Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava Mars 2022 - Lanterna Flame Tokay 2019 (Privatimport)

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 2 13,3%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 6 40,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 1 6,7%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 6 40,0%

  • Total voters
    15
  • Poll closed .
Sent omsider kommer här tråden för pavan i Mars.

Här i forumet har vi @Adam Frisch som ligger bakom ett par viner som nyligen har nått svenska marknaden. Vi väljer ut hans rosé "Lanterna" med druvan Flame Tokay för mars månad och det finns redan en tråd för April-vinet som kommer vara hans andra vin som släpps 18/3 på tillfälliga släppet - nämligen La Malinche.

Om vinet och druvan (Adams ord):
Flame Tokay aka Ahmeur bou Ahmeur - Kanske den mest ovanliga druvsorten i vår kollektion. Garanterat ingen som gjort vin på denna helt bortglömda druvsort på ett halvt sekel. Druvan har ett rosa skal, så genom att låta vinet dra på skalen en längre tid, överför det sin färg. Vinet är nästan laxrosa i färg och skiljer sig således från alla andra roseer på denna punkt - detta är ett extended maceration rose, vilket är omöjligt att göra om man gör det på traditionellt vis med röda druvor där man inte kan låta vinet dra på druvskalen någon tid alls innan det blir rödvin av det. Så det har tanniner och struktur som ett mer lagrat eller rött vin, fast det är ett rose. Helt unikt. Organiskt odlat, fast utan diplom. Vinet är helt fantastiskt redan nu fast det är så ungt.

Vinet går att få tag på via Privatimport från Vinunic.

Tråden om Adam och resan han gjort hittar ni här.

Hemsidan för Sabelli-Frisch om man önskar läsa mer.

Kan någon admin nåla och lägga upp omröstning?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Månadens vin med en annan uddadruva.
flame tokay la mateo.jpg

La Mateo Temprnillo blanco 2019: testade det här på systembolaget för släppet i februari och gav det inget översvallande betyg. Gillar dock det röda från producenten och beslöt att ge det en chans till. Doft av melon, päron, lavendel, syren och citrus. Smakar burkpäron, syren, lavendel och lime. Initialt är det väldigt blommigt, med rätt mycket känsla av tvättmedel, frukten är bra och syran är ok, men avslutet är väldigt platt. Med luft blir vinet fetare och smörigare och parfymen lägger sig. Det här behöver luft. Första glaset stämmer ganska bra med mitt omdöme från provningen (82-84). Glas två är 3 pinnar bättre.
Lanterna Flame Tokay 2019: doft av smultron, läder, pomerans, mjölkchoklad, terpentin och timjan. Smultronen återkommer i smaken, tillsammans med blodapelsin, timjan, läder, choklad och blodapelsin. I avslutet finns en rejäl grapefruktbeska. Väldigt torrt, rejäl syra, fin, men något återhållsam frukt, stramt, men angenäm beska. Udda, men ganska charmigt. Helt olika La Mateo. 88p
 

The Wall

Medlem
Redan den 11 februari korkade vi upp men har inte hunnit skriva ner noter tidigare:
2019 Sabelli-Frisch ”Lanterna” (Flame Tokay)

I rumstempererat skick direkt ner i Gabriel Gold; initialt lite rabarber, viss kryddighet som är svår att sätta fingret på – nästan lite åt grüner veltliner-hållet, men ändå inte. I munnen då? Syrligt och beskt, typ halvmogen rabarberstjälk, men det är ändå mycket trevligt och lättklunkat, vilket vi tackar behagliga 12% för. Spontana intrycket är dock att det kanske inte är ett vin som passar allas smaklökar. Hustrun sammanfattade sitt intryck med endast ett ord ”Sherry!”, men jag håller inte riktigt med.

Andra dagen i Veritas Riesling; rabarbern finns även här men det dyker också upp lite blyerts kombinerat med ny plastficka och aningen nystekt skinka (?). Lite väl otydlig not tyvärr. I munnen len och besk med lite intryck av gräsmatta, men likafullt lättklunkad.

Jahapp, gott och lättklunkat, bara att trycka på PI-knappen igen då med andra ord.
2019 Lanterna Flame tokay.jpg

Gör helt klart namnet rättvisa.
 

LarsW

Medlem
Detta var ju spännande, Rosé är inget jag vanligtvis går igång på, eller är detta ett orange vin? Går vanligtvis inte igång på orange vin heller...

Aja, i näsan är det med grapefrukt och en peppar som nästan men inte riktigt är vitpeppar. Smultron och rabarber. Sen är jag helt säker på att det är lite tobak också, weird!
I munnen är det torrt och läckra tanniner. Mer grapefrukt, lite som att bita i skalet, vill skriva blodgrape men tror det är färgen som lurar munnen. Smultronen kommer tillbaka, rabarberna likaså. Mynta, damm och en florkänsla som för tankarna direkt till sherry. Mums! Medel lång eftersmak.

Klurigt vin men jag gillar det verkligen. Är nog den bästa rosé jag druckit och även om den ribban är inte så hög så är det ett riktigt gott vin!
Sitter och är lite irriterad att jag bara beställde två flaskor, men glad att jag har en flaska till.
Serverade det för några vänner innan en middag och de var lika imponerade.
Tror att den ena vännen summerade det bäst när han efter middagen sade: "Jag trodde aldrig jag skulle säga dessa ord men jag tar gärna mer av rosévinet...

Dag två har det inte hänt så mycket mer, tror inte detta är för långlagring.

Men jäklar det är gott nu.

91p

20220327_181258.jpg
 

Sebran

Medlem
Vinet dracks över tre dagar och ändrade sig bara marginellt, vilket antyder bra lagringspotential.

Härligt ljusorange färg i glaset. Dag 1 är vinet fortfarande aningen knutet och ger inte särskilt mycket doft. Doften öppnar inte riktigt upp sig dag 2 eller 3 heller, men smaken blir något mjukare och rundare. Har väldigt svårt att hitta bra associationer för doften då den är väldigt distinkt. Möjligtvis färska hallon med någonting skogigt också. Väldigt frisk och inbjudande är den i alla fall.

Smaken är har en tydlig beska, typ omogen citrus eller grapefruktskal. Beskan är som tydligast dag 1 men dominerar även övriga dagar. Vinet känns helt torrt och de små små tanninerna kittlar gommen. Övergripande intrycket är att vinet är väldigt piggt och friskt, men beskan och total avsaknad av sötma gör vinet ändå lite utmanande och tar bort lite elegans. Runt bordet var vi nog ganska överens om att bara en liten gnutta sötma nog hade gjort vinet gott. 87p

Tänker nog försöka spara nån av mina återstående två flaskor ett tag för att se hur det utvecklar sig.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Kopierar in min not från februari. Har fem flaskor kvar men tänker inte öppna nästa förrän tidigast i maj. ”Först till marconiamandlar sen till rökt shortribs med sallad. Hur bra som helst. Initialt lite för kall och då är den lite stum. Med värme kommer dofter av lakrits och i munnen är det blodgrape med lite små tanniner. När jag testade vinet i höstas så var det syran som överraskade mig mest. En ganska hög syra som inte drog ihop salivkörtlarna utan dansade runt i munnen och bara var frisk! Det intrycket kvarstår. Fantastiskt.”
I höstas gav jag vinet 93p nu stannar det på 90. Blir nog ngn mer pinne med rätt förutsättningar.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lagt till omröstning så rösta gärna ni som har redan har provat.

Pomerans, granatäpple, torkad frukt och lite funkig doft. Naturvinsvibbar och det diskuterades om det var rosé eller orangevin. I munnen är det mest grapebeska som stramar lite. Förutom det rätt kort och platt smak. Betydligt roligare på doften än i smaken. Kul att prova men blir inget mer för min del. 84 pinnar kan det få men inte mer. Adekvat vin i bästa fall.

Mer rättvist är väl å andra sidan att jämföra vinet med andra stilla roséer och då presterar det bra. Klart ett av de bättre jag provat även om jag inte är någon expert på det området till skillnad från rosébubbel.

Jag har en flaska kvar som någon som inte provat kan få. Skicka PM i så fall.
 

Jos

Medlem
Lagt till omröstning så rösta gärna ni som har redan har provat.

Pomerans, granatäpple, torkad frukt och lite funkig doft. Naturvinsvibbar och det diskuterades om det var rosé eller orangevin. I munnen är det mest grapebeska som stramar lite. Förutom det rätt kort och platt smak. Betydligt roligare på doften än i smaken. Kul att prova men blir inget mer för min del. 84 pinnar kan det få men inte mer. Adekvat vin i bästa fall.

Mer rättvist är väl å andra sidan att jämföra vinet med andra stilla roséer och då presterar det bra. Klart ett av de bättre jag provat även om jag inte är någon expert på det området till skillnad från rosébubbel.

Jag har en flaska kvar som någon som inte provat kan få. Skicka PM i så fall.
Spar den till mig, du får en flaska i utbyte!
 

Poussard

Medlem
Lagt till omröstning så rösta gärna ni som har redan har provat.

Pomerans, granatäpple, torkad frukt och lite funkig doft. Naturvinsvibbar och det diskuterades om det var rosé eller orangevin. I munnen är det mest grapebeska som stramar lite. Förutom det rätt kort och platt smak. Betydligt roligare på doften än i smaken. Kul att prova men blir inget mer för min del. 84 pinnar kan det få men inte mer. Adekvat vin i bästa fall.

Mer rättvist är väl å andra sidan att jämföra vinet med andra stilla roséer och då presterar det bra. Klart ett av de bättre jag provat även om jag inte är någon expert på det området till skillnad från rosébubbel.

Jag har en flaska kvar som någon som inte provat kan få. Skicka PM i så fall.
När du säger så menar du Tondonia rosé och Clos Cibonne rosé eller menar du att den är bra jfr med 100-kronorsroséer ur standardsortimentet?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
När du säger så menar du Tondonia rosé och Clos Cibonne rosé eller menar du att den är bra jfr med 100-kronorsroséer ur standardsortimentet?
Standardroséer för 100 kronor ger jag inte 84 poäng för...

Har inte provat någon av de du nämner som jag antar ligger närmare stilmässigt. Nej jag jämförde kvalitetsmässigt med de två bästa jag provat. Chateau Esclans Garrus 2012 och Esclans 2013. Fast noterar att den provningen var för 7 år sedan och efter det minns jag bara att jag smakat på en fullständigt vedervärdig Puy Cheri.:baksmälla:

 

Sarco

Medlem
Trevligt vin och intressant upplevelse.

Serverade vid ca 13 grader. Ingen luftning att tala om. Rosa/ljust bärnstensfärgad. Doft av persika, apelsin, äpple, russin, örter och terpentin. I munnen viss tyngd, medel till hög syra och ett uns tanniner. I smaken persika, röda vinbär, äpple, och örter med en tydlig beska i slutet. Angenämt vin. Ingen aning om hur jag lämpligen poängsätter detta men jag tyckte att det var gott! 88-89 poäng.
 
Last edited:
Toppen