Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – November 2019 – Bibo Runge Riesling Sekt b.A. Brut (90034)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 4 15,4%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 3 11,5%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 19 73,1%

  • Total voters
    26
  • Poll closed .

Sebran

Medlem
Första gången jag får äran att välja månadens pava, tack för förtroendet @CalleNylle .

Jag har starka band till Tyskland efter att ha bott där i många år och är även ett stort fan av Riesling, men något jag inte har utforskat särskilt mycket själv är mousserande tysk Riesling. Därav har jag valt Sekten som släpps i det tillfälliga sortimentet den 8 november. Det kommer drygt 3300 flaskor till Sverige, så jag hoppas att de flesta har möjlighet att hitta den på ett bolag nära hemmet eller kan få tag på en via webblagret. Då får även @Patrik Sellin en andra chans att prova vinet, eftersom det inte hanns med i provningen senast :)

Producentens hemsida: https://bibo-runge-wein.de/en/
Länk på Systemet: https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/bibo-runge-9003401
 

Jona A

Medlem
Ja denna kommer jag nog vara med på!
Tror inte det kommer vara något jag köper i framtiden men alltid kul att testa och se vad ni tycker också.
 
Trådskapare
Sebran

Sebran

Medlem
2 flaskor inhandlade idag. Finns fortfarande drygt 40 i webblagret och många i olika butiker runtom landet :)

Bibo.jpg


Återkommer med smaknot vid senare tillfälle.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dags för bikt! Passade på att para vinet med lite ugnsbakad Mont d’Or...

0B7FE79C-D3AA-425C-B0BF-0D646D7FAA6E.jpeg


2014 Bibo Runge Riesling Sekt b.A Brut
Diesling! Jamen, det var ju kul med tanke på druva och ursprung! :)

Frisk, krispig och citrusstinn till tusen. Gröna äpplen, petroleum, jäst, krusbär och aningen gummi. Bra syra och nätta bubblor utan nämnvärd mousse samt med lite lätt metalliskt anslag i eftersmaken som enbart förgyller och ger en mineralisk känsla. Ganska precis vad man kan förvänta sig av en riesling från Rheingau med adderade bubblor – på gott och ont.

Hade gärna sett att det fanns mer uppenbara inslag av autolys med i leken, kanske lite bröd och rostade toner. 18 månader på sin jästfällning borde skina igenom lite tydligare om jag får gnälla en gnutta. Gott, kvalitativt och trevligt men utan det lilla extra. (86p)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
2:a efter @Mattias Schyberg , det känns som om världsordningen är återställd ;).
bibo runge + friends.jpg

NV François Baur Crémant d'Alsace Brut Réserve: doft av päron, ananas, nötter, sågspån, såpa och passionsfrukt. I smaken hittar vi också gråpäron och ananas tillsammans med burkspad från ananas och vitpeppar. För en brut så är sötman rätt så hög. Moussen är också ganska låg. För sött för min smak och hade nog funkat bättre som stilla vin. 81p
NV MRG Wines Richard Juhlin Blanc de Blancs: doft av kokt mjölk, trälim och kryddpeppar. I smaken hittar vi halstablett med citron, brustablett, gröna äpplen, apelsin och ananas. Torrt, med förvånansvärt bra syra. Frukten känns något syntetisk. Noll längd, inget ligger kvar i munnen. I och med att det är ett surrogat går det inte att poängsätta.
NV Bibo Runge Riesling Sekt b.A. Brut: Doft av päron, saffran, blöt disktrasa och jasmin. Initialt kommer också päron och saffran, men detta byts snabbt mot grapefrukt, pomerans, tulpanstjälk, metall och något obestämbart bittert. Syran är bra, vinet är torrt så det förslår, men det finns en sur beska i eftersmaken som är långt ifrån angenäm. Hade kanske varit roligare en varm dag i solen. 81p
 
Vi öppnar månadens vin till litet grillad lax, kokt amandine-potatis, en sås på crème fraîche, finhackad rödlök, färsk gräslök, citron och en skvätt av bubbelvinet. Passar perfekt både till aperitif och till middagen. Näsan är charmig, inbjudande med sött vetebröd, kanske till och med litet kolasås, frisk doft, äpplen. I munnen är det bra balans, en del sötma men också mycket livlig energi och friskhet - känns för ett ögonblick mer som en riesling med en massa gröna äpplen som någon klyver med en köksyxa på en stor skärbräda av mörkt trä. En liten kryddighet och sötma på slutet som avslöjar att det inte är champagne av finaste sorten. Men för 199 kr känns detta som ett riktigt ok alternativ till prosecco eller cava eller Crémant i samma prisklass. Fullt godkänt. 86-87 poäng kanske? Edit: funkade också vid litet olika temperaturer, blev mer smakrikt och doftrikt och mindre aggressiv mousse när det inte var alltför kallt.
 
Trådskapare
Sebran

Sebran

Medlem
Jag tänkte överlämna stafettenpinnen till @M0! - Take it away :)

Öppnade flaskan som fördrink med lite snacks innan middagen. Den funkade utmärkt både på egen hand samt tillsammans med toast skagen. Näsan är fint blommig med citrus som dominerar. Citrusen fortsätter i gommen samt även en diskret underliggande sötma som påminner en del om stilla rieslingviner jag har druckit. Helheten är mycket frisk, det här blir man pigg och glad av att dricka. Även mina icke vinnördiga vänner som delvis ogillar champagne tyckte att denna var riktigt god. Jag har inte särskilt mycket erfarenhet av mousserade vin generellt och tycker att det är betydligt svårare att urskilja specifika dofter och smaker än hos stilla viner. Tycker därför att det är svårt att sätta poäng eller uttala mig om prisvärdheten, men jag föredrar nog ändå denna före de flesta standard-champagner som jag har provat för runt 250-400 kr. 88 poäng kanske?
 

Michael_M0!

Medlem
Jag tänkte överlämna stafettenpinnen till @M0! - Take it away :)

Öppnade flaskan som fördrink med lite snacks innan middagen. Den funkade utmärkt både på egen hand samt tillsammans med toast skagen. Näsan är fint blommig med citrus som dominerar. Citrusen fortsätter i gommen samt även en diskret underliggande sötma som påminner en del om stilla rieslingviner jag har druckit. Helheten är mycket frisk, det här blir man pigg och glad av att dricka. Även mina icke vinnördiga vänner som delvis ogillar champagne tyckte att denna var riktigt god. Jag har inte särskilt mycket erfarenhet av mousserade vin generellt och tycker att det är betydligt svårare att urskilja specifika dofter och smaker än hos stilla viner. Tycker därför att det är svårt att sätta poäng eller uttala mig om prisvärdheten, men jag föredrar nog ändå denna före de flesta standard-champagner som jag har provat för runt 250-400 kr. 88 poäng kanske?

Kul! Jaha, får se vad det kan bli av det här då ;)
 

john b

Medlem
Sluttampen på månaden och öppnades under julpynt etc med familjen.

Doftade inte alls riesling tycker jag. Generisk men inte otrevlig citrus- och vit blomdoft.
Behagligt torr med fortsatt dominans av syra i munnen. Gröna stenfrukter, äpplen, viss örtighet i munnen. Kort eftersmak.

Ok vin. Inte mer för 200 pix. För något år sedan hade vi annan bubbelriesling som finewinemånadensvin, det var mer spännande i doften. 81 poäng.
 

Vingubben

Medlem
Gummi, mogna gröna äpplen och grillad citron i doften. Något dämpad men angenäm syra, lätt rökig, gummi och citrus i smaken. Efter en stund kommer det fram lätta men härliga ektoner. Vinet överraskar positivt. Det gäller att vänja sig vid kombon rieslingtoner och bubblor. 88p idag men tror att det skulle må bra av några år på rygg.
 
Toppen