Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - december 2015 - von Winning Pinot Noir II 2012

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Silex

Medlem
Jag fick ju äran att ta över stafettpinnen och välja vin i december månads "Låt oss dela en pava...". Det har varit många tankar fram och tillbaka - skulle jag välja något jag själv gillar, något helt okänt eller ett säkert kort, eller kanske startkvin eftersom det snart är jul... I slutändan stod (den inre) striden mellan tre viner (vitt Jura från Macle, rött från Korsika eller en Pinot från Tyskland). Jag inser dock att jag själv druckit alldeles för lite rött från Tyskland och vill gärna prova mer. Jag har också en känsla av att det gäller många andra. För att det skall bli ett nytt vin även för andra på forumet så ögnade jag igenom listorna för nästa släpp och där finns två tyska Pinot Noir. Då endast 120 flaskor släpps från Becker, så går valet istället till von Winning Pinot Noir II 2012 (nr 90636) för 239kr som släpps 4:e december. Det tas in 1200 flaskor till Sverige, så borde räcka så att de som vill kan få tag på en flaska. Producenten är väl känd för de flesta med fr a välgjorda rieslingviner i alla prisklasser. Jag har dock inte tidigare provat deras Pinot Noir. En intressant anekdot är att von Winnings Pinot-druvor för 2011 års skörd tydligen blev stulna under natten innan skörden skulle påbörjas. Någon körde helt enkelt igenom vingården och plockade med sig 2.5 ton druvor. Så då tycker jag det kan vara passande att ge lite stöd till 2012 års von Winning Pinot Noir. Jag hoppas det blir gott och/eller intressant!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Mja har väldigt dålig erfarenhet utav denhär producenten som bara gett mig tråkiga och opersonliga viner innan, men jag älskar klassisk pinot så ett försök är det ju alltid värt !
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Blir till att vara snabb på dessa flaskor, DN har listat vinet som ett "julklappstips" i dagens lördagsbilaga.
 
Trådskapare
Silex

Silex

Medlem
Blir till att vara snabb på dessa flaskor, DN har listat vinet som ett "julklappstips" i dagens lördagsbilaga.
Jag noterade också att den lyftes fram i DN i lördags. Jag får hoppas alla som vill vara med kan ta en liten fikarast eller sitta vid datorn vid 10.00 på fredag och lägga sin beställning! Om det blir många som blir utan får jag komma med en reservplan.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag noterade också att den lyftes fram i DN i lördags. Jag får hoppas alla som vill vara med kan ta en liten fikarast eller sitta vid datorn vid 10.00 på fredag och lägga sin beställning! Om det blir många som blir utan får jag komma med en reservplan.
Jag är inte särskilt orolig. Viner från ett "mindre ansett ursprung" och utom innehåll av torkade druvor brukar få stå kvar länge på hyllorna även om de är riktigt, riktigt bra enligt min erfarenhet. Men visst, DN kan säkert få gemene man att öppna plånboken, men frågan är om man (de som går efter DN:s recensioner) anser att en tysk pinne borde få kosta över 200 pix? Jag hoppas dock att jag har fel. :)
 

Krisman

Medlem
Kul val, ska försöka vara med denna gång.
Jag gillar också Tysk Pinot. Becker är vet jag är mycket bra, Von Winning har jag inte provat.
Hur populär kan en tysk Pinot Noir bli hos Russinsvensson?
Måttligt va, jag tror att Russinsvensson aldrig gör det aktiva valet att prova Tysk Pinot.
 
Trådskapare
Silex

Silex

Medlem
Då skriver jag en sista liten påminnelse att kl 10 idag händer det vi så mycket har längtat efter - nämligen släppet av månadens vin för "Låt oss dela en pava": von Winning Pinot Noir II 2012 (nr 90636). Jag uppmanar alla som inte varit med tidigare att prova att vara med. Det är kul att läsa andras kommentarer om samma vin och se hur smak och upplevelser skiljer sig åt. Och oftast är det ju dessutom roliga och intressanta viner som provas - så även den här månaden hoppas jag!
 

Vino fino

Medlem
Jag har ju blivit beskylld för att vara konspiratorisk och raljerande (;) @Mattias S) när jag pratar om SB.

Så nu är jag tyst och visar lite pausbilder istället medan vi väntar på att sändningen ska återupptas....


Screen Shot 2015-12-04 at 10.01.38.png

Screen Shot 2015-12-04 at 10.02.53.png

Screen Shot 2015-12-04 at 10.03.06.png
 

Vino fino

Medlem
Jag blir så himla glad. Nu klippte de min Monte Bello och mina Estate från Ridge. Som jag då redan hade bokat.

Hur var det nu egentligen med SB:s saldon, alla ni som brukar försvara dem: hävdar ni fortfarande att bokningarna är tidsstämplade och unikt kopplade till en kund?
 

Larseman

Medlem
Jag är glad att jag har nära till Drottninggatan och inte har möten hela tiden så två flaskor är redan upp-plockade :)
Hoppas att det går bra för övriga även om det ser lite så där ut just nu :confused:
 
Trådskapare
Silex

Silex

Medlem
Jag har i alla fall fått bekräftelse på min flaska beställd via webben. Verkar som min beställning gick igenom innan krashen. Jag hoppas den verkligen dyker upp. Missade dock Ridge Monte Bello som jag hade som en separat beställning....
 
Toppen