Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - December 2018 - 2003 Kopke White Colheita

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

andfa

Medlem
Tackar @Tomas Östebo för förtroendet, kul att få vara med och välja vin trots ringa aktivitet på forumet!

I juletid tänker jag att vi vill dricka portvin, och varför inte ett vitt vintage port när vi ändå är i farten. Jag har själv aldrig provat vitt portvin, så det ska bli riktigt spännande.
Efter undersökning av retrospektivtråden noterade jag att det inte provats något portvin sedan februari 2015, så det är verkligen dags.

Valet föll på Kopke White Colheita 2003, det släpptes den femte oktober i tillfälliga sortimentet och @Patrik Sellin gav det ett minst sagt svalt betyg på provningen. Jag har sett andra positiva omdömen på nätet så jag tror ändå att det blir roligt att prova, i skrivande stund finns det 96 flaskor kvar i webblagret och några i diverse butiker landet runt.
kopke-colheita-2003-white-port-wine.jpg



Information om producenten från importörens hemsida

C.N. Kopke Lda är den äldsta Portvinsfirman av alla. Firman grundades 1638 av tyskarna Cristiano och Nicolaus Kopke. Fram till 1870 så styrdes firman av familjen Kopke men efter att samarbetet med familjen Bohane inletts så förflyttades ledningen till London. De två världskrigen tvingade senare fram en försäljning av företaget, till familjen Barros som 2006 sålde företaget till den nuvarande ägaren Sogevinus Group. ÿven framgent så kommer kvalitet och prestige att vara de två viktiga nämnarna för det nu 400 år gamla företaget. Kopkes 70-åriga vinkällare ligger Villa Nova de Gaia. Cirka 3 miljoner flaskor kan lagras i dessa klassiska källare. Kopke har vid ett flertal tillfällen fått utmärkelser som ett av de bästa portvinerna i både lokal som internationell press. Själva vinegendomen, Quinta de S. Luíz, ligger på den västra banken av Dourofloden och med stora ekonomiska investeringar har man lyckats förena klassiskt med ultramodernt

Tack för förtroendet och jag hoppas att det blir en rolig upplevelse!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Först ut. Ost och vinlunch är en ständigt återkommande aktivitet på lördagar och när det vankas portvin gjort på vita druvor är det ett utmärkt tillfälle att testa lite ost- och vinkombinationer! :cigarr:

A0D26A30-2B37-433E-9AEC-392A46AEF4EE.jpeg


Inte dumt alls. Inte lika knäckig och bränd som en söt madeira och inte lika nötig och komplex som en söt sherry. Där någonstans, mitt i smeten, hamnar vi. Hittar mycket romrussin, vanilj och lättrostade mandlar. Ett uns apelsinmarmelad, spritmarinerade päron, smörkola och amerikanska bourbonfat. Visköst i munnen med mängder av eldighet och schysst intensitet. Väl tilltagen sötma, men helheten känns snyggt balanserad och snäll.

Kul vinval som är väl värt 90 pinnar. Lustigt nog funkade det lika bra till en treårig comté som till en Roquefort Vieux Berger. I det senare fallet blev helheten aningen för besk och i det tidigare växte vinet flera meter, men möjligtvis tog det död på en del elegans i osten. Övriga ostar (Saõ Jorge och Montgomery) funkade adekvat, men stack inte ut.
 

LarsW

Medlem
thumbnail_20181212_220513.jpg


Ganska diskret i näsan. Sötma, brända hasselnötter och karamelliserade apelsinskal. I munnen är det honungsötma, dadlar, bittermandel, mera apelsinskal... pressade...i en marmelad, något lite torrt och trevligt dammigt. Alkoholen stör inte alls. Lång eftersmak längst bak på tungan. Dock väntade jag mig lite mer kropp och oomph i denna prisklass.
Så vitt jag kommer ihåg var jag inte imponerad av vit port i allmänhet tidigare men denna är riktigt god. Når inte upp till vad en god röd port ger mig men absolut ett gott vin!
88 stadiga poäng från mig
 

Trydebull

Medlem
Jag hade köpt två flaskor visade det sig. Så en fick sätta korken till.

20181212_211040.jpg


Testade den här under helgen som gick.

Lite mörkare bärnstensfärgad.

Direkt vid öppning när man sniffar direkt i flaskhalsen kommer nästan bara kraftfulla feta aprikostoner.

Doften efter (trots allt ganska begränsat med) luft i glaset är lite spritiga apelsinskalstoner, mogna bananer och hjortron. Lite florskölj från mellanstadiet, något feta nyskördade ljusa nötter, aprikoser och sist lite lite lussebulle av det kompaktare slaget (hemmabakad - inte 7-Eleven). Lätt sälta.

När man flyttar bort näsan är det spritigheten, fetman och apelsinen som ligger kvar i minnet.

Smaken - Något rundare än doften säger, men fortfarande hyfsat spritig. Fet känsla i munnen (positivt), vaniljtoner (Mer åt att slicka på själva vaniljpastillen), apelsin och aprikos. Spritiga russin, både vodka och romtoner tycker jag. Mandelflarn. Men mer fruktig än nötig.

Aprikoser och romdränkta russin ligger kvar men inte superkomplex eller speciellt långlivad i munnen.

Det här var väl ändå inte så illa? Absolut ganska långt från den bästa vita porten jag druckit, men håller ihop helt ok! Jag ser att jag kommenterat spritigheten en del men så framträdande är den ändå inte.

Jag har skrivit och fyllt på noterna under ca två timmar så den har absolut möjlighet att vinna lite till med än mer luft, eller längre lagring.

Jag tror jag landar någonstans mellan 84 och 86 så då säjer vi väl 85 då.

Så skrev jag under lördagen. Men efter ett dygn i kylen med korken i och mer luft hände det som brukar hända. Allt gick ihop på ett mycket bättre och mer avrundar sätt Jag sätter betyg efter bästa prestation. Så 88 istället.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
churchill 2011 white kopke 2003.jpg

Månadens favorit i släppet mot månadens vin:
2011 Churchill/Graham Porto Vintage: lika bra som på provningen på systemet. Svarta vinbär och lite brett i doften. I smaken finns massor av frukt, valrhona choklad, fazer lakrits, kryddnejlika, söt början, men torrt avslut. Perfekt balans, inga som helst alkoholtoner. 94-95p.
2003 Kopke Porto White Colheita: till att börja med doftar den finkel, hembränt och gammal cykelslang. Smaken domineras av koncentrerade sultanarussin, med lite torkade fikon, dadlar och pomeranser. sötman är eldig och alkoholen påträngande. Tydligt oxiderad. Tillsammans med en smördegspaj med päron och bleu de auvergne, blir det dock ett helt annat vin: sötman, alkoholen, oxidationen dämpas och det kommer toner av brynt smör och hasselnötter istället. Så fort maten är slut går det dock tillbaka till ursprungsläget. Klart bättre än när jag testade det på systemet, bäst till mat, 87p.
 
Trådskapare
andfa

andfa

Medlem
Då var det dags, som sagt mitt första vita portvin så det är lite extra spännande.
IMG_3410.jpeg

Kraftig bärnstensfärg, tydligt oxidativ doft. Efter en stund så får jag smörkola och torkade aprikoser och fikonmarmelad, lite nötigt?
Smaken är intensiv, väldigt söt och med samma tydligt oxidativa ton som i doften, jag hittar lite päron och fikon men det saknas syra.
Jag provade med Vesterhavsost till, den kombinationen fick vinet att lossna lite och det kom fram smörkola i smaken och även lite rostade nötter. Eftersmaken är hyfsat kort och tyvärr lite besk.
Gott med ost, provar vidare i morgon till julgodiset, idag sätter jag 85 pinnar.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Inte helt övertygande, lätt på alla fronter, inget som ger det där lilla extra. Direkt vid öppnandet var det en hel del konstiga dofter som inte kändes rätt. Dessa försvann dock efter ett par dygn öppnad i kylen. Snyggt oxidativ, päronspad, mandel, apelsin. Slank, smörig och eldig i gommen utan något riktigt tryck. Tycker det påminner om Madeira, hade inte satt det som Port blint. Dracks under en vecka och upplevdes som mindre eldig på slutet. 84p.
 

mnor

Medlem
Något sent fick man tummen ur. Hade planerat att dricka denna vita port under mellandagarna, men det blev aldrig av. Så till slut gick jag och köpte lite bra mögelost så att jag fick en anledning en vardagskväll att dricka lite port. Tydliga oxidativa toner, sultanrussin, kanderad apelsin, lite alkoholhetta. Sedan slår smaken av kolaremmar till och får alla andra smaker att hamna i skymundan. Försöker att ta ett nytt glas för att hitta nya intryck, men kolaremmar är inetsat i huvudet och denna smak blockerar alla andra intryck. Äter lite mögelost och tycker i alla fall att vinet känns lite rundare och lite trevligare, fast med smak av kolaremmar. Slutbetyg av en orgie av kolaremmar, 84 poäng.
 
Toppen