaskor i lager. Finns även ett torrt vitt vin Extérieur 2018 från samma producent på bolaget för den nyfikne. Jag beställde själv båda av bara farten.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jaha, nu fick man lotten att välja pava. Champagne kan tyckas givet och ger inte ens pengarna tillbaka i Vegas, men eftersom det känns tråkigt att välja något man själv druckit samt att jag vill att vinet ska vara både intressant och bra så finns det inte mycket att välja på i vettig prisklass. Gratien BdB 2014, Michel Arnould 2013 eller De Saint Gall 2009 var några kandidater. Mest intressant var Nicolas Maillart men det är kollikrav på alla flaskor så kanske lite fräckt att välja Maillart. Oavsett så är ung champagne sällan en upplevelse i den högre skolan förutom för plånboken.

Lösningen är att chocka hela vinvärlden (eller åtminstone de 50 personer som läser det här forumet) och välja en av vinvärldens bäst presterande och mest ringaktade vinstil. Sött!

Har själv en längre tid insett att det oftast är underbara viner. Dessutom kostar de som en enklare champagne i de allra flesta fall. Efter att jag konstaterade detta har källaren fyllts på med hela 4 st Rieussec och det är allt...:oops: Hoppas på ändring det här året och utfärdar ett ukas om köpstart!

Vad har jag då valt?

Jo Domaine de l´Alliance 2016 från Fargues i Sauternes. Oklassat och oslottat. En egendom startad av en till stor del självlärd fiskare från Loire som inte är rädd för att bryta mot reglerna ("Herethique 2009" har 600 g restsocker och 8 % alkohol. Därför är vinet klassat som Vin de France. Gissar att @Daniel A slänger sig på Winesearcher:D)... Vinbönder från famösa områden som buteljerar som bordsvin väcker alltid intresse hos mig.

Egendomen förvärvades 2005 och omplantering sker. 7 aktiva hektar av totalt 9 med en ålder på vinrankorna mellan 20 och 70 år, medel 40 år. 80 % Semillion, 15 % Sauvignon Blanc/Gris och 5 % Muscadelle. Jobbar delvis med bourgognefat och lagring 18 månader med 10 % ny ek. Plockning och selektering för hand. Certifierad organisk sedan 2010 och kör biodynamiskt men inte slaviskt. Väldigt lågt skördeuttag på 10-13 hl/ha. Naturlig jäst och yada, yada.

För att höja förväntningarna och nyfikenheten citerar jag Jane Anson; "this is the real deal"!

Står 2015 hos SB men importören Hand Picked Wines försäkrar att det är 2016 som levereras och att det finns mer än 100 flaskor i lager. Finns även ett torrt vitt vin Extérieur 2018 från samma producent på bolaget för den nyfikne. Jag beställde själv båda av bara farten.
Beställde två av varje. Behöver mer sött och torrt från området är kul! :)
 
ligger efter med månadens vin fri i februari (kommer noter i helgen) men beställde 1 söt+ 1 torr jag också. Känns som om "Låt oss dela en pava över nätet" fått en bra start 2021.
 

LarsW

Medlem
Oavsett så är ung champagne sällan en upplevelse i den högre skolan förutom för plånboken.
Köper argumentet med hull och hår.

Lösningen är att chocka hela vinvärlden (eller åtminstone de 50 personer som läser det här forumet) och välja en av vinvärldens bäst presterande och mest ringaktade vinstil. Sött!
Kul!
På!
Beställt!
 

Per Stade

Lege artis
Spännande, måste vara med på mars vin!

upload_2021-3-2_12-0-43.jpeg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Beställde också båda. Såg att månadens vin är på 500ml. Måste väl betyda nytt prisrekord på 563.-/halvmagnum? Måste fasen leverera till det priset...
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ska vi ha en skuggversion av månadens pava? Jag köpte givetvis också båda, som det vinfår jag kan vara.

Beställde också bägge, varför inte dubbelmånad?

Verkar mer och mer se ut som "Dela två pavor med dig själv mars 2021-..."

Värst vilket dåligt inflytande man har. Kanske ska bli influerare eller begära provision av importören. De som känner sig manade kan köra båda vinerna men omröstningen är så klart för sötvinet.:)

Jag har inte varit med på de här förut, men det lät väldigt spännande med Sauternes i allmänhet och från den här producenten i synnerhet.
Jag beställde förstås också båda vinerna. :blyg:
Sen får vi se om jag vågar skriva några noter.
Inga svårigheter alls. När du tvivlar är det bara att skriva "stenfrukt" och "bra mineralitet". Viktigt. Se även till att ta fotot i en 30-gradig vinkel med vinet i Zaltoglas så kommer du att se ut som ett proffs. Som pricken över i:et så lägger du till "bra sälta" i var femte vin du dricker. Betyg sätter du sedan efter pris och varumärke. Lägg upp på insta. Svårare än så är det inte.:D:rolleyes:
 

john b

Medlem
Inga svårigheter alls. När du tvivlar är det bara att skriva "stenfrukt" och "bra mineralitet". Viktigt. Se även till att ta fotot i en 30-gradig vinkel med vinet i Zaltoglas så kommer du att se ut som ett proffs. Som pricken över i:et så lägger du till "bra sälta" i var femte vin du dricker. Betyg sätter du sedan efter pris och varumärke. Lägg upp på insta. Svårare än så är det inte.:D:rolleyes:

Klassiska bra tips, jag vill gärna lägga till: "fortfarande lite knutet/känns något oförlöst" på alla vita viner som är yngre än 20 år och alla röda viner som är yngre än en själv.
 
Toppen