Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- april 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    5

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Nu kanske jag framstår som en surgubbe, men vis av erfarenhet så vet jag att återkommande aktiviteter som är för frekventa har en tendens att rinna ut i sanden. Det är alltid någon/några som inte kan och så sipprar det sakta ut till intet.

En idé kan vara att ha ett månadens vin, ett vin som ska provas under en månads tid och som sen diskuteras. Då kan man dricka/prova vinet lite när man vill och så diskutera det i en gemensam tråd.

Man kan också göra ett schema som sträcker sig över exempelvis tre månader så att det finns lite framförhållning.

Mina 50 cent till diskussionen. :)

Vill man köra oftare ska man såklart göra det.
 
Nu kanske jag framstår som en surgubbe, men vis av erfarenhet så vet jag att återkommande aktiviteter som är för frekventa har en tendens att rinna ut i sanden. Det är alltid någon/några som inte kan och så sipprar det sakta ut till intet.

En idé kan vara att ha ett månadens vin, ett vin som ska provas under en månads tid och som sen diskuteras. Då kan man dricka/prova vinet lite när man vill och så diskutera det i en gemensam tråd.

Man kan också göra ett schema som sträcker sig över exempelvis tre månader så att det finns lite framförhållning.

Mina 50 cent till diskussionen. :)

Vill man köra oftare ska man såklart göra det.

Tycker det låter som en bra ide. Vi kan starta månadens vin april nu. Ger folk möjlighet att diskutera vilket vin, köpa in och så kör vi. Kan ju också passa med lanseringarna som kommer från Systembolaget vilket ger alla möjlighet att köpa.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tycker det låter som en bra ide. Vi kan starta månadens vin april nu. Ger folk möjlighet att diskutera vilket vin, köpa in och så kör vi. Kan ju också passa med lanseringarna som kommer från Systembolaget vilket ger alla möjlighet att köpa.
Sounds good to me!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Ok, finewines.se har talat. Månadsvis blir nog bra. :)

Månadens vin April 2014 är:
???

Stafettpinnen ligger hos @Vino fino, och om han inte nappar inom kort så är mitt förslag @ChristianB, @Skumpagne, eller @chambertin

Först till kvarn får först mala...;)
Vet redan vilket vin jag skulle välja iaf...

image.jpg
 

Vino fino

Medlem
Ok, finewines.se har talat. Månadsvis blir nog bra. :)
Först till kvarn får först mala...;)
Jag är lite sen, men aprilsläppet av en halvmogen Medoc från kanonåret 2005 känns som en uppenbar kandidat.

Fourcas-Hosten '05, 199 kr.

(OK jag är jävig, gillar huset, men är inte rimligt prissatt Bdx en global angelägenhet…? ;))
 
Jag är lite sen, men aprilsläppet av en halvmogen Medoc från kanonåret 2005 känns som en uppenbar kandidat.

Fourcas-Hosten '05, 199 kr.

(OK jag är jävig, gillar huset, men är inte rimligt prissatt Bdx en global angelägenhet…? ;))

Släpps i T5 1 april, 2400 flaskor, större antal butiker. 95104 Château Fourcas-Hosten 2005. Tycker det är ett mycket bra alternativ
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är lite sen, men aprilsläppet av en halvmogen Medoc från kanonåret 2005 känns som en uppenbar kandidat.

Fourcas-Hosten '05, 199 kr.

(OK jag är jävig, gillar huset, men är inte rimligt prissatt Bdx en global angelägenhet…? ;))
@Vino fino har talat...

Månadens vin April 2014 är...*trumvirvel*
Château Fourcas-Hosten 2005
(www.systembolaget.se/95104) (länken kommer att fungera så fort artikeln finns att köpa)

Vinet dricks när som helst det passar under april månad. Dekantering/luftning bör göras ca en timma innan analys och servering med en temperatur runt 15C (ställ in vinet i kyl en kvart innan dricktillfället). Smaknoteringar och diskussion kring våra upplevelser sker med fördel i denna tråd. Det kan vara bra att "spoilertagga" sitt omdöme så att de som ännu inte druckit vinet slipper blir påverkad mot sin vilja. Hur "spoilertagg" funkar läser du allt om här: http://www.finewines.se/threads/uppdatering-av-vart-forum.2706/#post-59495

Den som senast valt tema-vin väljer vem som skall välja vin för nästa månad efter månadens slut.

Frågor på det, är allting genomtänkt?
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
@Vino fino har talat...

Månadens vin April 2014 är...*trumvirvel*
Château Fourcas-Hosten 2005
(www.systembolaget.se/95104) (länken kommer att fungera så fort artikeln finns att köpa)

Vinet dricks när som helst det passar under april månad. Dekantering/luftning bör göras ca en timma innan analys och servering med en temperatur runt 15C (ställ in vinet i kyl en kvart innan dricktillfället). Smaknoteringar och diskussion kring våra upplevelser sker med fördel i denna tråd. Det kan vara bra att "spoilertagga" sitt omdöme så att de som ännu inte druckit vinet inte blir påverkad mot sin vilja. Hur "spoilertagg" funkar läser du allt om här: http://www.finewines.se/threads/uppdatering-av-vart-forum.2706/#post-59495

Den som senast valt tema-vin väljer vem som skall välja vin för nästa månad efter månadens slut.

Frågor på det, är allting genomtänkt?
Strålande!
 

chambertin

Medlem
@Vino fino har talat...

Månadens vin April 2014 är...*trumvirvel*
Château Fourcas-Hosten 2005
(www.systembolaget.se/95104) (länken kommer att fungera så fort artikeln finns att köpa)

Vinet dricks när som helst det passar under april månad. Dekantering/luftning bör göras ca en timma innan analys och servering med en temperatur runt 15C (ställ in vinet i kyl en kvart innan dricktillfället). Smaknoteringar och diskussion kring våra upplevelser sker med fördel i denna tråd. Det kan vara bra att "spoilertagga" sitt omdöme så att de som ännu inte druckit vinet slipper blir påverkad mot sin vilja. Hur "spoilertagg" funkar läser du allt om här: http://www.finewines.se/threads/uppdatering-av-vart-forum.2706/#post-59495

Den som senast valt tema-vin väljer vem som skall välja vin för nästa månad efter månadens slut.

Frågor på det, är allting genomtänkt?
Bra val !
 
Fourcas-Hosten var en av mina tidiga BdX (1982). Rekommendationer från bland annat Hugh Johnson och Anders Röttorp fick mig att köpa vinet.

I en bok från 1985 ger Hugh Johnson dem tre stjärnor med fyrkant, dvs välkänt kvalitetsvin som är prisvärt (svensk översättning :) ) och skriver:
Crus Bourgeois Exceptionnels Listrac. Ansvarig Robert de Crevecoeur. 39ha, 8500 lådor. Den mest framstående egendomen i Listrac idag, gör vin på ett fulländat sätt. 40% Merlot passar den relativt tunga jorden väl och ger ett stilfullt, koncentrerat lagringsvin
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I en bok från 1986 ger Hugh Johnson dem tre stjärnor med fyrkant, dvs välkänt kvalitetsvin som är prisvärt (svensk översättning :) ) och skriver:
På lite grovt 30 år, what could possibly go wrong med ett vinslott :nagelbitare:
Men, under alla omständigheter: jag stödjer vinet för det kommer jag med största sannolikhet kunna få tag i och dessutom se hur det funkar på en god restaurang :)
 
Hittade en tidigare bok, från 1985 :). Vet inte vad som stämmer idag men tidsresor är lite kul.
Crus Bourgeois Exceptionnels Listrac. Ansvarig Robert de Crevecoeur. 39ha, 8500 lådor. Den mest framstående egendomen i Listrac idag, gör vin på ett fulländat sätt. 40% Merlot passar den relativt tunga jorden väl och ger ett stilfullt, koncentrerat lagringsvin
 

Gurto

Medlem
Jag är på :)

För mig känns också ett vin per månad vettigare - just för att jag då har chansen att hinna med det. En specifik kväll för varje vin skulle innebära att jag skulle missa en massa tillfällen och då inte skulle få någon kontinuitet i det och själva grejen skulle rinna ut i sanden.

Dessutom är det lättare att komma undan med ett extra vin 1 gång per månad även om man satt på köpstopp av en mer ekonomiskt lagd sambo ;)

Sen påverkade vinvalet mig också - känner mig riktigt sugen på att pröva detta vin.
 

Livermore

Medlem
Det här låter som en fantastisk idé. Har det för tillfället sparsmakat med folk som jag kan diskutera vin med. Förhoppningsvis får jag tag på det och kan vara med. Nåt som kam vara problem är att mitt champagnebegär har hål i vinbudgeten, men 200 kr är ju peanuts i sammanhanget, så det är nog lugnt.
 

kayaker

Cyklist
Jag är lite sen, men aprilsläppet av en halvmogen Medoc från kanonåret 2005 känns som en uppenbar kandidat.

Fourcas-Hosten '05, 199 kr.

(OK jag är jävig, gillar huset, men är inte rimligt prissatt Bdx en global angelägenhet…? ;))
Drack den på slottet 2009 på Fête de Milles Pâtes kvällen innan Marathon du Médoc. Provar gärna igen. :)
 
Toppen