Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - augusti 2015 [Fel årgång vid beställning - ny aktivitet på gång!]

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

ChristianB

DipWSET
Tycker du skall välja ett nytt vin och så får importörerna lära sig (genom att det svider i plånboken) att det är viktigt att informationen stämmer. Men det är bara min åsikt, 2012an är säkert ett bra och spännande vin det också! :)
Jag instämmer. Välj ett nytt vin så returnerar vi. Jag lade beställningen igår, tror jag, så jag lär ju få fel årgång i nästa vecka. :p
 

chambertin

Medlem
Kan informera att förra månadens vin fortfarande står listad som årång 2009 hos SB trots ett antal returer.
Uppenbarligen ingen prioriterad verksamhet hos vare sig SB eller importör.
 

ChristianB

DipWSET
Kan informera att förra månadens vin fortfarande står listad som årång 2009 hos SB trots ett antal returer.
Uppenbarligen ingen prioriterad verksamhet hos vare sig SB eller importör.
Det är väl lite av ett klassiskt fall; när det passar SB så är beställningssortimentet "deras", men när det väl kommer till kritan så är det ju inte det, särskilt inte när något blir fel. ;) Ta bara startsidan på www.systembolaget.se som exempel, där det står "Sök bland 17000 drycker". Det är väl bara en femtedel som är strikt SB-sortiment egentligen.
 

chambertin

Medlem
Det är väl lite av ett klassiskt fall; när det passar SB så är beställningssortimentet "deras", men när det väl kommer till kritan så är det ju inte det, särskilt inte när något blir fel. ;) Ta bara startsidan på www.systembolaget.se som exempel, där det står "Sök bland 17000 drycker". Det är väl bara en femtedel som är strikt SB-sortiment egentligen.
Jo det är ju så förvisso. För min egen del så ringde SB till mig när vinet hade kommit (Kors i taket tänkte jag ! Första gången någonsin detta händer för min del så kanske hade dom läst ngn tråd här på FW om att returnera felaktiga årgångar kanske...:)) och meddelade att årgången inte stämde. Jag valde då att inte hämta ut vinet. Detta är ju några veckor sedan så den interna rapportering du beskrev i ett tidigare inlägg @ChristianB verkar ju inte fungera den heller.

Verkar konstigt tycker jag att ett retail-företag inte kan/vill ha rätt information om de varor dom säljer utan t.o.m ut mot kund hänvisar till leverantören trots att dom vet att informationen på deras egen hemsida är fel.

Undrar om ICA eller Willy's ( och deras kunder framför allt) hade accepterat ett sådant system för en stor del av det sortiment dom erbjöd kunderna.

Det är ju inte så heller att SB tar en mindre marginal eller så för BS-produkter utan påslaget är ju detsamma som för alla andra varor i de fasta och tillfälliga sortimentet.
 

chambertin

Medlem
SB är visserligen dåliga men låt oss inte glömma hur sopigt det är av importören att först bekräfta tillgång och årgång och sen i berått mod skicka något annat.
Helt klart är det så. Kass och åter kass service till kund får jag hålla med dig om (har skrivit några rader om det förut också.;)).

Kan bara inte förstå att man som leverantör (från SB's perspektiv) kan få agera så här (i det senaste falet med Rosso di Montalcinon t.ex) och att SB själva inte gör ngt åt det. När man registrerar ett vin på BS första gången så krävs det en hel del info och detaljerade bilder/foton av etiketten. Om ngt inte syns tillräckligt bra så blir produkten refuserad och man får vänta en månad till på att få den lanserad.
Årgångsfel på viner kan däremot tydligen passera år efter år utan ngn som helst åtgärd från SB mot leverantören. Man tycker att SB borde kunna uppadtera sin egen databas själva när dom ser ett fel i s.f att vänta på att importören ber dom göra det (importören kan ju inte själv ändra ngt utan det måste SB göra).
 

ChristianB

DipWSET
Årgångsfel på viner kan däremot tydligen passera år efter år utan ngn som helst åtgärd från SB mot leverantören. Man tycker att SB borde kunna uppadtera sin egen databas själva när dom ser ett fel i s.f att vänta på att importören ber dom göra det (importören kan ju inte själv ändra ngt utan det måste SB göra).
Jag är inte helt hundra, men jag tror att det faktiskt ligger helt på importörens sida att ordna med det. Det finns ju en "leverantörsportal" tydligen (som jag själv aldrig sett emellertid) där man svarar på offerter och sådant, så jag föreställer mig att det är därigenom man löser årgångarna också. Men det kan vara så att importören måste höra av sig till SB och säga att det är ny årgång som gäller...

Generellt är det ju inte gigantiskt problem, sett till antalet butiker och mängden vin som hanteras, men det ska ju ändå bli rätt! Vi får väl se vad som händer med Rosson nu när det ska skickas tillbaka ett helt gäng flaskor och leverantören får stå för frakten. ;)
 

chambertin

Medlem
Jag är inte helt hundra, men jag tror att det faktiskt ligger helt på importörens sida att ordna med det. Det finns ju en "leverantörsportal" tydligen (som jag själv aldrig sett emellertid) där man svarar på offerter och sådant, så jag föreställer mig att det är därigenom man löser årgångarna också. Men det kan vara så att importören måste höra av sig till SB och säga att det är ny årgång som gäller...

Generellt är det ju inte gigantiskt problem, sett till antalet butiker och mängden vin som hanteras, men det ska ju ändå bli rätt! Vi får väl se vad som händer med Rosson nu när det ska skickas tillbaka ett helt gäng flaskor och leverantören får stå för frakten. ;)
Ja det är via "leverantörsportalen" som leverantören gör den administrativa delen mot SB men det är ju inte riktigt kärnan i mitt SB resonemang. Fortfarande är det ju SB som gör ändringen och ingen annan. Leverantörsportalen är bara leverantörernas interface mot SB och ingen direktaccess till uppdateringar eller liknande. Man ber bara SB göra en viss uppdatering, tillfälligt slut eller liknande.
 

ChristianB

DipWSET
Ja det är via "leverantörsportalen" som leverantören gör den administrativa delen mot SB men det är ju inte riktigt kärnan i mitt SB resonemang. Fortfarande är det ju SB som gör ändringen och ingen annan. Leverantörsportalen är bara leverantörernas interface mot SB och ingen direktaccess till uppdateringar eller liknande. Man ber bara SB göra en viss uppdatering, tillfälligt slut eller liknande.
Då har du bättre koll än jag har. ;) Det är kanske inte så konstigt ändå. Men det är bra att du har koll på läget! Jag som anställd tycker ju att det är både pinsamt och dåligt när den övergripande parollen är "Vi ska vara bäst på service!" och så fungerar inte ens årgångarna ordentligt... Om inte annat kan jag säga så mycket som så att ni som eventuellt handlar i min butik (ping @Deppodi ) kommer att få bästa tänkbara service, bara för att just min butik är så bäst. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Jag känner att det kan vara värt att ta sig till andra sidan stan bara för den sakens skull. Är det Vällingby?
Yes. Jag kan dock inte erbjuda något supersortiment av häftiga viner, för det har vi inte trots att jag gör tappra försök att ta hem småpartier som släpps varje månad. :p Men jag snackar gärna vin med alla som vill komma förbi och prata lite!
 

Gurto

Medlem
För min egen del så ringde SB till mig när vinet hade kommit (Kors i taket tänkte jag ! Första gången någonsin detta händer för min del

Min butik har faktiskt alltid ringt när årgången har varit fel. I övrigt hållet jag med: kasst av både SB och importör men ansvaret ut till kund måste ytterst ligga på SB. Det går inte att skylla på importörerna - då har man ställt för dåliga krav på dem.
 
Toppen